Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Novinář názorně ukázal, proč auto s pneu typu run-flat nebude nikdy tak komfortní
15.4.2019 | Petr Prokopec
Automobilky rády tvrdí, že pokročilé generace tzv. dojezdových pneumatik neznamenají žádná negativa pro kvalitu jízdy. Že to není a nemůže být pravda snadno ukáže už pár fotek.
S píchlou pneumatikou se nejspíše setkal každý, kdo řídí auta déle než pár měsíců. Pokud používáte standardní pláště, mohli jste problém napravit jen několika málo způsoby. Prvním bylo nazutím rezervy nebo dojezdového kola, v některých případech pomůže tzv. knot, u malých dírek opravný spej. Občas se dá dojet do servisu po vlastní ose, to ale jen za předpokladu, že není daleko, vzduch z pneumatiky utíká pomalu a vy máte šanci ji průběžně dofukovat.
Vše to představuje otravné komplikace, proto vznikly pneumatiky typu run-flat. První s nimi spojený patent byl zapsán již v roce 1892 Johnem F. Seiberlingem, ten však na jejich využití příliš nezbohatl. Pneumatiky odolávající píchnutí se zpočátku neuchytily, znovu tak došlo k jejich objevení až v roce 1978, kdy se svým revolučním pláštěm RunOnFlat vyrukovala firma Goodyear. U sériového vozu - šlo o Chevrolet Corvette - se však objevil až v roce 1994. A ve velkém se výrobní linky rozjely až o 10 let později, kdy je začalo používat BMW na všem, co není ryzí M. Od té doby jej do nabídky zařadila řada dalších výrobců.
Princip run-flatů je založen na vyztužených bočnicích. Pokud máte běžné obutí, dochází při ztrátě tlaku k borcení bočnic vlivem hmotnosti vozidla. Dojít může k vysvléknutí patek pláště, po pár kilometrech se navíc taková pneumatika úplně zničí. Run-flaty vám oproti tomu umožní dojezd až 1 000 km, byť při rychlosti obvykle snížené na 80 km/h. Následná oprava však již není výrobci doporučována, konstrukce obutí se jízdou bez podpory tlakového vzduchu poškodí a nemusí být dále spolehlivá.
To znamená koupi nové pneumatiky, jež je vůči standardním o pár stokorun dražší. Nejde však o jediné negativum s run-flaty spojené, další připomenul na svém účtu na Instagramu Harry Metcalfe. Bývalý šéfredaktor a zakladatel magazínu Evo a majitel působivé automobilové sbírky zveřejnil fotky výřezů z pneumatik, z nichž jedna je běžná a druhá odolávající píchnutí.
Jasně patrná je tak velmi tlustá a tuhá bočnice run-flatů, která pneumatice neumožňuje pohltit silniční nerovnosti tak dokonale, jako to zvládá standardní obutí. Její zesílení navíc vede k vyšší neodpružené hmotnosti (až o 1,5 kg), která se taktéž negativně projevuje na jízdních vlastnostech. A nejde jen o komfort, ale také o spotřebu, již ještě dále zhoršuje vyšší valivý odpor s run-flat spojený. A aby toho nebylo málo, problematické je i přezouvání.
Pomalu by se tedy mohlo zdát, že pro pořízení run-flatů neexistuje jediný důvod. Tedy kromě skutečnosti, že v případě proražení pneumatiky dojedete do servisu po vlastní ose a nebudete muset čekat na odtahovku. Je to ale výhoda, kterou oceníte možná i jednou za několik let - trpět zhoršenou kvalitou jízdy na run-flatech budete pořád, třebaže jejich vývoj pokročil a negativa nejsou tak zřetelná, jako před 10 či 15 léty.


Rozdíl mezi standardními pneumatikami a run-flaty spočívá v zesílených bočnicích. U run-flatů jsou o tolik mohutnější, že negativní vliv na celkovou kvalitu jízdy jednoduše nemohou nemít
Zdroj: Harry Metcalfe@Instagram
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 6 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 7 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 9 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 10 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan