Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nová auta se za pouhých sedm let stala v průměru těžšími o 400 kg, tristní statistika bere slova z úst
4.7.2024 | Petr Prokopec
Že jsou nové automobilové modely stále těžší, máme před očima každý den, pravidelně si nad tím stýskáme. Ani tak by ale člověka nenapadlo, jak ohromným způsobem a v jak krátkém čase nabraly nové vozy na váze se všemi problémy, které s tím souvisí.
Když jsem před lety vybíral rodinné auto, byly pro mne klíčové dvě věci - jednak velikost a přístup do zavazadelníku, jednak hmotnost. V prvním případě za tím stál fakt, že má žena byla v očekávání a tudíž bylo třeba řešit snadné nakládání a vykládání kočárku. Tomu nejlépe vyhovovala Kia Cee'd SW, která má hranu zavazadelníku posazenou velmi nízko. Nákladový otvor je navíc značně široký. Ve finále tak kočárek dovnitř zapadnul jako malina, aniž by karoserie doznala újmy.
Pohled do technických parametrů pak jednoznačně vedl k tomu, že volba padla na 1,6litrový atmosférický motor. S ním je totiž Cee'd o podstatných 100 kilo lehčí, navíc v čelních partiích. Daleko lépe je tak potlačena nedotáčivost, nižší hmotnost má navíc příznivý vliv také na spotřebu, i když v tomto ohledu by si diesel jistě vedl ještě o trochu lépe. Na druhou stranu by však po většinu času odváděl svou práci ve městě, kde by nedocházelo na čištění filtru pevných částic.
Není tomu přitom dlouho, co jsem měl na test Ceed SW třetí generace. Verze osazená přeplňovanou jedna-pětkou a automatem vážila 1 524 kg, pokud jsem v ní jel sám. Jakmile se však na palubu naskládala celá rodina a děti vyplnily zavazadelník svými hračkami, rázem se již korejské kombi pohybovalo u 1 880 kg, což je jeho největší technicky přípustná hmotnost. Mnou vlastněné kombi má přitom na kontě 1 316 a 1 820 kg, z praktického hlediska je tak využitelnější.
Korejci se nicméně v rámci nabírání hmotnosti vůči konkurenci drží ještě hodně při zemi, posun Ceedu v tomto směru vlastně vůbec nelze označit za problém. Jak totiž spočítali kolegové z Autocaru, nová auta nabrala za posledních sedm let v průměru takřka 400 kilo (!) nadváhy. V období 2016 až 2023 se totiž průměrná hmotnost zvedla z 1 553 na 1 947 kg. Zčásti za tím stojí stále větší popularita SUV, u nichž kolegové v roce 2016 naměřili v průměru 1 722 kil. Loni se nicméně již jednalo o 1 985 kg. Jen na tento segment ale vše svádět nelze.
V roce 2016 totiž třeba Škoda Kodiaq vážila o 246 kilo víc než tehdejší Superb, zatímco takový Jaguar F-Pace byl o 180 kg těžší než sedan XF. Nicméně loni byl již rozdíl mezi SUV a ostatními karosářskými variantami pouze 38kilový. Výrobci totiž začínají nová auta zatěžovat stále větším množství balastu, které málokdo vyžaduje, každý ho ale dostane. Že s tím mají co do činění také nařízení Evropské unie, asi není třeba dodávat.
Dalším důvodem, proč se kila urvala ze řetězu, je nepřekvapivě elektrifikace. Byť na první pohled je třeba říci, že rozdíl necelých sto kil (1 991 kg versus 1 897 kg) mezi bateriovými a spalovacími vozy nepůsobí tak dramaticky. Jenže vozy jako třeba Kia Picanto startují na pouhých 914 kilech, zatímco Mercedesu EQS SUV kolegové naměřili šílených 2 899 kg. V té chvíli lze zcela zapomenout na jakýkoli případný ekologický přínos, veškerá možná pozitiva totiž maže právě neefektivní přesun tak obrovské masy hmotnosti.
Picanto pak není zmíněno náhodou, vede k třetímu důvodu oné obezity. Regulace EU totiž soustavně vedou ke zmenšování segmentu malých aut, jejichž hmotnost může být snadno podtunová. Přitom zrovna tyto vozy lze brát jako maximálně ohleduplné vůči životnímu prostředí, neboť díky malému počtu kil si vystačí s malými motory. A i když ty jsou spalovací, na okolí mají daleko nižší dopad, než když musíte uhelnou elektřinou krmit takřka třítunový Mercedes bez výfuků.
V honbě za vyšší bezpečností a udržitelností tak úřady dosáhly pravého opaku. Těžká auta totiž mohou při kolizi způsobit mnohem horší následky, navíc je k jejich rozpohybování třeba daleko více energie - ať už v jakékoli formě. Jenže zkuste něco takového vysvětlit lidem, kteří se v jednu chvíli vážně zabývali tím, že budou regulovat dokonce i množství vody ve splachovacích nádobkách záchodů.
![Nová auta se za pouhých sedm let stala v průměru těžšími o 400 kg, tristní statistika bere slova z úst - 1 - Skoda Enyaq Coupe 2022 prvni sada 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nová auta se za pouhých sedm let stala v průměru těžšími o 400 kg, tristní statistika bere slova z úst - 2 - Skoda Enyaq Coupe 2022 prvni sada 23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nová auta se za pouhých sedm let stala v průměru těžšími o 400 kg, tristní statistika bere slova z úst - 3 - Skoda Enyaq Coupe 2022 prvni sada 47](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nová auta se za pouhých sedm let stala v průměru těžšími o 400 kg, tristní statistika bere slova z úst - 4 - Skoda Kodiaq 2023 oficialni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nová auta se za pouhých sedm let stala v průměru těžšími o 400 kg, tristní statistika bere slova z úst - 5 - Skoda Kodiaq 2023 oficialni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nová auta se za pouhých sedm let stala v průměru těžšími o 400 kg, tristní statistika bere slova z úst - 6 - Skoda Kodiaq 2023 oficialni sada 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Plně obsazený a zatížený Enyaq může vážit až 2 750 kg. A nový Kodiaq na tom s až 2 510 kilogramy není o moc lépe. U minulé generace bylo ale možné počítat s trochu nižší hmotností - i když s až 2 410 kily nebylo SUV ani v roce 2016 muším pírkem. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Policista zastavil autonomní taxík v protisměru a nestačil se divit. V autě nikdo nebyl, pokutu nebylo dát komu
5.7.2024Amazonu dál hoří elektrické dodávky Rivianu, naposledy to při dobíjení odneslo hned pět aut naráz
3.7.2024Firma na výrobu vibrátorů se hroutí pod tíhou zájmu, za vše může záměna s označením automobilky
2.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Sprintu Jorge Martin včera 15:32
- V Moto2 získal Pole překvapivě Vietti včera 14:52
- PP v Moto3 pro Veijera včera 14:34
- Pole-Position získal Jorge Martin včera 11:32
- MotoGP Sachsenring: Festival pádů & Vinalesův rekord 5.7.2024
Nejnovější články
Předchozí, dnešní optikou úchvatné BMW M3 jde konečně koupit za cenu obyčejné Škody, je ale třeba přijmout pár ústupků
včeraNejvětší průšvih moderních aut nekončí. Vozy už svolané do servisů kvůli riziku vzplanutí baterie tam znovu musí kvůli témuž
včeraBavorský motorový podfuk? Profesor strojírenství popsal, jak BMW a spol. rýžují na hrátkách s označením motorů
včeraFord se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům
včeraKontroverzní SUV-kupé BMW skončí bez nástupce, i když se zase tak špatně neprodává
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.07. 01:18 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.07. 01:09 - Truck Daškam
- Nové kombi do 30000€ Automat s adaptívnym tempomatom povinne 07.06. 17:34 - petr_riha
- BMW Divize 07.06. 16:22 - pavproch
- Suzuki obecně 07.06. 08:03 - jerry
- Politický koutek 07.06. 07:49 - Stepan
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.06. 07:10 - Zajda
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.04. 15:01 - řidičBOB