Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 | Petr Prokopec
Žádná nešetrná těžba vzácných kovů, jejich přeprava přes půl planety a energeticky komplikovaná výroba. Místo akumulátorů přichází Němci s vodíkovou pastou, která má ještě letos pohánět elektrické motocykly.
Budoucnost patří aluminiu, říkával Jára Cimrman. Aktuálně se ovšem zdá, že patří spíše niklu, kobaltu, lithiu a dalším vzácným kovům potřebným na výrobu baterií. Prakticky celý automobilový průmysl se totiž upíná k bateriové elektromobilitě, třebaže kritici tohoto směru dál poukazují na řadu špinavých problémů s tím spojených.
Někteří tak místo bateriové elektromobility mluví spíše o palivových článcích. Toto řešení má oproti akumulátorům řadu výhod, především se nemusíte zaobírat výrobou oněch akumulátorů a následně beztak řešit jejich přirozené limity - od hmotnosti a velikosti přes omezenou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení až po relativně krátkou životnost a složitou recyklaci.
Palivové články mají ovšem také řadu úskalí, především samotnou výrobu vodíku, který se v přírodě samostatně nevyskytuje. Nutná je tedy jeho výroba, povětšinou ze zemního plynu či případně elektrolýzou z vody. Zní to jednoduše, v obou případech však jde o energeticky náročné procesy vyžadující spoustu emisemi zatížené elektřiny. Kromě toho je třeba pamatovat i na skutečnost, že vodík je výbušný, stejně jako na to, že i jeho skladování v kapalné podobě je velice náročné na materiály a energie. I proto se na vodíku založenému pohonu výrobci aut tolik nevěnují, právě poslední zmiňovaný zádrhel ale řešení má.
Přichází s ním Fraunhoferův institut pro výrobní technologie a pokročilé materiály z německých Drážďan. Novince říká Powerpaste a je v podstatě tím, co značí její název - pastou obsahující energii, spoustu energie. Jejím základem jsou hydrid hořečnatý, estery a metalické soli. Princip novinky pak spočívá v tom, že z nádrže je pomocí pístu vytlačována pasta, ke které se následně přidá voda. Při následné chemické reakci se uvolňuje vodík.
Jelikož vodík pochází ze zdrojů o vyšší hustotě, lze jej v nádržích s pastou a vodou uskladnit mnohem více než dosud za prakticky nulových energetických nároků. Němci říkají, že oproti v úvodu zmíněným bateriím tu máme až desetinásobně vyšší hustotu energie, což by dopravním prostředkům vybavenou touto technologií dalo ještě větší dojezd než těm s benzinovými automobily. Navíc jelikož pasta i voda oproti klasickému vodíku nepředstavují žádné nebezpečí, lze je skladovat v běžných kanystrech bez nutnosti dalších úprav. Není tedy třeba jakkoliv nákladně budovat infrastrukturu a složitě chladit médium potřebné pro pohon.
Fraunhoferův institut chce ještě letos začít s výrobou testovací várky pasty. Té vzniknou zhruba čtyři tuny, jež budou použity pro elektrické skútry a motocykly. Pokud bude pilotní projekt úspěšný, rozjede se výroba v mnohem větším měřítku a pasta začne být využívána i u automobilů. A pokud se ukáže, že je to technologicky zvládnutelné a navíc s příznivou energetickou bilancí, bateriové elektromobily dostanou velkou konkurenci. Vedle něčeho takového by při zohlednění veškerých problémů spojených se vším od výroby akumulátorů až po nutnost složitě budovat zcela novou infrastrukturu s vidinou možná jen osmileté životnosti aut byly skutečně ekologickým nesmyslem.


Fraunhoferův institut z německých Drážďan přichází s revolučním řešením pohonu aut. Jde o vodíkovou pastu, který by sloužila jako zdroj energie autům v principu podobným současným elektromobilům s vodíkovými palivovými články. Auta by tedy doplňovala energii „dotankováním” pasty uložené za běžného tlaku a teploty bez potřeby obrovských akumulátorů. Foto: Fraunhofer IFAM
Zdroj: Fraunhofer IFAM
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025Porsche za cenu Octavie od Xiaomi je z jedné vody načisto nejbezpečnější čínské auto historie, je to další špatná zpráva pro Evropu
27.3.2025Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva