Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault 1,6 dCi Twin Turbo: 160 naftových koní z jedna-šestky
20.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nová šestnáctistovka má dodávat pocit dvoulitru pod kapotou, ovšem se spotřebou nižší o čtvrtinu. Nabídne 100 koní z litru objemu.
Francouzi vyvinuli nový naftový motor. Je to nové, jak jinak než vznětové, dCi z řady Energy, které má poskytovat výkon a točivý moment dvoulitrů, navzdory „downsizingově” střízlivému objemu 1,6 litru. Spotřeba by však měla být oproti dvoulitrovým dCi nižší hned o čtvrtinu.
Nová turbodieselová jednotka 1,6 dCi těží v maximální míře z přeplňování typu twin-turbo a podle objemu vychází z jednoturbové varianty (130 koní, 320 Nm). Zdvihový objem 1 598 centimetrů krychlových zde dopřává řidiči až 160 koní (při tradičních 4 000 otáčkách) a točivý moment 380 Nm v kombinaci s nízkými emisemi a spotřebou. Systém vstřikování pracuje s tlakem 1 800 barů prý dokáže vyhovět právním předpisům o emisích, splňuje konkrétně emisní normu Euro 6b. Jednotce nechybí ani filtr pevných částic s funkcí regenerace.
S pomocí sekvenčně pracujících turbokompresorů dosáhl Renault relativně vysokého výkonu v nízkých a středních otáčkách otáčkách, což má zajistit pro řidiče větší radost z jízdy. Malé turbodmychadlo s nízkou setrvačností umožňuje rychlejší nástup výkonu pro svižnou akceleraci od volnoběhu až do středních otáček. 90 procent maxima točivého momentu je tedy dostupných už od 1 500 otáček, vrchol přichází jako u „jednoturba” při 1 750 ot./min.
Druhé turbodmychadlo přebírá otěže ve vyšších sférách otáček a snaží se, aby byl průběh výkonu hladký a lineární až k omezovači, aby motor naftově „neumřel“. Nevýhodu spatřujeme v tom, že pro nízký objem nelze zachovat křivku točivého momentu tak plochou, jako u dvoulitrů. Schválně se podívejte na graf, od 2 000 křivka už výrazněji padá.
Jednotka s měrným výkonem 100 koní na litr pracuje údajně vždy v rozsahu s optimální účinností. V tiskové zprávě Renault hovoří o svých zkušenostech na poli F1, které zužitkoval při stavbě této jednotky. Know-how prý bylo uplatněno při vymýšlení konceptu chlazení a pro snižování vnitřních třecích ztrát. Příčný systém proudění vody umožňuje účinnější chlazení spalovacích komor. U-profil pístních kroužků umožnil přizpůsobení se na změny teploty a tlaků, čímž získali tvůrci optimální kompromis mezi účinností a třením. Další třecí ztráty redukuje Renault úpravou vaček DLC (Diamond Like Carbon).
Renault prohlašuje, že je nová vznětová pohonná jednotka schopná statečně pohánět i vozy vyšších tříd a k dispozici bude pro modely segmentu D a E. Tím je jasné, že se to týká nové Laguny a možná i dlouho očekávaného nástupce Safranu. Kdy přesně motor přijde se tvůrci nezmiňují. Není ani jisté, zda se právě tento motor objeví v nové třídě C od Mercedesu či zda použije slabší verzi. Pravděpodobnost, že tomu tak zřejmě bude, tu je a malá zrovna není.



Nový motor nevypadá na papíře zle. Doufáme, že bude twin-turbové 1,6 dCi dobré i ve skutečnosti
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 2 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 4 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 7 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins