Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin

Japonci na něm pracovali dvacet let a zdálo se být schůdnou cestou k podstatně vyšší efektivitě. Nakonec se ale zdá, že s ním automobilka zamířil spíš do slepé uličky, i když teoreticky ji měl provázet spíš na dálnici s neomezenou rychlostí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin

23.3.2025 | Petr Prokopec

Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin

/

Foto: Nissan

Japonci na něm pracovali dvacet let a zdálo se být schůdnou cestou k podstatně vyšší efektivitě. Nakonec se ale zdá, že s ním automobilka zamířil spíš do slepé uličky, i když teoreticky ji měl provázet spíš na dálnici s neomezenou rychlostí.

Když v roce 2022 lidé z Ward's Auto vyhlašovali svou tradiční desítku nejlepších motorů, dosadili na příčku nejvyšší tříválec KR15DDT VC-Turbo od Nissanu. Hlavní porotce Drew Winter jej tehdy popsal jako „velmi jemný, výjimečně tichý na neutrál a příjemný na řízení v zácpách i na dálnicích“. Zbytek jeho kolegů se pak shodnul na tom, že „tento motor inspiruje svět, což jsou slova, která v souvislosti s tříválcovým motorem ještě nikdy nebyla použita ve stejné větě“. Jinými slovy, i když šlo o tříválcovou jedna-pětku, agregát dokázal rozechvět nadšením i skutečné fajnšmekry.

Ještě před tříválcem Nissanu přišel s dvoulitrovým čtyřválcem KR20DDET VC-Turbo, jenž spadá do stejné rodiny. Japonci jej představili již v roce 2016, o tři léta později pak došlo na jeho první využití pod kapotou Nissanu Altima a Infiniti QX50. Pohonná jednotka nahradila předchozí šestiválec, oproti kterému měla přinést nejen vyšší výkon, ale také nižší spotřebu. Šlo totiž o vůbec první produkční agregát s proměnným kompresním poměrem na světě, odtud také jeho název (VC značí Variable Compression). Jenže jak se následně ukázalo, co funguje na papíře a sbírá body v soutěžích, nemusí nutně dobře skončit v reálném světě.

S motory s variabilními kompresemi výrobci experimentují od nepaměti. První sestrojil již v roce 1919 Harry Ricardo, nicméně jeho projekt sponzorovaný společností Shell se nikdy nedostal z laboratoří. Položil však základy pro veškeré další snahy. Nissan na ně navázal v 90. letech, kdy se rozhodl použít mechanismus, který mění zdvih pístu a tím přepíná mezi nízkou a vysokou kompresí.

Celá konstrukce je docela složitá a skládá se ze značného množstvím pohyblivých dílů. Dle Nissanu to ale vše měly vyvážit provozní vlastnosti motoru. Při nízkých kompresích okolo 8,0:1 tříválec dokázal nabídnout až 204 koní, čtyřválec pak dokonce 272 kobyl. Jakmile ovšem došlo na přepnutí na vysoké kompres (až 14,0:1), měla ve srovnání s předchozím šestiválcem klesnout u dvoulitru spotřeba o 27 procent. Jenže jak se následně ukázalo při testech automobilových magazínů, realita byla o poznání horší a motor v případě spotřeby dokonce zaostával za konkurencí.

Protože ovšem u dynamiky došlo ke zlepšení, našel si motor cestu do mnoha garáží. V roce 2023 ale americká asociace NHTSA monitorující bezpečnost na silnicích oznámila, že jednotku VC-Turbo prošetřuje kvůli až příliš častému selhání jeho ložisek. Nissan loni uvedl, že problém se týkal pouze 889 kusů z celkových 454 840 agregátů, takže nejde o velkou věc, navíc všechny byly opraveny zdarma. Kromě toho automobilka dodala, že ložiska nikdy neselhala z minuty na minutu, ale naopak byl majitel vozu průběžně varován.

Selhání kluzných ložisek přitom v branži není ničím výjimečným, v tomto případě navíc není zadokumentována jediná nehoda, ke které by problém vedl. Pro Japonce šlo ale víceméně o poslední hřebíček do rakve. Zvlášť když v mezičase se v nemalé míře zhoršila jejich finanční situace a tržní regulace v zásadě nepřipouští jinou než elektrickou budoucnost. Je to úplný konec? Uvidíme, Nissan se vydal správnou cestou, vše ale nedotáhl k dokonalosti a okolnosti mu též nepřály.


Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 1 - Nissan VC-Turbo ilustracni foto perexPřevratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 2 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 01Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 3 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 02Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 4 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 03Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 5 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 04Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 6 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 05Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 7 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 06Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 8 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 07Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 9 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 08Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 10 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 09Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 11 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 10Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin - 12 - Nissan VC-Turbo motor technika oficialni 11
Pohonné jednotky s variabilní kompresí měly nabízet jak vysoký výkon, tak nízkou spotřebu, čímž se měly vyrovnat hybridům. Nakonec však uspěly jen v tom prvním, což v současné atmosféře i situaci Nissanu zřejmě nebude dost. Foto: Nissan

Zdroje: Motor1, Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše