Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Poslední značka aut se tvrdě drží hydraulického řízení, technik vysvětlil, jak to dělá
4.9.2021 | Petr Prokopec
V rozvojovém světě bychom tedy jistě našli firmy, které nic jiného ani neznají, z velkých „západních” značek už se ale hydrauliky všechny vzdaly. Ať na jednu.
Před několika málo lety mi na takřka celý rok skončil v garáži Caterham. Šlo o základní verzi se 125 koňmi, kterou jsem na pokyn majitele půjčoval zájemcům o netradiční svezení. Stejně tak jsem musel řešit i veškeré problémy, které se vyskytly prakticky po každé zápůjčce. Dělal jsem to zadarmo, ale ne bez odměny - tou mi byl právě britský vůz, který jsem mohl využívat kdykoliv, kdy se jej nikdo nepronajmul. Což byly prakticky veškeré všední dny, načež jsem s „catem“ najel několik tisíc kilometrů.
Shodou okolností v té době zamířilo na trh Porsche 911 generace 991, jež byla vůbec první devětsetjedenáctkou, která přepřáhla z hydraulicky posilovaného řízení na elektrické. Automobilka z Zuffenhausenu svůj systém vyvinula společně s firmou ZF a od rána do večera tvrdila, že řidiči rozdíl nepoznají. Z jízdy s tímto Porsche jsem se ovšem vracel poněkud otrávený, neboť jsem se neustále nemohl zbavit dojmu, že sedím spíše v nějakém mainstreamovém modelu VW, než v kultovním sporťáku - pocity z řízení Caterhamu jsou úplně jiné.
V mezičase se hydraulické posilovače staly prakticky minulostí, o což se postaraly především stále přísnější regulace normované spotřeby. V případě elektrického systému je posilovač napájen elektrickým okruhem vozu, místo aby spoléhalo na pumpu s hydraulickou kapalinou, která je poháněna motorem. A tak nepracuje neustále. Výrobci navíc mohou do softwaru integrovat různé asistenční funkce jako třeba udržování vozu v jízdním pruhu. Ve výsledku tak není překvapivé, že od tohoto systému prakticky každý utekl.
Výjimky se ovšem stále najdou, jak připomíná nás přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Ten strávil nějakou dobu za volantem McLarenu 620R, stejně jako si popovídal s techniky britské značky. A konstatuje, že McLaren našel jakousi střední cestu. Pro sportovní vozy, a zvláště pak takové, jež jsou určené k okruhové jízdě, je elektrické řízení zcela nevyhovující. Funguje v podstatě jako tlumič, který řidiče okrádá o informace plynoucí od předních kol. Místo nich jim pak předává pouze tok jedniček a nulek, který i přes veškeré technologie zkrátka není přirozený.
McLaren to vyřešil prostřednictvím kombinace obou systémů. Britská automobilka řízení sice osadila elektromotorem, ten však pouze pohání pumpu hydraulické kapaliny. Není tedy třeba, aby mezi motorem a řízením byly nataženy hadičky a aby posilovač zatěžoval motor neustále, zároveň však nelze počítat s oněmi asistenčními systémy. Jelikož je McLaren 620R v podstatě okruhovým vozem na značkách, netouží po těchto prvcích snad nikdo. Prioritou je právě ona komunikativnost umožňující řidiči reagovat na chování vozu.
Jason dodává, že pokud by moderní auta měla tentýž systém, asi jen málokdo by je koupil. V tomto případě je totiž na zatáčení třeba daleko více námahy, pročež můžete po jedné projížďce skončit s rukama vytahanýma až u kolen. Ostatně s výše zmiňovaným Caterhamem jsem se z cest jinak ani nevracel. Tvář mi nicméně soustavně zdobil úsměv od ucha k uchu, to se vám v autě s elektrickým posilovačem obvykle nestane.






McLareny stále disponují hydraulicky posilovaným řízením s elektrickým pohonem, které podle všeho kombinuje to nejlepší ze dvou světů. Z elektrického si bere motor redukující spotřebu, z hydraulického pak odezvu směřující k rukám řidiče. Foto: McLaren
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jerez - Moto2-test, 3. den: Na čele Canet, 23. Salač včera 16:28
- Pre Phillip Island: Kdo jsou favorité letošního úvodu? včera 16:00
- Na Phillip Islandu vše začíná včera 13:00
- Časový program na Phillip Islandu včera 10:00
- Jerez - Moto2-test, 2. den: Gonzalez v novém rekordu, 16. Salač 19.2.2025
Nejčtenější články
Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025Pozor na automatické převodovky při koupi ojetiny, jsou poruchovější než kdy dřív. Na vině jsou „obvyklí podezřelí”
21.1.2025Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
21.1.2025Číňané spustili na vodu novou největší loď světa na převážení aut, jedním tahem jich i do Evropy odveze až 9 200
21.1.2025Číňané zkouší ulovit Evropany na sexy nový kombík s výkonnými motory, trochu nás ale opíjí rohlíkem
22.1.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.20. 17:20 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.20. 11:47 - petr_riha
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch