Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč motor auta postupem času ztrácí výkon? A jak tomu předejít?
29.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Konkrétních důvodů, proč motor vašeho auta postupně přišel klidně o desítky koní, může být více. Ty obvykle ale nejsou tak tajemné a lze s nimi bojovat.
Je obecně známo, že motory po delším provoz nemívají tolik výkonu, kolik měly, když byly zbrusu nové. Neexistuje způsob, jak říct, že motor ztratí určité množství výkonu za určitou dobu, ale dá se předpokládat, že čím lepší mu dopřejete údržbu, tím menší bude úbytek výkonu. Protože když se o své věci dobře staráte, dlouho a spolehlivě slouží - a auta v tomto směru nejsou výjimkou.
Důvod ztráty výkonu může být v mechanických závadách, ale ty odstraníte a jezdíte směle dál, protože se přihodí najednou. Postupná, pozvolná ztráta výkonu, o které je zde řeč, ale nepřijde tak, že jednou ráno nenastartujete. A stojí za ní ve většině případů zanedbávání údržby, ať už v kterémkoliv místě.
Zážehový motor ke své funkci potřebuje čtyři základní věci - vzduch, palivo, kompresi a zážeh. Když se mu jedno z toho nedostává v optimální podobě, nefunguje, jak by měl. To znamená snížený výkon nebo zvýšenou spotřebu paliva. Pojďme se na důvody podívat trochu detailněji spolu s možnými cestami, jak se jich zbavit.
1. Nedostatek vzduchu
Je samozřejmé, že pro spalování je potřeba vzduchu; od toho máme v autě sání. A tím nejsnazším, jak motoru pomoci při dýchání, je výměna vzduchového filtru. V sériovém stavu zde bývají papírové filtry, které toho sice hodně odfiltrují a stojí pár korun, ale také nejsou moc dobře propustné. Aby se motoru lépe dýchalo, stačí i vyměnit zašedlý papírový filtr za nový - nebo ho rovnou nahradit bavlněným, lépe průchozím.
To je celkem banální a snadno řešitelný problém, další už je trochu komplikovanější. Pokud se ventilové ústrojí vašeho vozu neseřizuje samo (obvykle hydraulicky), je dobrý nápad občas zkontrolovat, jestli jsou všude správné vůle. V průběhu času se totiž součástky, které jsou zodpovědné za otevírání a zavírání ventilů, opotřebovávají. A pokud se příliš zkrátí míra i doba otevření ventilu, do spalovací komory se dostane méně vzduchu s palivem a motor tedy bude dávat méně výkonu. Potíže mohou po delším čase provozu nastat také u onoho hydraulického seřizování, které jednoduše přestane seřizovat, obvykle proto, že neudrží tlak oleje. Projevem je klepání ventilů i za jízdy, které bývá ráno po nastartování chvíli slyšitelné i u zánovního auta s funkčními „hydroštely”. Následky jsou stejné, řešením - pakliže nepomůže hustší olej - bývá jedině poměrně nákladná výměna oněch hydraulických seřizovacích prvků.
Restrikce se ale mohou objevit také ve výfukovém systému a budou znamenat, že více výkonu motoru bude spotřebováno na vytlačení odpadních plynů skrz výfukové potrubí. V trubce nic moc nehledejte, problém zde může znamenat částečně ucpaný katalyzátor, který staví do cesty plynům větší odpor, než by musel, anebo nějak poškozené vnitřnosti tlumičů výfuku. Všechno tohle bude ubírat motoru výkon; bohužel třeba zrovna katalyzátor není levné vyměnit.


Postupné snížení výkonu může tkvět i v takové banalitě jako částečně ucpaném vzduchovém filtru
2. Nedostatek paliva
Cokoliv, co omezí cestu paliva do válce, bude znamenat pokles výkonu. Problémem mohou být třeba zanesené vstřikovače, které tak nedokážou do válce dostat správné množství paliva. K zanášení dochází často vinou nekvalitního benzínu. Moderní vstřikovače, zejména u přímovstřikových motorů, jsou dost citlivé součástky a také jsou vážně drahé, takže tankovat pochybný benzín se nemusí vyplatit, i když je o dost levnější. Jakmile je jeden vstřikovač trochu zanesen, řídící jednotka přidá palivo, což znamená zvýšenou spotřebu a příliš bohatou směs pro všechny ostatní válce.
Problém ovšem může znamenat také zanesený palivový filtr, který vyměnit je většinou snadné a levné a může to být první pomoc před tím, než dáte celou výplatu (nebo dvě...) za nové vstřikovače. Také palivové čerpadlo je náchylné na opotřebení a po čase třeba nezvládne tlak potřebný pro maximální výkon. To poznáte jednoduše - když vaše auto jede plynule v nízkých rychlostech, ale ve vysokých či při plném plynu škytá, problém bude dost možná v palivovém čerpadle.
Vstřikovače trpí hlavně na kvalitu paliva
3. Ztráta komprese
Ztráta komprese ve válci většinou znamená dost vážný a nákladně odstranitelný problém a jsou k ní náchylné zejména starší motory. Možných příčin je více; mezi ty hlavní patří opotřebované pístní kroužky. Pístní kroužek je v podstatě těsnění mezi pístem a stěnou válce, které zamezí pronikání směsi ze spalovací komory ke klikové hřídeli, a tedy do oleje. Pokud je poškozený, směs uniká právě tudy, což snižuje kompresní poměr - a s ním i výkon motoru - a také ředí olej, protože se do něj dostává benzín. Také při fázi výbuchu trocha tlaku, který má působit na píst, unikne kolem něj a výkon dále klesá.
Další příčinou můžou být nánosy karbonu na ventilech či ventilových sedlech, dnes docela častý problém u nových přímovstřikových motorů. Pokud tady je příliš nečistot, může to znamenat, že ventil nedosedne správně a kolem něj bude unikat směs při fázi komprese nebo i výbuchu. To opět znamená snížení výkonu, ale také to může znamenat hoření mimo spalovací komoru. Jak dobré to pro motor je, si jistě domyslíte. Řešení je zde ale relativně snadné - vyčistit. Mechanici v tom budou docela zběhlí, pomalejším řidičům se dnes ventilová sedla zanesou klidně už za pár desítek tisíc kilometrů.
Ztráta komprese je vždy nepříjemná a obvykle složitě řešitelná
U moderních přímovstřikových motorů „trápených” obvykle příliš pomalou jízdou dochází k zanesení ventilů celkem rychle
4. Nestandardní zážeh
Se zážehem se pojí zejména klepání motoru, zvané také detonační hoření. Vzniká, když se na stěnách válce kvůli karbonovým usazeninám vytvoří horká místa, kde začne směs vzduchu a paliva hořet a od kterých se za dostatečně vysokého tlaku a teploty šíří plamen, stejně jako od zapalovací svíčky. Tohle je poměrně vážný problém, který může poškodit motor.
Pokud má motor elektronicky řízené zapalování, zpozdí ho, ale má-li rozdělovač, není to možné. Příliš pozdní zážeh, tedy ve chvíli, kdy píst už je na cestě dolů, opět ubírá výkon. S detonačním hořením se dá bojovat tankováním paliva s vyšším oktanovým číslem, ale pokud k němu pravidelně dochází, je něco skutečně špatně a je potřeba servisní zásah.
Za špatným zážehem ovšem můžou stát také svíčky, které nemusí fungovat správně - opět zejména kvůli usazeninám na elektrodách. Ty se naštěstí dají poměrně snadno odstranit ocelovým kartáčem a i výměna svíček je relativně snadná a levná operace. Tedy, alespoň většinou; záleží na tom, jaký máte motor.
Neřízené detonační hoření motoru rozhodně neprospívá
Samozřejmě, lepší je problémům předcházet, než je pak řešit, leckdy nesnadno a nákladně. Základ pro to, aby se ztráta výkonu týkala vašeho motoru co nejméně, je správná údržba. To zahrnuje nejen pravidelné výměny oleje včetně filtru, ale třeba také to, že necháte motor zahřát na prvních kilometrech jízdy a až pak ho budete hnát do otáček, nebo že u turbomotoru počkáte s vypnutím zapalování pár vteřin, když dojedete do cíle.
Také pomáhá tankovat kvalitní palivo; jistě, na pohled to nepoznáte, ale brát benzín z pochybných zdrojů se nemusí vyplatit, jak stojí i výše. A nejlevnější nemusí znamenat nejlepší, třebaže u benzinek s nízkými cenami člověk vídá dlouhé fronty...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před minutouElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před minutouAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie