Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový vrcholný McLaren je rozpačitý, záblesky výjimečnosti se ale najdou. Revoluční řešení podvozku mění zažitá pravidla
27.10.2024 | Petr Prokopec
Nemáme pocit, že by britská novinka byla tím přelomovým autem, kterým se snaží být, to ale neznamená, že je tuctová. Neobvyklé ztvárnění podvozku přece jen posouvá možnosti aut dál.
Nový McLaren W1 jsme si mohli představit již před dvěma týdny a na větvi jsme z něj nebyli. I tak auto dokáže ohromit některými technickými výjmečnostmi, řeč nicméně zprvu byla hlavně o hybridním pohonném ústrojí a zadním křídlu, které se dokáže vysunout až 30 centimetrů za vůz. V té chvíli se kupé mění na variantu „Long Tail“, se kterou je spojen citelně vyšší přítlak na zadní nápravě. V kombinaci s předním spoilerem a po snížení světlé výšky o 37 milimetrů vpředu a 18 mm vzadu tak může britskou novinku k zemi tlačit až tisíc kilogramů, načež jsme vskutku zvědavi na první časy z okruhů.
Dnes se k 1 275koňovému McLarenu vrátíme, a to v souvislosti s některými podvozkovými komponenty. Ty se pyšní doslova organickými tvary, za nimiž stojí metoda 3D tisku. Britové se kvůli tomu obrátili na americkou společnost Divergent Technologies, která jim napomohla s vývojem přední horních i spodních lichoběžníků. Za zmínku stojí, že zakladatelem této firmy je Kevin Czinger, který se už dříve zasadil o vznik malosériové automobilky po něm pojmenované.
Stejně jako u svých vozů Czinger začíná výrobu u metalického prášku, který je následně vrstvu po vrstvě nanášen lasery. Zkompletované díly pak následně míří do pece, kde dochází nejen na jejich zatvrdnutí, ale také na eliminaci zbytků lepidel. Používán je speciální software, který se snaží navrhnout komponenty tak, aby bylo využito jen minimum materiálu, pochopitelně při požadované tvrdosti a tuhosti. Právě to ve finále vede k tomu, že některé díly vypadají „jako živé”.
Klíčové ale je, že jejich tvarováním přímo na míru může dojít k razantnímu odlehčení. V případě McLarenu W1 tak kupříkladu tlumiče či zkrutné tyče mohly být uchyceny přímo na centrální karbonový monokok. Nebylo tedy třeba předního pomocného rámu, což kromě redukce mnoha kil vedlo také k optimalizaci oblékání vzduchu pod vozem. I proto tedy difuzor začíná již ve zhruba půlce vozu, přičemž také i ten byl navržen velmi chytře - funguje totiž i jako deformační struktura.
Není tak překvapením, že britská novinka je i přes využití hybridní techniky poměrně lehká, v případě suché hmotnosti se mluví o 1 399 kilech. Spárovány jsou s oněmi 1 275 koňmi, načež vůz zvládá zrychlit na stovku za 2,7 sekundy, na dvoustovku za 5,8 sekundy a na třístovku za 12,8 sekundy. Celkově vznikne jen 399 exemplářů, všechny ale měly svého majitele ještě předtím, než došlo na slavnostní premiéru.



Britská novinka se vpředu pyšní dvojitými lichoběžníky, které vypadají skoro jako živé. Především jsou ale velmi lehké, jejich tvar navíc značce umožnil obejít se bez předního pomocného rámu. Foto: McLaren
Zdroje: McLaren, Motor Authority
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 9 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 10 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 11 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
včeraHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva