Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Porsche vidí budoucnost v syntetických palivech, sama podle něj stačí na to, aby udržela spalovací motory naživu
29.8.2024 | Petr Prokopec
Zuffenhausen ještě donedávna upřednostňoval elektrickou mobilitu, tváří v tvář odezvě trhu ale své plány změnil. A nyní dál přesedlává na druhou židli, na které od začátku též sedí a má zjevně pevnější základy.
Porsche je velkým zastáncem syntetických paliv, ovšem dosud s nimi spojovalo hlavně budoucnost modelu 911. Ten měl být tím posledním z zuffenhausenských aut, která nepřejdou na bateriový pohon. Jenže plány, které si automobilka malovala, nekorespondovaly s požadavky zákazníků a nedávno zamířily do koše. Ani ti bohatší si nemohou dovolit draze živit poníky schopné předvádět jediný trik. A že se v tomto případě bavíme o opravdu extrémních nákladech.
Michael Steiner, který má v Zuffenhausenu na povel vývoj a výzkum, tak kolegům z Autocaru potvrdil, že původní plány už neplatí. Co původně měl být pouhý doplněk hlavní strategie, jíž by Porsche sdílelo se zbytkem koncernu Volkswagen, z toho se nyní začíná stávat pilíř spojený s možná ještě většími nadějemi, než jaké svého času představoval bateriový pohon. Porsche totiž již nespojuje klimatickou spásu s elektromobily, které jednou prodá, ale s tím, že k nim napomohou syntetická paliva i skrze existující vozový park.
Tak rozumný postoj zde již dlouho nebyl, na druhou stranu jsme ale i v tomto ohledu spíš na začátku dlouhé cesty. Ta ostatně započala před pár lety, kdy se Porsche dalo do holportu s firmou HIF Global a zahájilo výstavbu pilotní továrny v Chile. Poháněna je obnovitelnou elektřinou, což je klíčové pro vyhovění pravidlům Evropské unie. Brusel totiž sice přistoupil k výjimce, ovšem s tím, že půjde o uhlíkově neutrální řešení. A to se dosud zdálo být pověstnými zadními dvířky vedoucími k zákazu spalovacích aut.
Porsche chce nicméně dokázat, že dokáže syntetická paliva vyráběná ve velkém měřítku mohou být jak ekologická, tak dostupná. „Od chvíle, kdy jsme s tímto projektem začali, si stále více lidí - zákazníků i politiků - uvědomilo, že nelze kráčet jen elektrickým směrem. Stále je to hlavní proud, ale je třeba myslet i na obrovskou existující flotilu spalovacích aut, která navíc soustavně roste. Musíme tedy myslet i na náhradu všech fosilních paliv, která do těchto vozů, stejně jako lodí a letadel dáváme,“ říká Steiner.
Ten dodává, že automobilka chce postupovat krok za krokem, místo aby rázem a náhle vsadila vše na jednu kartu, jen ne elektrickou, nýbrž syntetickou. „Fosilní paliva bychom těmi ekologickými měli nahrazovat krok po kroku, litr po litru. Klíčem není, jakým způsobem fosilní paliva nahradíme, ale v jak velkém množství. Měli bychom začít příměsemi, tak jako u biopaliv. Nejdůležitější věcí zkrátka je, abychom zredukovali užívání fosilních paliv,“ uvádí dále.
Dle vývojového šéfa značky jde sice o běh na dlouhou trať, ovšem skutečně tím správným směrem, neboť tentokráte opravdu je možné dosáhnout pozitivních výsledků. „Podpora je tak stále větší,“ říká Steiner s tím, že „do konce dekády by mohla být syntetická paliva používána ve značné míře“. I proto ostatně automobilka již nově mluví v souvislosti s budoucností o motorech V6 a V8, které Porsche 911 nepoužívá. A to znamená, že jen tento model u spalovacího ústrojí nezůstane.
„Nový Cayene sice bude čistě elektrický, ale po celý jeho životní cyklus budeme souběžně nabízet i spalovací verzi. Totéž se týká Panamery,“ dodává Steiner. O Macanu nicméně již nemluví, menší SUV zjevně tedy ve své spalovací formě skutečně končí. Při pohledu na změnu přístupu značky by ale ve finále nebylo vůbec překvapivé, kdyby Porsche zakrátko obrátilo zcela a za alternativu považovalo elektromobilitu.
Pilotní továrna v Chile se má zakrátko dočkat nového modulu, který bude přímo ze vzduchu odchytávat CO2 potřebné pro výrobu syntetických paliv. Potřebnou energii pro celý proces pak dodává slunce a vítr. Přijde nám to zbytečně, až trochu úsměvně neefektivní, ale chápeme motivaci Porsche - proti takovému řečení nemohou politici říct ani slovo. Foto: Porsche
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- VW dva měsíce rozhodoval o tom, na čem se ve Fordu domluvili za 15 minut. „Děláš si srandu?” nechápali Němci, co se děje
včera - Hra skončila, Mercedes vrátí i menším AMG motor V8 místo nikým nechtěného nesmyslného čtyřválce
26.9.2024 - Mercedes se chce z problémů dostat s pomocí další herecké hvězdy, s elektromobily už to ani nezkouší
25.9.2024
Nejnovější články
- Známky automobilové krize v Německu už jsou patrné i v ČR. „Počkejte si pár měsíců a máte to tady naplno,” říká majitel místní fabriky
včera - Mazda začala v Česku potichu prodávat řidičský ideál, levné auto s velkým motorem bez turba a manuálem
včera - VW dva měsíce rozhodoval o tom, na čem se ve Fordu domluvili za 15 minut. „Děláš si srandu?” nechápali Němci, co se děje
včera - Nové spalovací motory Toyoty slibují revoluci, špičková verze má zastínit dokonce i legendární šestiválec
včera - Nové Bugatti Tourbillon mohlo vypadat úplně jinak a snad i líp než nakonec odhalené auto
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.28. 21:38 - Křovák
- Politický koutek 09.28. 21:11 - jerry
- Dopravní nehoda, jsem 100% viník? 09.28. 17:51 - GeneHawkins
- BMW Divize 09.28. 17:02 - pavproch
- Onboard videa 09.28. 09:38 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 12:57 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 09.27. 12:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 09.27. 12:37 - pavproch