Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP
27.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Enormní tlak na snižování pokut za nadlimitní emise CO2 žene výrobce do extrémů. Kromě zmenšování motorů také zvyšují počet převodových stupňů.
Osmistupňová automatická převodovka ZF má dnes více než slušné renomé. O její spolehlivosti by nám asi více řekli v servisech, každopádně spoléhají na ní vozy z produkce Audi, BMW, Jaguaru, Maserati, Land Roveru či Chrysleru, ale najdete ji také v modelech od Bentley nebo Rolls-Royce. O lepším využití optimálních pracovních otáček rozmanitých motorů (od malých čtyřválcových dieselů až po mohutné V8 či V12), nemůže být pochyb, přesto je však osm v honbě za snížením emisních pokut evidentně málo.
Devítistupňového nástupce představila německá společnost ZF již v roce 2011, čekalo se proto v podstatě jen na to, kdy a kde se objeví. Konstrukčně jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu a primárně byl navržen pro automobily s motory umístěnými vpředu napříč, což je i případ první aplikace.
Jako první se s technikou ZF 9HP představí už příští týden na ženevském autosalonu vozy britské značky Land Rover, která o sobě tvrdí, že se stala nejbližším vývojovým partnerem. Nová devítistupňová převodovka má primárně nahradit předchozí šestikvalt (počet převodových stupňů tedy vzroste o 50 procent...) ve všech modelech Evoque a její výrobce se chlubí třeba tím, že je o 7,5 kg lehčí a pouze o šest milimetrů delší.
Jak se budou vozy chovat v praxi a jestli skutečně pomůžou snížit spotřebu i tolik sledované emise CO2, zjistíme až později, Land Rover však samozřejmě slibuje redukci obojího a při současném těsnějším poskládání stupňů rovněž vylepšení dynamiky. Zajímavé přitom je, že jednička má být mnohem kratší než u stávající šestistupňové převodovky a kromě jiného má sloužit také pro jízdu v terénu bez nutnosti použít redukci, ulehčit tahání přívěsů či snížit otáčky a tím pádem i hlučnost při plynulé jízdě.
Nejvyšší převod pak bude pro změnu velmi dlouhý, aby snížil spotřebu i hlučnost při dálničním přesunu. Zbylé kvalty pak budou poskládány blízko u sebe, což pomůže nejen spotřebě a dynamice, ale i komfortu - menší poklesy otáček bude řízení celého ústrojí zvládat lépe a méně jimi zatěžovat posádku.
Součástí softwarového vybavení ZF 9HP má být též adaptabilní algoritmus řízení, schopný „číst“ chování řidiče, z něj vyhodnocovat preference a tomu následně přizpůsobovat řazení. Kdo se však o převodovky zajímá podrobněji, jistě ví, že se nejedná o nové řešení. Více detailů vám přineseme po podrobnějším představení v Ženevě.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.





Jak sami vidíte, „lakmusovým papírkem“ Land Roveru a ZF se stal model Range Rover Evoque
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
dnesŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Číňané už ovládají 76 procent trhu s auty, na která EU vsadila vše. Ale nepolevíme a dotáhneme to do konce!
3.3.2025Muž, který dostal od Shakiry zadarmo její Lamborghini, se ho po pár měsících musí zbavit, auto ho přivádí na mizinu
3.3.2025Vrcholné čínské Porsche za cenu Škody je obrovský hit. Letošní výroba se rozprodala jako nic, už dorazilo do Evropy
3.3.2025Ze symbolu znovuzrození symbolem úpadku. Nissan GT-R končí bez nástupce, Japonci s ním nedokázali přijít dlouhých 18 let
3.3.2025Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
3.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva