Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční baterie Tesly je navoněná bída, říká expert Bosche. Prodej se opožďuje, nemusí začít vůbec
3.6.2022 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že to je už několik let, kdy Tesla ohlásila příchod převratných baterií, nejste na omylu. Už před více než rokem je měl dostat první vůz, ale nemá je dodnes. A žádné auto je nedostane ani letos, přinejmenším.
Když se v minulém roce objevila vrcholná Tesla Model S Plaid, americká automobilka poněkud překvapivě příliš nemluvila o jejích bateriích. Zmíněna byla víceméně jen kapacita 100 kWh a možnost dobíjení při výkonu až 250 kW, tím ale vše haslo. Což bylo poněkud překvapivé, neboť před debutem Tesla o akumulátorech mluvila poměrně hodně. Typ baterií s označením 4680 pak prezentovala jako převratný, neboť má nabízet vyšší energetickou hustotu, lepší odolnost a zároveň generovat méně tepla.
Při pohledu na technické specifikace verze Plaid je nicméně jasné, proč Tesla zničehonic změnila přístup. I vrcholné provedení se totiž nakonec dočkalo stejného typu 18650, jako předchozí varianty. Ohlášená novinka pak není k dispozici dodnes, přičemž nedávno oslovila partnerský Panasonic, aby s jejich výrobou začal co nejdříve. Japonská společnost nicméně uvedla, že před příchodem roku 2023 se tak nestane.
V prvé fázi se zdálo, že důvodem jsou dodavatelské problémy, jenže tak to být nemusí. Jak naznačuje Jake Christensen, který je hlavním technikem pro modelování baterií u společnosti Bosch, pes nakonec může být zakopán někde úplně jinde. Zásadní změnou u typu 4680 je jiné vnitřní uspořádání, konkrétně „bezkonektorový” design. Tradiční baterie se skládá z do válce smotané třívrstvé fólie, na jejíchž koncích jsou dva konektory, přes které je přiváděna popř. odebírána energie. Tesla strukturu změnila tak, že fólii rozdělila na jednotlivé, částečně se překrývající destičky, mezi kterými se nacházejí přípojné body.
Každý jednotlivý článek má přitom takto navinutý zhruba metrový pásek elektrod, který Tesle umožnil zkrátit cestu elektrického proudu z 3,5 metru na pouhých 75 milimetrů. Právě proto automobilka věří, že došlo k navýšení energetické hustoty. Zredukován tím přitom byl i odpor, což mělo potlačit produkci nadměrného tepla. Nicméně jak Christensen dodává, odpor není jediným generátorem vyšších teplot, dále se o něj starají i elektrochemické reakce.
Technik Bosche proto zastává názor, že se zvětšením průměru článků z 21 na 46 mm naopak bude docházet k akumulaci tepla, tedy za předpokladu, že se Tesle nepodařil nějaký zázrak. Jak ale uvedl Panasonic, na ověření toho či onoho tvrzení si ještě budeme muset pár měsíců počkat. Vůbec bychom se ovšem nedivili, kdyby během této doby docházelo k dalším úpravám, neboť s vyšší teplotou přichází rychlejší degradace. Kromě toho je pochopitelně třeba počítat s rizikem požáru či exploze.
S jistotou lze tedy nyní tvrdit pouze to, že revoluční baterie se neobjeví ani letos. Pokud má navíc Christensen pravdu, pak bychom se jich nemuseli dočkat vůbec, i když Tesla měla alespoň vyřešit problém s usazováním lithia okolo anody při rychlodobíjení. Ten měl vést k selhání baterií, o čemž ví své hlavně majitelé Tesel, kteří nedoplňovali kapacitu doma, nýbrž především u výkonných stojanů sítě Supercharger.
Baterie typu 4680 disponují unikátní architekturou, která má dle Tesly navýšit energetickou hustotu a snížit produkci tepla. Jenže realita může být dle experta firmy Bosch trochu jiná, i proto se nevyrábí ani rok po příchodu Modelu S Plaid, který jimi měl být osazen. A ani letos se jí nedočkáme, pokud vůbec někdy. Foto: Tesla
Zdroj: Bosch
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 5 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva