Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč jsou v některých díry?
13.1.2018 | Petr Miler
Koncovky výfuku jsou dnes stále měně koncovkami, častěji jde o kus nárazníku bez přímého spojení s výfukem. Proč? A proč v nich může být díra?
Koncovky výfuku u mnohých aut jsou dnes jen falešnými kousky plastu v nárazníku, skutečný výfuk končí úplně jinde. Tato faleš u některých modelů nabírá až komických podob a je opravdu těžké ji chápat. Buď má být výfuk normálně přiznaný a viditelný, jako tomu bylo dříve, anebo zcela ukrytý. Však k čemu je chromovaná elipsa zářící kdesi uprostřed černého plastu desítky centimetrů od něj? K ničemu, přesto se taková věc objevuje na spoustě nejnovějších aut.
Vedle této ryzí falše ale existuje ještě jakýsi mezistav, který je falešný jen částečně. U některých aut jsou v zadním nárazníku vidět koncovky, do kterých i výfuky skutečně míří, jsou za nimi vidět, o skutečné koncovky se ale nejedná. Jde o kovové části nárazníku, které nejsou na výfukové potrubí fyzicky napojeny. Je to řešení též velmi časté, vlastní je kupříkladu i Škodě Octavia RS (tedy benzinové, té dieselové jen z půlky) a na místě je otázka, proč to tak je.
Jen o nicotnou show tady výjimečně nejde, tohle řešení má své technické opodstatnění. Výfukové potrubí totiž z teplotou mění svou délku, a to docela znatelně, takže by koncovka někdy trčela o pár milimetrů ven, jindy by byla o pár milimetrů zalezlá v nárazníku. A to není jen estetický problém, složitější by bylo i řešení kontaktu s plasty kolem. Konstruktéři tak raději volí cestu, kdy výfuk nechají volně hýbat a koncovku zafixují v nárazníku. Není to v tu chvíli reálná koncovka, ale má své místo pevně dané, výfukové plyny ji proudí, pouze nechává pracovat výfuk, jak s ohledem na okolnosti zrovna potřebuje.
Neoznačili bychom to za ideální, je to ale ještě racionální a svým způsobem pochopitelné řešení. S tímto vědomím jsme narazili na fotku koncovek výfuku Fordu Mustang GT350. I zde jsou koncovky připevněné v plastu a trubka výfuku se vůči nim může volně pohybovat. Takže „standard”? Ne tak úplně. V koncovkách se krom toho objevují i dvě dírky. Zvedá to obočí, vždyť nemůžou na zvuku nic změnit, a GT350 nic takového ani nepotřebuje. Navíc je to přímo tovární řešení, žádný dodatečný tuning, k čemu tedy to?
Tyto otvory tu nejsou kvůli zvuku, vlastně nemají s výfukem ani s motorem společného vůbec nic kromě svého umístění. Smysl je vážně bizarní a GT350 toto řešení nepoužívá jako jediné. Důvodem je, že použité pneumatiky jsou po zahřátí tak lepivé, že vyhazují štěrk, kamínky a jiné nečistoty za do vzduchu. A protože výfuku a koncovka nejsou spojeny, některým se občas podaří uvíznout právě v oné „nekoncovce”.
Ty dírky jsou tu tedy proto, aby kamínky mohly vypadnout ven, aby nezůstávaly v koncovkách a nechrastily tam, což pochopitelně narušuje jinak ryzí zvukový projev motoru GT350 pro posádku i pro okolí. Inu, svérázná řešení mají někdy svérázné následky, které volají po svérázné nápravě. Asi bychom přes všechno zmíněné na autě nejraději měli „starý dobrý” výfuk, který začíná v za motorem, končí v nárazníku a nanejvýš jej zkrášluje nějaká líbivější koncovka napojená přímo na něj...
Výfuky jsou u dnešních sportovně laděných aut (zde Škoda Octavia RS) vyvedeny jakoby za koncovku...
...s níž nejsou fyzicky spojeny. Což má své ještě pochopitelné důvody
Bizarní je, že právě kvůli prostoru mezi výfukem a koncovkou se do tohoto prostoru mohou při použití lepivých pneumatik dostat kamínky, a tak některá auta (zde výfuk Fordu Mustang GT350) mají v koncovce díru
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 59 minutami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 3 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva