Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Porsche prakticky skončí s atmosférickými motory, i Zuffenhausen vsadí na turba
9.9.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porsche vyvíjí zcela nové motory. Plochou koncepci neopouští, atmosférické plnění ale ano a bude vyhrazeno je verzím GT3. Osmiválcový boxer bude též.
Porsche je v současné době na koni, odbytům se velmi daří. Tržby v prvním pololetí roku 2013 vzrostly o čtyři procenta na 7,03 miliardy Eur, provozní zisk 1,29 miliardy Eur je o tři procenta vyšší než vloni a vyrobeno bylo o úctyhodných 18 % aut více, celkem 81 565 vozů. A pokud chcete tento trend udržet (v dobrém i zlém, podívejte se na tržby a zisky nekorelující s rostoucím odbytem), musíte nadále sázet na stejná řešení. Porsche ta kromě již ohlášeného supersportu 960 vyvíjí také nové motory, z nichž každému příznivci značky dobře nebude. Ploché uspořádání tedy zůstane, výhod nízkého těžiště se Porsche nechce vzdát, vysoký objem a atmosférické plnění ale už ne vždy.
Již zmíněné Porsche 960 by mělo dostat přeplňovaný pětilitrový osmiválcový boxer, který by měl dávat 750 koní, a to bez pomoci elektromotorů. Bude to tak to nejvýkonnější, co ze zuffenhausenské továrny kdy vyjelo. O přenos této síly na asfalt se postará převodovka PDK a všechna čtyři kola, za to se, tedy až na onen automat, asi na Porsche bude zlobit jen málkdo.
Osmiválec je dokonce již ve fázi testování. Vychází z šestiválce 3,8 litru a se stejným vrtáním a zdvihem dávají dva válce navíc 5 067 ccm. Ventily mají variabilní časování VarioCam Plus a měl by dostat dvě turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. 750 koní má přitom být jen začátek - nebude údajně problém se dostat přes osm stovek koní, což zní velmi hezky. Porsche 960 by se tak mělo dostat přes 360 km/h.
Co však už tak skvělé není, je informace, že i další motory dostanou turba. O čtyřválci se ví už delší dobu, včetně předpokladu, že bude pohánět i některé verze 911. Obecný trend downsizingu a přeplňování se bohužel nevyhne ani německé legendě, která se zatím držela atmosférického plnění. Turba sice přinesou větší výkon - budoucí třílitrový šestiválec se dvěma turby s proměnnou geometrií lopatek a proměnným časováním ventilů by měl podávat okolo 420 koní - dnešní charakter si ale zachovají jen stěží. Rozdílné výkony různých verzí budou patrně zásluhou různého nastavení řídící jednotky a pochopitelně i dílčích modifikací mechaniky.
Modely 911 GT3 a 911 GT3 RS by však měly zůstat přeplňování ušetřeny, úplné dobrovolně ale tento krok Porsche podniknut nehodlá - gététrojky totiž slouží jako základ pro závodní GT3 R a GT3 RSR, které turba mít nesmějí.
Čtyřválec by měl mít dvě varianty - ta o objemu 2,5 litru by měla mít jedno turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek umístěné uprostřed, zatímco menší dvoulitr by měl mít turba dvě, klasicky po stranách. Ta však budou mít geometrii lopatek pevnou. Výkony budou úctyhodné - dvoulitr má podávat až 270 koní a 2,5litr až 380. Pochopitelné je také použití dvou vačkových hřídelí v každé hlavě válců. Motory by měly být stavěny na stejném základu a snaha o co největší počet shodných dílů hovoří pro stejný poměr vrtání a zdvihu u dvoulitrového čtyřválce a třílitrového šestiválce.
Kromě Boxsteru, Caymanu a 911 by se čtyřválce měly objevit i v připravovaném malém SUV Macan. Zpočátku ale Macan dostane šestiválce; model S by měl disponovat zhruba 330 koni, ve verzi Macan Turbo pak asi 390 koni. Výkonový rozdíl je opět daný jiným nastavením, přeplňované jsou oba motory. Přeplňované šestiválce postupně nahradí také atmosférické osmiválce v Cayenne a Panameře, Turbu S však zůstane pod kapotou přeplňovaná V8.
Ani příznivci vznětových motorů samozřejmě u Macanu nepřijdou zkrátka - objeví se zde naftová V6, známá z Cayenne, se zhruba 250 koni. Není vyloučen ani naftový dvoulitr TDI od Audi, který by zde mohl být naladěn na výkon někde okolo dvou stovek koní. Později přibude také hybrid.
Ani nový přeplňovaný šestiválec, ani motor o dva válce menší však neuvidíme dříve než v roce 2015. Zejména u Macanu se však více informací pravděpodobně dozvíme na letošním autosalonu v Los Angeles, kde se má tento model představit.

Nové motory se budou týkat prakticky všech modelů Porsche
Zdroj: AutoZeitung
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 4 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 5 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 7 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 8 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan