Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec rozřezal katalyzátor auta a dírou ukázal, co se za chodu děje v jeho nitru
31.12.2019 | Mirek Mazal
Katalyzátory jsou už pěkných pár let nezbytnou součástí každého nového auta se spalovacím motorem a asi i tušíte, k čemu slouží. Ale co se přesně se v nich odehrává za chodu?
Jedna z nejdražších částí výfukového potrubí automobilu je katalyzátor, jak se lidověji říká katalytickému konvertoru. Uvnitř relativně jednoduchého zařízení se mění vedlejší produkty nedokonalého spalovacího procesu na vodu, oxid uhličitý, dusík a další méně škodlivé látky. Čištění motorových spalin zajišťují látky umístěné na porézní konstrukcí s obrovským vnitřním povrchem. Při rozložení ekologického dílu by výplň zabrala dvě fotbalová hřiště.
Vnitřní uspořádání katalyzátoru jsme rozebírali už dříve, dnes tu máme doslova živý pohled na proces zpracování samotných škodlivin. Na přiloženém videu nadšence do techniky všeho druhu, který stojí za kanálem Warped Perception na Youtube, je funkční katalyzátor rozřezán vejpůl a opatřen průhledným krytem. Můžeme tak sledovat zahřívání vnitřní výplně do vysokých teplot, než se voština rozpálí do běla. To je důvod, proč by se rozpáleným výfukovým vedením nemělo parkovat nad hořlavým materiálem v podobě suché trávy, listí apod.
Garážový test není dokonalá simulace z běžného provozu, ale klíčem je znázornit práci katalyzátoru za jízdy. Po dlouhém cestování nebo ostrém tempu jsou vnitřnosti podlouhlého komponentu úplně rozžhavené, například u benzínového motoru je potřeba minimálně 400 °C, aby chemické reakce probíhaly správně.
Životnost katalytického konvertoru musí vyhovovat předpisům Evropské unie. Hospodářská komise si vynutila minimální funkčnost zařízení po dobu nájezdu 160 tisíc kilometrů, zatímco úředníci v USA stanovili o cca 32 tisíc nižší porci slibované trvanlivosti. Většinou ale vydrží déle, popravdě řečeno jsme jen zřídka byli svědky jeho nutné výměny i u násobně více ojetých aut.




















Pod pláštěm katalyzátoru se dějí zajímavé věci, výplň s přehledem odolává i extrémně vysokým teplotám
Zdroj: Warped Perception@Youtube
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 10 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Je ochotna zrušit cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před hodinouDivoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
před 3 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 4 hodinamiGM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před 6 hodinamiMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva