Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nissan nabídne plně elektronické řízení steer-by-wire bez přímé mechanické vazby
18.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Už v příštím roce se má na trhu objevit první sériově vyráběný automobil s řízením typu steer-by-wire. A ponese na přídi logo Infiniti.
Nissan se chystá přerušit přímou mechanickou vazbu mezi volantem a předními koly svých sériových automobilů. Takzvané „řízení po drátě” by se mohlo objevit (zatím jen) v luxusních modelech Infiniti už za méně než rok. Tato technologie by podle Japonců mohla vydláždit cestu automobilům ovládaných pouze něčím jako je joystick, případně strojům se zcela automatickým řízením.
Luxusnější Nissany zůstanou v první fázi u klasického volantu. Jeho pohyby, tedy úhlová rychlost bude společně se samotnou rychlostí automobilu vyhodnocována elektronikou, která na základě předdefinovaných parametrů vyšle impulzy do aktuátorů, a ty se postarají o samotné natočení kol. To, co asi zní poněkud těžkopádně, má probíhat v tisícinách sekundy a Nissan dokonce tvrdí, že řízení bude reagovat o kousek rychleji, než dokážou současná auta s konvenční mechanikou.
Jako bezpečnostní pojistka v autě zůstane i klasická kloubová hřídel volantu, za normálních podmínek ale bude nefunkční. Ke slovu se dostane pouze v případě poruchy a s hřebenem, převodkou a tyčemi řízení ji propojí bezpečnostní spojka.
„V budoucnosti, když řízení osvobodíme od přímé vazby, budeme moci umístit volant třeba na zadní sedačky anebo zvládneme ovládat auto i pomocí joysticku,“ tvrdí jeden z inženýrů Nissanu Masaharu Satou. Podle dalšího z vývojových pracovníků japonské značky, Toshiharu Asaiho se podobné systémy již objevily ve spoustě koncepčních studií, „k zavedení do sériové výroby má ale nejblíže Nissan“.
Kromě této technologie automobilka předvedla také systém automatického řízení využívající právě ovládání steer-by-wire. Zahrnuje laserová čidla, kamery, autonomní brzdy a radarový detektor. V sérii by měla být do tří až pět let. „Přemýšlíme o nevyhnutelném a ptáme se, jakým nástrojem pro lidi by se měly stát automobily? Jsou ovládány jejich rukama, nohama, očima a mozkem a máme za to, že auta jsou na cestě stát se v širším slova smyslu roboty,“ tvrdí narovinu Tetsuya Iijima.
Pokud si myslíte, že již beztak mrtvé řízení současných aut (spřažené s elektrickými posilovači kvůli počítání každého gramu CO2) může přijít i o poslední zbytky zpětné vazby, pak přemýšlíte dost pesimisticky, ale jinak naneštěstí správným směrem. Nissan se ani netají tím, že jeho nová technika vznikla i kvůli odizolování přední nápravy od zbytku vozu, aby se do volantu nepřenášely „nežádoucí“ vibrace.
Na druhou stranu automobilka také říká, že podle potřeby (a zřejmě i podle typu automobilu) bude schopna pustit do věnce volantu takovou umělou zpětnou reakci, aby dokázala informovat řidiče o kvalitě povrchu. Jinak ale má být cestování docela nuda, elektronika bude schopna potlačit nežádoucí reakce auta na boční vítr nebo třeba eliminovat vliv podélných kolejí v silnici na pohyb auta.
Pro vystresované, nervózní, nepozorné či méně zkušené řidiče, kteří si svůj handicap za volantem navíc umí přiznat, to dost možná zní jako rajská hudba. Kdo ale bere řízení nejen jako životní potřebu umožňující přesun z jednoho místa na druhé, případně má neblahé zkušenosti s permanentně porouchanou elektronikou, ten může mít s novou technologií Nissanu docela vážný problém. Ostatně si stačí vzpomenout, jak moc auta zdevastoval příchod elektronických plynů a jak velké problémy byly s elektronickými brzdami Mercedesu. Snad si ani nepřejeme, aby se tohle někdo pokoušel opakovat na dalších částech auta...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva