Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Převodovka GM 8L90 v Corvette Z06 prý řadí rychleji než PDK Porsche. Proč?
20.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Po detroitské premiéře se GM chlubí novým osmistupňovým automatem. Proč má i s HDM řadjit rychleji než vychytané PDK od Porsche?
Nová nejsilnější Vette Z06 rozdmýchá oheň v teritoriu proklatě rychlých aut, to už je po jejím oficiálním představení naprosto jasné. Otázkou ae zůstává, jak budou její technické trumfy fungovat v praxi. Po zkušenostech s předchozí generací bychom sázeli na to, že minimálně dobře, ostatně na autě si podle všeho dali u Chevroletu pořádně záležet. Dříve už nás zaujala slibovaná telemetrická pomůcka s kamerou pro záznam jízdy a veškerých hodnot, které při ní zažijete, a brutální osmiválec LT4 s výkonem na rozdávání. Ptáme se, co dál a jako první „na ráně“ je tu nový osmistupňový automat - nikoli od známého německého dodavatele ZF, ale přímo od GM. Minimálně na papíře slibuje velmi dobré parametry a slušné vychování.
Od oficiálního uvedení do prodeje a vypuštění podrobné specifikace k Z06 nás ještě dělí měsíce, přesto nebudeme zahálet a můžeme se zatím pitvat v dalších zajímavých detailech a prohlášeních, které pocházejí přímo z úst její matičky GM. Poslední detaily se týkají nové osmistupňové automatické převodovky pro Corvette C7 Z06 a zajímavé je hned na úvod, v tom, že ji údajně kompletně vyvíjel specializovaný tým uvnitř koncernu General Motors. Nová převodovka nese název 8L90 a jedná se o převodovku s tradičním hydraulickým ovládáním, které sestává ze solenoidů, ventilů, sestavy planetových převodů a všeho ostatního. GM o ní však prohlašuje, že se vyznačuje stejně jako dvouspojkové skříně velmi vysokou rychlostí změn převodů, zároveň však dosahuje stejné hladkosti a plynulosti jako automaty s hydrodynamickým měničem.
Co víc, GM dokonce prohlašuje, že jejich nové dítko řadí ještě rychleji než dvouspojkové sedmistupňové ústrojí PDK v Porsche 911, které bylo pro tento projekt vzorem a nejnižší metou. Hlavní inženýr Tadge Juechter upozornil, že nenašel dvouspojkovou převodovku, která by byla schopná přenést točivý moment osmiválce LT4 a zároveň se vejít do relativně skromného, jí vyhrazeného prostoru v útrobách vozu. Proto GM muselo vymýšlet vlastní řešení, které spočívalo v návrhu zcela nového vlastního převodového ústrojí. Novinka byla od počátku vyvíjena přímo pro verzi Z06, ale nejsilnější Corvette však rozhodně nezůstane jediným nositelem novinky 8L90.
Tvrdým oříškem pro konstruktéry bylo skloubit vysokou rychlost změn převodů s každodenní použitelností a kompatibilitou pro jízdu v režimu s deaktivovanou polovinou válců motoru. K tomu Juechter dodává, že záměr se podařilo splnit na výbornou, co jiného bychom ale čekali od jejího tvůrce... Kromě toho je prý nová skříň o pět procent úspornější než šestistupňové automaty pro stejnou aplikaci. Výsledkem je řešení s inteligentním čerpadlem, které je vybaveno dvěma výtlačnými kanály, což má přispět k nejefektivnějšímu způsobu přenosu výkonu na zadní kola.
Hydraulické čerpadlo pracuje na podobném principu jako systém deaktivace válců. Při akceleraci a agresivní jízdě převodovka používá oba kanály, čímž zajišťuje větší průtok oleje k soustavě spojek, děje se tak při rychlejších změnách převodů. Jakmile jede řidič poklidně a relaxuje, využíván je pouze jeden kanál, což snižuje zátěž čerpadla a samozřejmě tedy i spotřebu paliva. Dalším krokem ke snížení zátěže a mechanického tření této převodovky s pěticí spojek a čtveřicí planetových převodů je algoritmus, který nechává ve stejném okamžiku otevřeny pouze dvě spojky, což maximálně zrychluje proces změny převodů při řazení směrem dolů.
Kompletní skříň nové převodovky má stejné rozměry jako stávající šestikvalt. Větší odlišnosti bychom našli jen na vstupním otvoru pro hřídel a jeho nejbližším okolí, které byly optimalizovány pro implementaci speciálního tunelu hřídele C7 Corvetty. Tento tunel na převodovku přímo navazuje a vede k zadním kolům středem vozu. Díky použití hliníku a hořčíku je nový osmikvalt o více než 3,6 kilogramu lehčí než jeho předchůdce. Novinka snese údajně až 1 000 Nm točivého momentu, což by také mohlo znamenat, že ho GM nabídne i výrobcům jiných supersportů a hyperluxusních modelů, kteří používají například přeplňované osmiválce nebo ještě brutálnější dvanáctiválce. Pokud to bude fungovat, doporučili bychom spolupráci s GM předně Mercedesu.
Nová převodovka se kromě zmíněných výjimečností vyznačuje i dlouhými převodovými poměry na sedmém a osmém rychlostním stupni (0,86 a 0,65), takže půjde vlastně o rychloběhy na dálnice kvůli spotřebě paliva. Maximální rychlosti ale vůz zřejmě bude dosahovat na šestku, dosud tomu ostatně bylo podobně (dosavadní Z06 se prodávala pouze s manuální převodovkou s extrémně dlouhou šestkou a pěti efektivně využívanými převody). Kromě toho víme, že Corvette s novou převodovkou umožní za příplatek ještě kratší stálý převod pro lepší dynamiku na okruh (zřejmě v rámci paketu Z07).
Stále ještě neznáme údaje o spotřebě, a to z jednoho prostého důvodu - GM ještě stále zvažuje a upravuje konečné schéma řazení, konkrétní okamžiky změn rychlostí a mapu motoru pro deaktivaci válců. Kromě toho si ještě přidejte, že Z06 dostala ovladač pro volbu jízdních režimů, které inženýrům z hlediska dolaďování ještě nadělají další vrásky na čele. Poslední prohlášení GM směřuje k aplikovatelnosti na různé modely.
Prvním nositelem se nejspíš stane právě Z06, která přijde také se sedmistupňovým manuálem, ale později (prý v polovině životního cyklu v rámci faceliftu) bude koncern schopen novou skříň dodat také do každé Vette C7. Počítá se však navíc s dalším rozšiřováním novinky do všech ostatních modelů GM s pohonem zadní nápravy - například tedy i Cadillacu ATS-V. Pokud bude vše (systém deaktivace válců a nová skříň), jak má, pak se Z06 s výkonem 634 koní stane jedním z nejúspornějších vozů v kategorií vozů s výkonem nad 600 koní.
Zajímavé řešení. Z06 bude prvním vozem, který nabídne sedmistupňový manuál souběžně s osmistupňovým automatem
Fotgalerie Chevrolet Corvette Z06
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 52 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 51 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:13 - Shr3k
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan