Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Poslední značka aut se tvrdě drží hydraulického řízení, technik vysvětlil, jak to dělá
4.9.2021 | Petr Prokopec
V rozvojovém světě bychom tedy jistě našli firmy, které nic jiného ani neznají, z velkých „západních” značek už se ale hydrauliky všechny vzdaly. Ať na jednu.
Před několika málo lety mi na takřka celý rok skončil v garáži Caterham. Šlo o základní verzi se 125 koňmi, kterou jsem na pokyn majitele půjčoval zájemcům o netradiční svezení. Stejně tak jsem musel řešit i veškeré problémy, které se vyskytly prakticky po každé zápůjčce. Dělal jsem to zadarmo, ale ne bez odměny - tou mi byl právě britský vůz, který jsem mohl využívat kdykoliv, kdy se jej nikdo nepronajmul. Což byly prakticky veškeré všední dny, načež jsem s „catem“ najel několik tisíc kilometrů.
Shodou okolností v té době zamířilo na trh Porsche 911 generace 991, jež byla vůbec první devětsetjedenáctkou, která přepřáhla z hydraulicky posilovaného řízení na elektrické. Automobilka z Zuffenhausenu svůj systém vyvinula společně s firmou ZF a od rána do večera tvrdila, že řidiči rozdíl nepoznají. Z jízdy s tímto Porsche jsem se ovšem vracel poněkud otrávený, neboť jsem se neustále nemohl zbavit dojmu, že sedím spíše v nějakém mainstreamovém modelu VW, než v kultovním sporťáku - pocity z řízení Caterhamu jsou úplně jiné.
V mezičase se hydraulické posilovače staly prakticky minulostí, o což se postaraly především stále přísnější regulace normované spotřeby. V případě elektrického systému je posilovač napájen elektrickým okruhem vozu, místo aby spoléhalo na pumpu s hydraulickou kapalinou, která je poháněna motorem. A tak nepracuje neustále. Výrobci navíc mohou do softwaru integrovat různé asistenční funkce jako třeba udržování vozu v jízdním pruhu. Ve výsledku tak není překvapivé, že od tohoto systému prakticky každý utekl.
Výjimky se ovšem stále najdou, jak připomíná nás přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Ten strávil nějakou dobu za volantem McLarenu 620R, stejně jako si popovídal s techniky britské značky. A konstatuje, že McLaren našel jakousi střední cestu. Pro sportovní vozy, a zvláště pak takové, jež jsou určené k okruhové jízdě, je elektrické řízení zcela nevyhovující. Funguje v podstatě jako tlumič, který řidiče okrádá o informace plynoucí od předních kol. Místo nich jim pak předává pouze tok jedniček a nulek, který i přes veškeré technologie zkrátka není přirozený.
McLaren to vyřešil prostřednictvím kombinace obou systémů. Britská automobilka řízení sice osadila elektromotorem, ten však pouze pohání pumpu hydraulické kapaliny. Není tedy třeba, aby mezi motorem a řízením byly nataženy hadičky a aby posilovač zatěžoval motor neustále, zároveň však nelze počítat s oněmi asistenčními systémy. Jelikož je McLaren 620R v podstatě okruhovým vozem na značkách, netouží po těchto prvcích snad nikdo. Prioritou je právě ona komunikativnost umožňující řidiči reagovat na chování vozu.
Jason dodává, že pokud by moderní auta měla tentýž systém, asi jen málokdo by je koupil. V tomto případě je totiž na zatáčení třeba daleko více námahy, pročež můžete po jedné projížďce skončit s rukama vytahanýma až u kolen. Ostatně s výše zmiňovaným Caterhamem jsem se z cest jinak ani nevracel. Tvář mi nicméně soustavně zdobil úsměv od ucha k uchu, to se vám v autě s elektrickým posilovačem obvykle nestane.






McLareny stále disponují hydraulicky posilovaným řízením s elektrickým pohonem, které podle všeho kombinuje to nejlepší ze dvou světů. Z elektrického si bere motor redukující spotřebu, z hydraulického pak odezvu směřující k rukám řidiče. Foto: McLaren
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
dnesKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 6 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 8 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 9 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
před 11 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva