Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
RBR: radiální bi-rotační motor jako pohon budoucnosti?
26.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Snílek, nebo seriózní konstruktér? Belgičan Devaere je přesvědčen, že má životaschopnou alternativu k tradičním motorům.
V evolučním souboji o nejúspěšnější technologii proměny chemické energie na mechanickou práci využívanou k pohonu silničních dopravních prostředků jednoznačně dominuje pístový spalovací motor fungující na principu čtyřdobého Ottova spalovacího cyklu.
Amatérských, profesionálních i vědeckých pokusů o překonání této nejrozšířenější koncepce bylo tolik, že by to vydalo na celou knižnici. Jen namátkou můžeme zmínit třeba z rotačních jednotek známý Wankel, dále Webbův, Cornuův, Umplebyho, Cooleyho nebo Siddonsův agregát.
Pak tu máme toroidní motory od Dewandreho, Becka, Esselbeho, Wolffa, Tschudiho nebo Bradshawa a spousta času i peněz bylo věnováno axiálním jednotkám, motorům s rotujícími ventily anebo kuriozity od Bakewella, Polizziho, Bretona... Pokud máte jen trochu rádi neobvyklou techniku, vřele doporučuji.
Přestože z výše zmiňovaných konstrukcí se žádná nijak zásadně neprosadila a to i včetně relativně známého Wankelu, neznamená to, že se další a další lidé nepokoušejí protlačit svou myšlenku neobvyklého motoru. Jedním z posledních je belgický návrhář Franky Devaere, který vytvořil něco na způsob systému Fairchild-Caminez, akorát celý křížový mechanizmus pístů a ojnic vykonává kromě vratného pohybu také pohyb rotační.
Motor Harolda Camineza měl značné problémy s vibracemi a vzhledem k materiálům používaným v 20. letech minulého století také s vysokou hmotností. Devaere měl v tomto směru určitě mnohem více možností, jak se ale vypořádal se všemi nástrahami (třeba rychlou změnou otáček, která je u větší rotující hmoty a vznikajících obrovských odstředivých sil značně komplikovaná) není dosud jasné.
Jeho myšlenkový model s názvem RBR (Radial Bi Rotary) byl zatím převeden pouze do 3D grafiky, která vám ve videu pod článkem alespoň pro představu napoví, jak by jeho dílo mělo fungovat v praxi.
Devaere momentálně pracuje na prvním skutečném motoru s objemem 750 krychlových centimetrů a všechny komponenty je údajně možné vyrábět konvenčními technikami. Kromě neobvyklé konstrukce má jednotka pracovat v Atkinsonově cyklu s pozdějším zavíráním sacích ventilů. Autor slibuje různé varianty spalující konvenční paliva a jako hlavní benefit vysokou účinnost. Pokud uspěje, určitě se k jeho motoru ještě vrátíme.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Kudy do Dolomit 11.25. 04:26 - irischamplin
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Policejní kontroly a měření 11.25. 03:31 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz