Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvinuli novou funkci světel, řeší asi nejpalčivější problém těch moderních
12.11.2020 | Petr Miler
Světlomety, jako skoro všechno v autech, učinily za poslední dekády obrovský krok vpřed, s jejich rostoucí efektivitou ale vyvstal jiný problém - v chladu a mrazu zůstávají studené.
Čas od času je dobré sednout za volant některého ze starých aut, na něž tak rádi vzpomínáme, a připomenout si všechny jejich vlastnosti optikou současných vozů. Nebojte, neotočili jsme o 180°, mnoho pěkných věcí je nenávratně pryč a třeba ovladatelnost docela obyčejného automobilu z přelomu milénia vám žádný současný model nenabídne ani zdaleka. Stejně tak vám ale starší auto nenabídne některé vymoženosti moderních následníků.
Jednou z těch nejmarkantnějších jsou světla. Pokrok na tomto poli je ohromující a co bylo ještě před 20 léty vrcholnou modernou, je dnes dvakrát překonanou záležitostí. Stačí poznat třeba matricové LED Audi, které docela poctivě osvětlují všechny části silnice, na nichž nejedou jiná auta, s mimořádnou intenzitou. Když pak sednete do vozu se slušnými halogeny - nebo klidně i xenony - z přelomu milénia, máte najednou pocit, že zkrátka nevidíte. I když jste v těchto autech najezdili před pár dekádami po nocích statisíce kilometrů a váš zrak od té doby nedoznal větší újmy.
Jak už to ale bývá, není to mince s jednou stranou a velmi efektivní osvětlení moderních aut přineslo problémy. Je jich více a jmenovat můžeme třeba menší přirozený rozptyl, tím asi nejpalčivějším je ale jejich používání v zimě. Stačí chlad a vlhkost, ještě hůře mráz nebo úplně nejhůře sníh s mrazem a poznáte trápení, která z dřívějška neznáte. Moderní řešení jsou totiž tak efektivní při přetváření elektřiny ve světlo, že nevytváří skoro žádné zbytkové teplo. A co je příjemné z hlediska spotřeby paliva či energie obecně, je nepříjemné z hlediska uživatelského.
Na moderních světlech velmi snadno ulpívá vlhkost, namrzlá voda či sníh a zejména v posledním případě to může jejich schopnosti snížit tak moc, že vidíte nakonec méně než s oněmi halogeny. I na nich ulpíval sníh, ale stačilo buď nedělat nic, protože se sám roztavil, nebo v případě velkých mrazů na chvíli zastavit a problém se znovu vyřešil sám. Dnes musíte opakovaně zastavovat a vystupovat, což se některým nechce. Lidé pak jezdí „napůl slepí”, což není šťastné ani pro ně, ani pro okolí.
Německá firma Canatu ale přišla s novou funkcí světel, která je vlastně docela jednoduchá a divíme se, že s ní nikdo nepřišel dříve - jejich vyhříváním. Vyhříváme dnes volant, všechny sedačky, loketní opěrky, přední i zadní okno, ostřikovače skel, dokonce i místa, na nichž zůstávají stěrače, tak proč ne světla? Je to jen komfortní funkce navíc, která při spuštění (ať už manuálním či automatickém) párkrát za rok vyřeší výše zmíněné patálie a bez větších energetických nároků tak aktivně zvýší bezpečnost jízdy v noci.
Novinka Canatu se pochopitelně stává součástí krytu světla, je možné ji libovolně formovat a velmi rychle dokáže zahřát povrch světla z hluboce minusových do vysoce plusových hodnot, přičemž nezhoršuje prostupnost světla v momentě, kdy není aktivní. Problém vyřešen? Vypadá to tak, teď je jen otázkou, kdo tuto věc jako první dostane do sériové výroby. Vzhledem k tomu, že tiskovou informaci firmy provází záběr čelního světlometu BMW, tušíme, u jaké značky ji lze očekávat nejdříve.





Nová funkce světel od firmy Canatu je prostě vyhřeje a zbaví orosení, námrazy či sněhu v momentě, kdy je to třeba. Moderní ledky či lasery to samy nezvládnou, negenerují téměř žádné zbytkové teplo. Foto: Canatu
Zdroj: Canatu
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 8 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 3 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 4 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 6 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 7 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva