Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Právníci Tesly u soudu potvrdili, že životnost elektromobilů je podstatně nižší než u spalovacích aut
17.2.2023 | Petr Prokopec
Není to žádný velký objev, víme to dávno z bezpočtu zkušeností majitelů, kterým jejich elektromobil přestal sloužit po 8, 9 nebo 10 letech a vzhledem k ceně nových akumulátorů už byl zralý leda na vrakoviště. Uznání téhož od Tesly je ale osvěžující novinkou.
Během posledních deseti let se z Tesly stala nejhodnotnější automobilka světa. Z velké části za tím stojí sebevědomá slova Elona Muska, který již mnohokrát uvedl, že jím zaštítěné elektromobily jsou těmi nejlepšími vozy, jaké jste si kdy mohli koupit. Šéf dříve kalifornské a nyní texaské automobilky mimo jiné 22. dubna 2019, kdy se konal tzv. Autonomy Day, prohlásil, že „současný bateriový paket je schopen zvládnout možná 300 až 500 tisíc mil“. To znamená, že s řádně udržovanými Teslami byste mohli najet až 804 500 km bez výměny akumulátorů.
Že tomu tak zdaleka není, ukázala uplynulá dekáda mnohokrát. Naposledy jsme tu měli případ, kdy majitel přišel o auto i peníze po 10 letech a 207 tisících km. A to měl spíše štěstí, neboť problémy nezřídka přichází mnohem dříve a ekonomicky ospravedlnitelné řešení neexistuje. Zapáleným fanouškům značky to moc nevadilo, ostatně mnoho z nich svá auta používá nějaké dva tři roky, než je vymění za nové. Tesla nicméně v posledních letech výrazně navýšila produkci a i starší elektrická auta se začala dostávat k lidem, kteří již nebyli tak zaslepeni Muskovým charismatem.
Jak asi již začínáte tušit, právě v tomto bodě se začaly problémy ukazovat v plné nahotě. Německé právo totiž umožňuje lidem, aby příslušnému výrobci vrátili jeho produkty, pokud jsou stižené nějakými zásadními vadami. Nárok mají i na vrácení peněz po mnoha letech jejich používání, jakkoli nejde o plnou sumu, kterou zaplatili - předchozí bezproblémové použití musí být kompenzováno. Výše částky je přitom počítána z očekávané délky života tohoto kterého produktu dané tvrzením výrobce.
Christian Lindner je německým právníkem, který se již účastnil více než 200 případů zaměřených proti Tesle, které obvykle stály na tom, že auta značky nebylo možné dále používat po najetí mnohem menšího než Muskem avizovaného počtu kilometrů právě kvůli životnosti akumulátorů. Vypadá to na jasné případy, Lindner ale říká, že advokáti Tesly opakovaně přichází s tvrzením, které je těžce v rozporu se slovy šéfa firmy, realitě se ale nevzdaluje. Dle nich totiž kupříkladu Model 3 má životnost „mezi 200 a 250 tisíci kilometry“. Posléze pak byl daný údaj lehce navýšen na 250 až 300 tisíc kilometrů s tím, že Muskova slova „nelze považovat za závazné prohlášení. Spíše jde o honbu za senzací“. To ale už pomalu začíná zavánět klamavou reklamou.
Přesně takový názor nabyl i německý soud první instance, který rozhodl, že pro zmíněný Model 3 platí životnost 800 000 km deklarovaná Muskem v onom roce 2019. Auto tedy odchází klidně i po čtvrtině avizované životnosti. Tesla se nicméně proti rozsudku odvolala, případ tak zamířil k vyššímu regionálnímu soudu. Podobně jsou na tom i tři další případy, jenž zahrnují další Model 3, stejně jako Model S a Model X. Také během těchto líčení právníci Tesly uvádí, že životnost aut je mnohem nižší, než Musk uváděl. A co více, dle nich samotné vozy vydrží ještě méně než baterie.
Je pochopitelné, proč jsou právníci Tesly proti někdejším slovům šéfa značky. Pokud by soud akceptoval jejich tvrzení, že auta značky zvládnou jen něco málo přes 200 tisíc kilometrů a všechno ostatní byla mlha, pak by majitelé vrácených aut měli nárok na vrácení většiny peněz, které za vůz zaplatili. A něco takového si Tesla nemůže dovolit.
Z toho důvodu právníci Tesly zacházejí skutečně až do krajnosti a dokonce tvrdí, že životnost elektrických aut je podstatně nižší než u těch spalovacích, navzdory použití menšího množství komponentů. Což znovu jen potvrzuje dřívější zkušenosti. Pokud má tohle být onen pokrok, pak opravdu nevíme, jakými měřítky je posuzován.
Baterie Modelu 3 by dle Elona Muska měly vydržet klidně i 800 tisíc kilometrů. Tak je tomu ovšem jen ve chvíli, kdy automobilka láká zákazníky. Ve chvíli, kdy by ovšem měla vracet peníze za vrácené vozy, již rázem životnost „oficiálně klesá” i na pouhou čtvrtinu. Foto: Tesla
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nejnovější články
- Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před hodinou - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 3 hodinami - Čeští policisté při nehodě na křižovatce možná překonali rekord z Guinessovy knihy stanovený samotným Jamesem Bondem
před 4 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 6 hodinami - Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva