Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025 | Petr Prokopec
Někteří by v určitých soubojích rádi předem určili vítěze, toho ale ve výsledku beztak vybere až přirozený technický vývoj. Motory aut nejsou výjimkou a jedni z největších specialistů přes ně od Cosworthu naznačují, co nás čeká.
Svého času byl britský Cosworth spojován hlavně s nejrychlejší verzí Fordu Escort, který se dočkal nejen ikonického zadního křídla, ale také přeplňovaného dvoulitru naladěného na 227 koní. S tímto stádem vůz zvládal zrychlení na stovku za 5,7 sekundy, což je hodnota, která dokáže okouzlit i dnes. Escort Cosworth se začal vyrábět v roce 1992, tedy jen pár let potom, co Porsche ukončilo výrobu modelu 911 v poslední modernizované iteraci původního provedení, která měla na kontě podobné hodnoty.
Escort Cosworth se z trhu pakoval přesně před třiceti lety. Britská firma od té doby ušla opravdu značný kus cesty, načež již není spojována s modrým oválem, ale s mnohem vyšší ligou. A nejde tu jen o značky, ale i o samotné motory. Britové dnes dodávají dvanáctiválce pro stroje jako Aston Martin Valkyrie nebo T.50 a T.33 od Gordona Murrayho. A co víc, zasadili se také o vývoj šestnáctiválcového ústrojí pro Bugatti Tourbillon. Tím předstihují zbytek automobilové branže.
Obchodní ředitel firmy Chris Willoughby přitom nově kolegům z Top Gearu potvrdil, že Britové hodlají ve výrobě objemných spalovacích jednotek pokračovat i dál. Přičemž zastavit se nehodlají ani s rokem 2035, se kterým je dnes spojován zákaz prodeje benzinových a dieselových aut. Prostě nevěří, že se to stane, případné tlaky na emise CO2 vyřeší syntetická paliva.
„Již jsme se začali věnovat příští generaci emisní legislativy, která zvedá laťku ještě výš a skrze kterou je náročnější projít. Ale udělali jsme testy a analýzy, které potvrzují, že tato pravidla dokážeme splnit i s motorem V12. Takže co můžu říci, budeme v jejich výrobě pokračovat,“ uvedl Willoughby. Cosworth tak čekají nemalé žně, neboť poptávka po dvanáctiválcových motorech nikam nezmizela. Podle Britů je to dokonce naopak.
„Moderní vozy jsou úžasné technologické zázraky, ale je rozdíl mezi V6 a V12. Poptávka po jisté teatrálnosti a umění skrytém v technice, kterým se věnuje, podle všeho narůstá. Dostali jsme se do bodu, kdy dokonce i na Festivalu rychlosti v Goodwoodu se jezdí na syntetická paliva, takže základní kámen pro naše budoucí kroky již byl položen,“ dodal dále obchodní ředitel Cosworthu a jednoznačně tak potvrdil, jakým směrem hodlají Britové v příštích letech mířit.
My už jen dodáme, že v případě Astonu Martin přišel Cosworth s 6,5litrovým motorem V12, který produkuje zhruba tisíc koní, zatímco u GMA objem dvanáctiválce činí 3,9 litru a výkon se pohybuje mezi 615 a 772 koňmi, v závislosti na modelu. Vůbec by nás ale nepřekvapilo, kdyby do budoucna Britové přišli s ještě působivějšími čísly. Jejich dvanáctiválcové motory následně budou moci být vyvažovány zlatem, neboť téměř všichni ostatní se už o tento zdroj příjmů dobrovolně připravili.






Dvanáctiválec již Cosworth dodává pro Valkyrii... Foto: Aston Martin
...i pro moderní vozy autora McLarenu F1 a jedno z největších konstruktérských es historie Formule 1. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 6 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejčtenější články
Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025Dacia vyzývá majitele tisíců aut, aby s nimi raději přestali jezdit, za jízdy jim může upadnout kolo
2.3.2025Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva