Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault 1,6 dCi Twin Turbo: 160 naftových koní z jedna-šestky
20.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nová šestnáctistovka má dodávat pocit dvoulitru pod kapotou, ovšem se spotřebou nižší o čtvrtinu. Nabídne 100 koní z litru objemu.
Francouzi vyvinuli nový naftový motor. Je to nové, jak jinak než vznětové, dCi z řady Energy, které má poskytovat výkon a točivý moment dvoulitrů, navzdory „downsizingově” střízlivému objemu 1,6 litru. Spotřeba by však měla být oproti dvoulitrovým dCi nižší hned o čtvrtinu.
Nová turbodieselová jednotka 1,6 dCi těží v maximální míře z přeplňování typu twin-turbo a podle objemu vychází z jednoturbové varianty (130 koní, 320 Nm). Zdvihový objem 1 598 centimetrů krychlových zde dopřává řidiči až 160 koní (při tradičních 4 000 otáčkách) a točivý moment 380 Nm v kombinaci s nízkými emisemi a spotřebou. Systém vstřikování pracuje s tlakem 1 800 barů prý dokáže vyhovět právním předpisům o emisích, splňuje konkrétně emisní normu Euro 6b. Jednotce nechybí ani filtr pevných částic s funkcí regenerace.
S pomocí sekvenčně pracujících turbokompresorů dosáhl Renault relativně vysokého výkonu v nízkých a středních otáčkách otáčkách, což má zajistit pro řidiče větší radost z jízdy. Malé turbodmychadlo s nízkou setrvačností umožňuje rychlejší nástup výkonu pro svižnou akceleraci od volnoběhu až do středních otáček. 90 procent maxima točivého momentu je tedy dostupných už od 1 500 otáček, vrchol přichází jako u „jednoturba” při 1 750 ot./min.
Druhé turbodmychadlo přebírá otěže ve vyšších sférách otáček a snaží se, aby byl průběh výkonu hladký a lineární až k omezovači, aby motor naftově „neumřel“. Nevýhodu spatřujeme v tom, že pro nízký objem nelze zachovat křivku točivého momentu tak plochou, jako u dvoulitrů. Schválně se podívejte na graf, od 2 000 křivka už výrazněji padá.
Jednotka s měrným výkonem 100 koní na litr pracuje údajně vždy v rozsahu s optimální účinností. V tiskové zprávě Renault hovoří o svých zkušenostech na poli F1, které zužitkoval při stavbě této jednotky. Know-how prý bylo uplatněno při vymýšlení konceptu chlazení a pro snižování vnitřních třecích ztrát. Příčný systém proudění vody umožňuje účinnější chlazení spalovacích komor. U-profil pístních kroužků umožnil přizpůsobení se na změny teploty a tlaků, čímž získali tvůrci optimální kompromis mezi účinností a třením. Další třecí ztráty redukuje Renault úpravou vaček DLC (Diamond Like Carbon).
Renault prohlašuje, že je nová vznětová pohonná jednotka schopná statečně pohánět i vozy vyšších tříd a k dispozici bude pro modely segmentu D a E. Tím je jasné, že se to týká nové Laguny a možná i dlouho očekávaného nástupce Safranu. Kdy přesně motor přijde se tvůrci nezmiňují. Není ani jisté, zda se právě tento motor objeví v nové třídě C od Mercedesu či zda použije slabší verzi. Pravděpodobnost, že tomu tak zřejmě bude, tu je a malá zrovna není.
Nový motor nevypadá na papíře zle. Doufáme, že bude twin-turbové 1,6 dCi dobré i ve skutečnosti
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 4 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 2 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 4 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera - Britové chtěli udělat z nepotřebných telekomunikačních boxů u silnic dobíjecí stanice pro všechny. Zůstali u jednoho, který rozeberou
včera
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1