Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault Energy 0,9 TCe: tři válce do skla
12.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Renault už pár let vyhrožuje přeplňovaným podlitrovým tříválcem, dosud jej ale představil jen v náznacích. V Ženevě o něm konečně řekl více.
Nadpisem tohoto článku snad ani nechceme naznačit, co by si zasloužila většina „moderních downsizovaných motorů”, zejména pak těch tří- a méněválcových - tedy prohodit sklem u dealera, kde jste si je pořídili. I když vlastně ani to není úplně špatný nápad, možná by to pár lidem otevřelo oči.
Přesto berte ony „tři válce do skla” spíše jako parafrázi receptu na známou kulinářskou záležitost. V tomto případě ale není výsledkem cholesterolová bomba mající za cíl uspokojit něčí hlad, ale časovaná bomba, která ukájí choutky evropských norem po papírově úspornějších motorech. Je vskutku fascinující, jak pod tvrdými regulacemi vznikají jednotky, o které nikdo nestojí. Přečtěte si třeba náš test motoru 0,9 TwinAir od Fiatu - něco takového je bez nejmenších pochyb odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil. Přesto se i tyto agregáty prodávají více než obstojně, neboť jejich klasičtější alternativy pod stejným tlakem mizí z trhu a auta jaksi k životu potřebujeme.
Nový motor Renaultu má s tím od Fiatu naštěstí shodný jen objem, počet válců je o plných 50 procent vyšší - místo dvou jsou tři. Poprvé o něm Francouzi hovořili již v roce 2009, již tehdy ale naznačovali, že se do sériové výroby dostane až v této době. Zatím jej tedy v žádném produkčním Renaultu nenajdeme, namířeno má ale pod kapotu čtvrté generace Clia, která se představí na letošním pařížském autosalonu.
Jeho cílem je v nabídce motorů nahradit už tak downsizovaný agregát 1,2 TCe v jeho stokoňové verzi. Sám 0,9 TCe pak nabídne při objemu 899 cm3 a přeplňování jedním turbem nejvýše 66 kW (90 koní) v 5 000 ot./min a 135 Nm v 2 500 ot./min. Kam vede tento krok? No samozřejmě směrem ke snížení papírové spotřeby, tedy i emisí CO2 a tedy i „mastných” pokut, které EU od ledna rozdává za jejich „nadlimitní” výši. Konkrétní hodnoty spotřeby pro žádný z vozů, ve kterém se tento motor má objevit, Renault nesdělil, ale dokážeme si je spočítat sami.
Automobilka tvrdí, že odříznutím jednoho válce (skoro doslova, kolik jsou 3/4 z 1,2 litru...) se papírová spotřeba paliva sníží o 20 procent. Nad tím se skoro tají dech, ale snížení objemu motoru a počtu válců se všemi negativními projevy na tom má pouze osmiprocentní zásluhu. Možná si říkáte, jestli to za to stojí, ale počítejte s námi: pokud snížíte spotřebu Clia 1,2 TCe (5,4 l/100 km) o osm procent, je to 10 ušetřených gramů CO2 na kilometr a za ty dnes dnes EU inkasuje po 95 eurech za každý prodaný vůz. Úspora na pokutách tedy činí 950 Eur (necelých 24 tisíc Kč) per auto a teď si vše vynásobte počtem prodaných modelů Clio v Evropě v tomto provedení (to bude jistě nemalá část z aktuáĺních 300 tisíc aut) a máte před sebou sumu, za kterou by šéfové automobilky prodali i své vlastní rodiny. Natož pak něco jako akustický komfort, kultivovanost nebo průběh výkonu motoru obyčejného příměstského auta... A to jsme pořád jen u oněch osmi procent, celková úspora na pokutách bude více než dvojnásobná.
O zbylé sníže se pak má postarat systém start-stop (3,5 %), rekuperace kinetické energie přes alternátor (3 %), optimalizace spalovacího procesu a způsobu chlazení válců (2,5 %) a snížení třecích ztrát (2 %). Výsledek v reálném světě bude jistě jiný, ale Renaultu to na papíře vychází přesně takto.
Další informace o tomto agregátu můžete vyčíst z přiložených snímků, které Renault při příležitosti jeho ženevského představení uvolnil. Jsou ale více „imidžové” než technické. Že bychom se na příchod této jednotky těšili, to nemůžeme říci, ale v reálu ji okusíme rádi. Třeba ji křivdíme...
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012
Nový motor Renaultu funguje na papíře skoro perfektně, na kontakt s realitou si počkejme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 2 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024 - Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
18.12.2024 - „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva