Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podle Němců tkví budoucnost aut v bavlně, zlevní dnešní karbonové díly
8.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Karbonová vlákna se do běžných aut nedostávají, protože jsou příliš drahá. Kombinace organických vláken s karbonem je levnější, ale stále lehká a pevná.
Pokud hovoříme o snižování hmotnosti nových automobilů ze světa běžných smrtelníků, většinou se to pojí do různé míry s vysokopevnostní ocelí a hliníkem a jeho slitinami. Karbonové prvky jsou u běžnějších aut zcela výjimečné, a to z jednoho prostého důvodu - karbon a karbonem vyztužené plasty jsou stále příliš drahé na to, aby se dostaly do masové produkce. A o Carbotaniu, tedy karbonu, do kterého jsou v podstatě vpleteny titanové dráty, ze kterého Pagani postavilo Huayru, ani nemluvě.
Němečtí vědci z institutů Fraunhoferova a Wilhelm-Klauditzova, které se mimo jiné zabývají výzkumy dřeva, vyvinuli organická vlákna, které dají materiál vlastnostmi podobný laminátu. Konkrétně se jedná o bavlnu, technické konopí, len a dřevo, ze kterých jsou nová vlákna vytvořena. Nejsou tak pevné ani trvanlivé jako karbon, ale jsou výrazně levnější. A navíc je jejich spalování po skončení životnosti ekologické, protože údajně nezůstává téměř žádné znečištění.
Je také možná jejich kombinace s karbonovými vlákny. Výsledek sice stále nedosahuje vlastností čistého karbonu, ale je mu údajně dost blízko ve všem kromě ceny - ta je stále citelně nižší. Materiál není tak pevný, takže bavlno-karbonové monokoky příští generace hypersportů zatím čekat asi nemůžeme; výzkumníci však tyto materiály využívají tam, kde nároky na pevnost nejsou tak velké. „Díly jsou levné, trvanlivé, dobře izolují zvuk a jsou mnohem ekologičtější než čistý karbon,” píše se v tiskové zprávě.
Oficiální prezentace výsledků těchto německých výzkumů můžeme očekávat na profesionálním veletrhu nature.tec, který proběhne v rámci Zeleného týdne v Berlíně mezi 16. a 25. lednem. Návštěvníci by měli vidět nejen materiály jako takové, ale také konkrétní autodíly z nich vyrobené. Které to budou, nevíme, ale napadá nás třeba obložení palubní desky nebo některé málo namáhané vnější panely karoserie. Jak již zaznělo, strukturální prvky auta to nebudou.
Pokud vás při kombinaci takovýchto materiálů a Německa napadá Trabant, nejste sami. První použití nových materiálů však nejspíš nebude na levném a jednoduchém autě, kterým někdejší východoněmecká raketa byla. A také výsledky nejspíš nebudou terčem posměchu.
Německý „bavlnokarbon” je čistému karbonu vzhledově dost podobný, ale je levnější
Zdroj: Fraunhofer-Institut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nejčtenější články
- Neuvěřitelně drzí zloději ukradli majiteli auto během tankování, jeho reakce shrnuje vše
7.10.2024 - Někdo asi přebral při specifikování zakázkového superkombíku, bizarní výsledek teď prodává se ztrátou přes 2 miliony
7.10.2024 - Nový hypersport McLarenu vypadá jako napodobenina z GTA, technikou ale ohromí. Zadní křídlo z něj dělá dvě auta v jednom
7.10.2024 - Prodeje Alf Romeo jsou tak tragické, že je místy všechny překonává nevyráběné auto prodávané jen ze skladových zásob
7.10.2024 - BMW-Renault? Tyto koncerny spolu se Stellantisem prý uvažují o spojení, šlo by o největší alianci světa i historie
7.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 23:37 - Jaggie
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 21:24 - denis
- Onboard videa 11.05. 20:22 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha