Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP
27.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Enormní tlak na snižování pokut za nadlimitní emise CO2 žene výrobce do extrémů. Kromě zmenšování motorů také zvyšují počet převodových stupňů.
Osmistupňová automatická převodovka ZF má dnes více než slušné renomé. O její spolehlivosti by nám asi více řekli v servisech, každopádně spoléhají na ní vozy z produkce Audi, BMW, Jaguaru, Maserati, Land Roveru či Chrysleru, ale najdete ji také v modelech od Bentley nebo Rolls-Royce. O lepším využití optimálních pracovních otáček rozmanitých motorů (od malých čtyřválcových dieselů až po mohutné V8 či V12), nemůže být pochyb, přesto je však osm v honbě za snížením emisních pokut evidentně málo.
Devítistupňového nástupce představila německá společnost ZF již v roce 2011, čekalo se proto v podstatě jen na to, kdy a kde se objeví. Konstrukčně jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu a primárně byl navržen pro automobily s motory umístěnými vpředu napříč, což je i případ první aplikace.
Jako první se s technikou ZF 9HP představí už příští týden na ženevském autosalonu vozy britské značky Land Rover, která o sobě tvrdí, že se stala nejbližším vývojovým partnerem. Nová devítistupňová převodovka má primárně nahradit předchozí šestikvalt (počet převodových stupňů tedy vzroste o 50 procent...) ve všech modelech Evoque a její výrobce se chlubí třeba tím, že je o 7,5 kg lehčí a pouze o šest milimetrů delší.
Jak se budou vozy chovat v praxi a jestli skutečně pomůžou snížit spotřebu i tolik sledované emise CO2, zjistíme až později, Land Rover však samozřejmě slibuje redukci obojího a při současném těsnějším poskládání stupňů rovněž vylepšení dynamiky. Zajímavé přitom je, že jednička má být mnohem kratší než u stávající šestistupňové převodovky a kromě jiného má sloužit také pro jízdu v terénu bez nutnosti použít redukci, ulehčit tahání přívěsů či snížit otáčky a tím pádem i hlučnost při plynulé jízdě.
Nejvyšší převod pak bude pro změnu velmi dlouhý, aby snížil spotřebu i hlučnost při dálničním přesunu. Zbylé kvalty pak budou poskládány blízko u sebe, což pomůže nejen spotřebě a dynamice, ale i komfortu - menší poklesy otáček bude řízení celého ústrojí zvládat lépe a méně jimi zatěžovat posádku.
Součástí softwarového vybavení ZF 9HP má být též adaptabilní algoritmus řízení, schopný „číst“ chování řidiče, z něj vyhodnocovat preference a tomu následně přizpůsobovat řazení. Kdo se však o převodovky zajímá podrobněji, jistě ví, že se nejedná o nové řešení. Více detailů vám přineseme po podrobnějším představení v Ženevě.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.





Jak sami vidíte, „lakmusovým papírkem“ Land Roveru a ZF se stal model Range Rover Evoque
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
22.1.2025Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie