Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 | Petr Prokopec
Žádná nešetrná těžba vzácných kovů, jejich přeprava přes půl planety a energeticky komplikovaná výroba. Místo akumulátorů přichází Němci s vodíkovou pastou, která má ještě letos pohánět elektrické motocykly.
Budoucnost patří aluminiu, říkával Jára Cimrman. Aktuálně se ovšem zdá, že patří spíše niklu, kobaltu, lithiu a dalším vzácným kovům potřebným na výrobu baterií. Prakticky celý automobilový průmysl se totiž upíná k bateriové elektromobilitě, třebaže kritici tohoto směru dál poukazují na řadu špinavých problémů s tím spojených.
Někteří tak místo bateriové elektromobility mluví spíše o palivových článcích. Toto řešení má oproti akumulátorům řadu výhod, především se nemusíte zaobírat výrobou oněch akumulátorů a následně beztak řešit jejich přirozené limity - od hmotnosti a velikosti přes omezenou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení až po relativně krátkou životnost a složitou recyklaci.
Palivové články mají ovšem také řadu úskalí, především samotnou výrobu vodíku, který se v přírodě samostatně nevyskytuje. Nutná je tedy jeho výroba, povětšinou ze zemního plynu či případně elektrolýzou z vody. Zní to jednoduše, v obou případech však jde o energeticky náročné procesy vyžadující spoustu emisemi zatížené elektřiny. Kromě toho je třeba pamatovat i na skutečnost, že vodík je výbušný, stejně jako na to, že i jeho skladování v kapalné podobě je velice náročné na materiály a energie. I proto se na vodíku založenému pohonu výrobci aut tolik nevěnují, právě poslední zmiňovaný zádrhel ale řešení má.
Přichází s ním Fraunhoferův institut pro výrobní technologie a pokročilé materiály z německých Drážďan. Novince říká Powerpaste a je v podstatě tím, co značí její název - pastou obsahující energii, spoustu energie. Jejím základem jsou hydrid hořečnatý, estery a metalické soli. Princip novinky pak spočívá v tom, že z nádrže je pomocí pístu vytlačována pasta, ke které se následně přidá voda. Při následné chemické reakci se uvolňuje vodík.
Jelikož vodík pochází ze zdrojů o vyšší hustotě, lze jej v nádržích s pastou a vodou uskladnit mnohem více než dosud za prakticky nulových energetických nároků. Němci říkají, že oproti v úvodu zmíněným bateriím tu máme až desetinásobně vyšší hustotu energie, což by dopravním prostředkům vybavenou touto technologií dalo ještě větší dojezd než těm s benzinovými automobily. Navíc jelikož pasta i voda oproti klasickému vodíku nepředstavují žádné nebezpečí, lze je skladovat v běžných kanystrech bez nutnosti dalších úprav. Není tedy třeba jakkoliv nákladně budovat infrastrukturu a složitě chladit médium potřebné pro pohon.
Fraunhoferův institut chce ještě letos začít s výrobou testovací várky pasty. Té vzniknou zhruba čtyři tuny, jež budou použity pro elektrické skútry a motocykly. Pokud bude pilotní projekt úspěšný, rozjede se výroba v mnohem větším měřítku a pasta začne být využívána i u automobilů. A pokud se ukáže, že je to technologicky zvládnutelné a navíc s příznivou energetickou bilancí, bateriové elektromobily dostanou velkou konkurenci. Vedle něčeho takového by při zohlednění veškerých problémů spojených se vším od výroby akumulátorů až po nutnost složitě budovat zcela novou infrastrukturu s vidinou možná jen osmileté životnosti aut byly skutečně ekologickým nesmyslem.


Fraunhoferův institut z německých Drážďan přichází s revolučním řešením pohonu aut. Jde o vodíkovou pastu, který by sloužila jako zdroj energie autům v principu podobným současným elektromobilům s vodíkovými palivovými články. Auta by tedy doplňovala energii „dotankováním” pasty uložené za běžného tlaku a teploty bez potřeby obrovských akumulátorů. Foto: Fraunhofer IFAM
Zdroj: Fraunhofer IFAM
Bleskovky
První elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
před 5 hodinamiDvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
včeraBugatti začalo pro nový Tourbillon nabízet tovární příslušenství. Je to jiný svět, pár „cetek” navíc by zruinovalo i miliardáře
25.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- PT Grand Prix Thajska bez Jorgeho Martina, kdy se vrátí? 14:00
- Nová motorka, nový začátek. Salač chce do desítky, těší se na brněnský okruh 10:03
- Od 2025 změna časového programu včera 15:25
- Honda Dax, Monkey a Super Cub C125: nové barvy pro rok 2025 včera 13:00
- MotoGP v Brně by mohlo od vlády dostat 300 milionů včera 10:04
Nejnovější články
Ohyzdné BMW M2 dostalo pořádný „facelift”, teď vypadá konečně dobře. Automobilka by si měla dělat poznámky
před hodinouUž i Britové říkají, že žádný zákaz spalovacích aut nebude, ani u nich, ani jinde. Otevřeně vyzývají k referendu
před 2 hodinamiToyota těší staromilce, jejím řidičským autům zůstanou spalovací motory a manuály „neomezeně dlouho”
před 4 hodinamiPrvní elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
před 5 hodinamiVW ukázal svůj Passat pro Čínu v novém, s jeho cenami by v Evropě zastavil propouštění
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 02.27. 14:30 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.27. 10:48 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 02.27. 10:07 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 02.27. 08:43 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.25. 19:01 - Kavis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.25. 15:25 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 02.24. 17:28 - PepaSFI
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.24. 17:11 - Snowman000