Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč auto vydává ten zvláštní ječivý zvuk, když s ním couváte?
13.3.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Výjimky se najdou, většina aut ale při jízdě na zpětný chod vydává ječivý zvuk, který se zintenzivňuje s tím, čím rychleji jedete. Má to svůj důvod.
Pokud jste nepřišli o sluch nebo při řízení nevyznáváte styl Otíka z filmu Vesničko má středisková, museli jste si toho všimnout. Zatímco při jízdě dopředu je auto tiché a převažujícím zvukovým projevem je motor, hluk od odvalujících se pneumatik popř. aerodynamický svist, při jízdě dozadu je to zvláštní ječivý zvuk, který zvláště při rychlejším couvání dokáže být velmi intenzivní.
Nemáme nyní na mysli projev parkovacího asistentu ani signál upozorňující chodce za vozem, který občas ke slyšení u dodávek a náklaďáků, ale jekot vycházející z nitra samotného auta. Bývá tu u některých aut slyšitelnější a u jiných méně, narazit na vůz s manuální převodovkou, který by jej nevydával vůbec, je ale velkou výjimkou. Nepochybujeme o tom, že víte, o čem mluvíme, ale kdybyste přece tápali, o co jde, první video dole vám jej vykreslí dokonale i s rozdílem oproti projevu auta při jízdě dopředu.
Sám jsem si párkrát položil otázku, čím to vlastně je, nikdy jsem na ni ale nehledal odpověď. Zvídavější kolega Jason Torchinsky to ale udělal, mě zaujala a myslím, že by mohla zaujmout i vás.
Abychom odpověď našli, musíme si nejprve projít typy ozubených kol. Těch je vícero, nás ale dnes budou zajímat dva typy lišící se svým ozubením - jedno je tzv. přímé a druhé šikmé. Přímé ozubení je primitivnější a reflektuje to, co si představíte, když se řekne „ozubené kolo” - prostě dvě kolečka se zuby, která zapadají do sebe, zoubek po zoubku celou plochou každého z nich.
Šikmé ozubení je sofistikovanější a ačkoli jeho podstata je pochopitelně stejná a také tady do sebe kolečka zapadají zoubek po zoubku, neděje se tak naráz celou plochou, ale pozvolna. Nejlépe vám rozdíly mezi oběma řešeními přiblíží následující obrázky, kdy na druhém můžete vidět, jak do sebe ozubení postupně zapadá a také se postupně vzdaluje jedno druhému.


Vlevo kola s přímým ozubením, vpravo s šikmým
Prakticky všechny převodovky osobních aut určených pro běžný silniční provoz pak používají kola se šikmými zuby. Ta mají plynulejší a delší záběr a i když kvůli směřování ozubení vznikají nežádoucí axiální síly, mají ještě jednu podstatnou výhodu - tišší chod. Ten pramení z toho, že do sebe zapadají postupně, a tak i když jsou výrobně dražší a přináší další související náklady, ke kterým se ještě dostaneme, konstruktéři je preferují,
Právě zvukový projev převodovky při couvání pak ukazuje, proč. I když se výjimky najdou, naprostá většina manuálních převodovek používá pro zpětný chod kola s přímým ozubením. Jsou jednodušší, levnější, obejdou se bez synchronizace a jsou tři. Budou to hlavně náklady, které výrobce vedou k tomu, aby se přímého ozubení u zpátečky drželi, což vysvětluje i to, že pokud je někde nenajdete, bude to u převodovek dražších, typicky prémiových aut. Ostatně, ten zvuk vydávaný při couvání moc prémiový není...
Řez převodovkou Subaru vám ukáže všechny tři kola s přímým ozubením sloužícím zpátečce. Na dalších dvou detailních záběrech už si ta správná kolečka jistě najdete sami
Možná se ptáte, proč by měla zrovna takto koncipovaná ozubená kola vydávat takový zvuk, ale vydávají ho. A je to dáno vážně jen tím, jak zapadají do sebe - každé takové zapadnutí vydá jemné cvaknutí, když ale takových jemných cvaknutí proběhnou tisíce v krátkém čase, je z toho souvislý zvuk známého ječivého charakteru. To také vysvětluje, proč je onen jekot tím vyšší, čím rychleji couváte - čím rychleji kolečka zapadají do sebe, o tím vyšší frekvenci zvuku se starají.
Jak to může vypadat v extrému, nám ukazují závodní auta. Možná jste sami byli někde na rallye či okruhových závodech, kde některá auta vydávají krom zvuku z výfuku ještě ječivý zvuk velmi podobný tomu, který ze silničních aut známe z couvání. Někdo řekne... diferenciál a také on tomu může přispět, pokud se ale zvuk mění s otáčkami motoru, je to znovu stejný podezřelý - kolečka převodovky s přímým ozubením, které převodovky závodních aut používají pro všechny stupně. A druhé video níže vám ukáže jeden takový případ.
Důvod, proč u závoďáků dostávají přednost kola s přímým ozubením, tkví v už zmíněných axiálních silách vytvářených šikmými zuby. Ty kladou větší nároky na „fortelnou” konstrukci převodovky a tedy i na její hmotnost, takže jejich výrobci logicky preferují přímé ozubení - těžší a tišší převodovka závod nevyhraje, lehčí by mohla, i když má velmi hlučný, ječivý projev. Když si jej poslechnete v celé jeho šíři, zní vlastně docela „cool”. Ale asi to není něco, co byste chtěli poslouchat každý den při cestě pro rohlíky, takže u vašeho auta nejspíše zvítězil tišší projev, navzdory vyšší hmotnosti a ceně. Tedy, až na zpátečku, protože na tu toho nikdo moc nenajezdí...
Video zachycující couvání s běžným autem
Video zachycující závodní speciál s převodovkou s přímým ozubením
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejčtenější články
Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Čínský hit, který je větší než Octavie, ale stojí míň než Fabie, se ukázal v novém. Teď vypadá jako Audi a stojí ještě míň
29.3.2025Tohle je nejkrásnější pohled na 800koňový kombík BMW M3, jinde je to jako když přijela pouť
29.3.2025BMW se zoufale snaží rozprodat nechtěné XM. Prodeje padly až k nule, dává na něj slevy už 520 tisíc Kč
30.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva