Podle Němců tkví budoucnost aut v bavlně, zlevní dnešní karbonové díly

Karbonová vlákna se do běžných aut nedostávají, protože jsou příliš drahá. Kombinace organických vláken s karbonem je levnější, ale stále lehká a pevná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Podle Němců tkví budoucnost aut v bavlně, zlevní dnešní karbonové díly

8.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Podle Němců tkví budoucnost aut v bavlně, zlevní dnešní karbonové díly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Karbonová vlákna se do běžných aut nedostávají, protože jsou příliš drahá. Kombinace organických vláken s karbonem je levnější, ale stále lehká a pevná.

Pokud hovoříme o snižování hmotnosti nových automobilů ze světa běžných smrtelníků, většinou se to pojí do různé míry s vysokopevnostní ocelí a hliníkem a jeho slitinami. Karbonové prvky jsou u běžnějších aut zcela výjimečné, a to z jednoho prostého důvodu - karbon a karbonem vyztužené plasty jsou stále příliš drahé na to, aby se dostaly do masové produkce. A o Carbotaniu, tedy karbonu, do kterého jsou v podstatě vpleteny titanové dráty, ze kterého Pagani postavilo Huayru, ani nemluvě.

Němečtí vědci z institutů Fraunhoferova a Wilhelm-Klauditzova, které se mimo jiné zabývají výzkumy dřeva, vyvinuli organická vlákna, které dají materiál vlastnostmi podobný laminátu. Konkrétně se jedná o bavlnu, technické konopí, len a dřevo, ze kterých jsou nová vlákna vytvořena. Nejsou tak pevné ani trvanlivé jako karbon, ale jsou výrazně levnější. A navíc je jejich spalování po skončení životnosti ekologické, protože údajně nezůstává téměř žádné znečištění.

Je také možná jejich kombinace s karbonovými vlákny. Výsledek sice stále nedosahuje vlastností čistého karbonu, ale je mu údajně dost blízko ve všem kromě ceny - ta je stále citelně nižší. Materiál není tak pevný, takže bavlno-karbonové monokoky příští generace hypersportů zatím čekat asi nemůžeme; výzkumníci však tyto materiály využívají tam, kde nároky na pevnost nejsou tak velké. „Díly jsou levné, trvanlivé, dobře izolují zvuk a jsou mnohem ekologičtější než čistý karbon,” píše se v tiskové zprávě.

Oficiální prezentace výsledků těchto německých výzkumů můžeme očekávat na profesionálním veletrhu nature.tec, který proběhne v rámci Zeleného týdne v Berlíně mezi 16. a 25. lednem. Návštěvníci by měli vidět nejen materiály jako takové, ale také konkrétní autodíly z nich vyrobené. Které to budou, nevíme, ale napadá nás třeba obložení palubní desky nebo některé málo namáhané vnější panely karoserie. Jak již zaznělo, strukturální prvky auta to nebudou.

Pokud vás při kombinaci takovýchto materiálů a Německa napadá Trabant, nejste sami. První použití nových materiálů však nejspíš nebude na levném a jednoduchém autě, kterým někdejší východoněmecká raketa byla. A také výsledky nejspíš nebudou terčem posměchu.


Podle Němců tkví budoucnost aut v bavlně, zlevní dnešní karbonové díly - 1 - nemecky bavlnokarbon 01
Německý „bavlnokarbon” je čistému karbonu vzhledově dost podobný, ale je levnější

Zdroj: Fraunhofer-Institut

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše