Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podle Audi je karbon příliš drahý, budoucnost vidí v mixování materiálů
19.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá značka vidí budoucnost ve správné metodě pájení oceli, hliníku a karbonu dohromady. Pak půjde cena dolů a výroba poběží jako na drátkách.
Když jsme vám poprvé pořádně představovali nový koncept Audi Sport Quattro, neubránili jsme se srovnání s BMW i8. Oba vozy svým hybridním pohonem hodlají zaujmout stejnou klientelu, jenže zatímco v Mnichově ale kladli důraz hlavně na nízkou hmotnost, v Ingolstadtu hrál prim výkon. Proto se ostatně koncept se čtyřmi kruhy ve znaku může chlubit 700 koňmi, zatímco plug-in hybrid s bílou vrtulí na modrém pozadí kontruje 1 490 kilogramy.
Důvodem této nízké hmotnosti je samozřejmě fakt, že pro BMW se karbon momentálně stal jedním z hlavních stavebních materiálů. Audi jej však shledává příliš drahým, kvůli čemuž u konceptu Sport Quattro využilo uhlíková vlákna víceméně jen na čelní spoiler a zadní difuzor. Zbytek však již tvoří vysokopevnostní ocel a hliník, tedy o poznání levnější, dostupnější, ale také těžší materiály.
„Vyrobit část automobilu z karbonu je velmi drahé,“ řekl minulý týden na autosalonu ve Frankfurtu Dr. Ulrich Hackenberg, člen správní rady Audi AG zodpovědný za technický vývoj. „Proto na cenu materiálu hledíme již na počátku, stejně jako na jeho pevnost. Myslím si totiž, že je potřeba mít ve voze správný materiál na tom pravém místě. A výzvou je, jak je spojit dohromady.“
Budoucnost Audi tak očividně leží v mixování materiálů, neboť podle Hackenberga je třeba zajistit nejen nízké výrobní náklady a efektivitu, ale také bezpečnost. Proto by rám čelního okna měla tvořit vysokopevnostní ocel, zatímco prostorový rám bude vyrobený z kliníku a veškeré další panely z laminované oceli, plastů nebo případně z karbonových vláken.
Pro tento mix je ale třeba zajistit „ rozdílné nástroje i rozdílné roboty“. Proto příštím krokem Audi v rámci odlehčování budou nové metody, které mají řešit efektivní spojení kompozitů s ocelí nebo hliníkem. Stejně jako se značka bude snažit přijít se způsobem, jak karbonová vlákna nebo plast spájet s ocelí.
Správná metoda je přitom dle Hackenberga velmi důležitá, neboť frekvenci výroby definuje její nejslabší článek. Bylo by tak prý zcela zbytečné, kdyby modely Audi dostaly celou řadu exotických materiálů, když by jejich montáží docházelo ke zpomalení celého výrobního procesu. Ten by se totiž následně velmi prodražil.
Před německou automobilkou tak rozhodně neleží snadný úkol, na jeho vyřešení ale nemá příliš mnoho času. Podle reportu z počátku letošního roku by totiž obdobné metody, výrobní postupy a mixované materiály mohly být využity již u nové generace Audi Q7. A ta má dorazit příští rok.
Nový koncept Audi Sport Quattro není s hmotností 1 850 kg zrovna lehkým vozem. Ve srovnání s karbonovým BMW i8 bychom jej dokonce mohli nazvat obézním
Zdroj: MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nejnovější články
- Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před hodinou - Čeští policisté při nehodě na křižovatce možná překonali rekord z Guinessovy knihy stanovený samotným Jamesem Bondem
před 3 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 4 hodinami - Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera - Dodnes úplně nová, zapomenutá Škoda Superb Combi 2015 se špičkovým motorem i výbavou je k mání za poloviční cenu
včera
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 10:31 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 10:22 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 01.30. 21:01 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus