Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční diesel na benzin od Mazdy upadá v zapomnění, Japonci to zas jednou vzali za špatný konec
18.2.2024 | Petr Miler
Pro automobilový svět to byla velká naděje, praxe ale nakonec jen připomněla, proč si na tomtéž dříve vylámali zuby prakticky všichni včetně svého času velmi pokrokového Mercedesu. „Diesel na benzin” možná jednou revolucí skutečně bude, ten od Mazdy jí ale prostě není.
V letech 2018 a 2019 to bylo velké téma a jedna z nadějí, jak se technicky vysmát snahám o stoprocentní elektrifikaci automobilové dopravy. Kdyby někdo přišel s citelně efektivnějším spalovacím motorem, který nemá problémy zejména s některými typy emisí, byla by to rána, ze které by se další pokus o „elektrickou revoluci” nevzpamatoval možná dekády. Tentokrát to ale neklaplo.
Řeč je o motoru SkyActiv-X, tzv. dieselu na benzin od Mazdy, který měl potenciál výše popsaného dosáhnout. Myšlenka takového motoru není ani trochu nová, s ideou použít principy fungování vznětového motoru pro spalování benzinu a dosáhnout tzv. homogenního kompresního zapalování (HCCI) si mnohé automobilky pohrávaly už dřív, nikdo ale takovou jednotku do sériové výroby nedostal.
Firmy jako Mercedes, GM, Ford nebo Hyundai se s nápadem vdechnout motorům HCCI život pochlubily nejednou, pak se ale vždy na dlouho odmlčely. Zapalování stlačením směsi s benzínem v hlavní roli zkrátka nikdy nedosáhlo tak spolehlivého fungování, aby se produkční reality dočkalo. A Mazda to najednou měla změnit.
Vypadalo to jako bomba, ale jen do chvíle, než jsme se dozvěděli, jak motor vlastně funguje. Mazda vlastně nevdechla život skutečnému HCCI, ale vlastně jen jednotce, která používá jen část principu tohoto způsobu spalování. Také japonská automobilka si vylámala zuby na největším problému celé koncepce, a to kontrole spalování vysoce reaktivní, extrémně stlačené směsi benzinu se vzduchem. Čím to tedy obešla? No parciálně klasickým zapalováním, diesel na benzin od Mazdy má pořád svíčku.
Ta sice nefunguje tak jako v běžných zážehových motorech, část procesu spalování ale ovládá. Co to má za následek? Bingo, motor není tak efektivní, což jej připravuje o část jeho největší výhody. Už první praktické zkušenosti tedy naznačily, že tohle není „ta bomba” a částečné zlepšení efektivity není dostatečné, aby bylo možné hovořit o čemkoli převratném. Mazda zkrátka poznala to samé, co dříve poznal Mercedes - že to prostě rozumně nejde, ne za současného stavu vývoje techniky.
Celou historii obšírně shrnutí kolegové z Motor1, pokud vás zajímají detaily. Ve výsledku ale platí jen jedno - SkyActiv-X si pořád můžete koupit a byť tím asi neuděláte chybu, nic reálně převratného ale nečekejte, jak naznačil i nedávný dlouhodobý test Auto Bildu. Japonci to zkrátka zas jednou vzali za špatný konec, když tento motor chtěli do výroby dostat tak moc, že do jeho výchozí koncepce zasáhli natolik, že ji do značné míry popřeli. Snad příště.
Mazda nabízí motor SkyActiv-X mj. do modelu 3. V průběhu času jej dokonce vylepšovala, nic převratného ale nakonec nedokázala a její nápad postupem času upadá v zapomnění. Foto: Mazda
Zdroje: Motor1, Mazda
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- VW dál provokuje s dojezdem elektrického ID.7. Ví, že je mizerný, a novým pokusem ukázat opak nesmyslným testem to jen dokázal
před 2 hodinami - K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
včera - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.15. 20:03 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam