Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony
17.10.2019 | Petr Prokopec
Ďábelský stroj syčí a plive oheň jako zběsilý, o prázdnou show se ale v žádném případě nejedná. Motor známého nadšence Roba Dahma má disponovat výkonem až 3 000 koní.
Wankelův rotační motor bude zřejmě už navždy spojen s Mazdou, a to přesto, že japonská automobilka jej nevymyslela, nepoužila jako první a dnes už ho nějaký ten pátek nenabízí. Je přitom otázkou, zda se příští rok dočkáme návratu, pokud však ano, tradiční fanoušci rotačního motoru v jásot propukat nebudou. Dá se totiž předpokládat, že na trh nedorazí sportovně koncipovaný agregát, nýbrž spíše ekologická jednotka. Očekávat tedy můžeme hybridní ústrojí, kde Wankel převezme pouze roli výrobníku energie, místo aby se staral o samotné roztáčení kol.
Nepůjde o jedinou změnu vůči minulosti, další novinkou by měla být skutečnost, že půjde o agregát pouze s jedním rotorem a tedy jen s jednou komorou. Bleskurychlé sprinty tedy opravdu nebudou na programu dne, místo toho Mazda zjevně naprosto vše podřídila dosažení co nejnižší spotřeby a emisí. Nicméně příští rok je ještě daleko a je možné, že veškeré dosavadní informace nemají až tak úplně reálný základ. Dočkat se tedy můžeme i dvourotorové jednotky.
Ještě letos nás ovšem čeká premiéra trochu jiné rotační jednotky, a sice čtyřrotorového Wankelu. Za tím stojí americký nadšenec Rob Dahm, který je mezi fanoušky netradičního agregátu nadmíru známou osobou. Wankelem totiž osazuje řadu aut, jenž továrnu opouštěly s tradičními „písťáky“. Souběžně s tím dochází i na ladění pohonných jednotek, jenž následně i přes svůj mizivý objem produkují výkony šplhající i přes tisíc koní.
Dosud Dahm pracoval hlavně s továrními ústrojím, jakkoliv modifikovanými. Nicméně stále šlo o dvourotorové nebo třírotorové agregáty. Jeho sen však vždy bylo ústrojí, které pohánělo Mazdu 787B. Tedy až do loňského roku jediný japonský vůz, který kdy vyhrál 24 hodin Le Mans. Značka však pod jeho kapotu nainstalovala čtyřrotor, jehož zvuk dokázal dostat do kolen i hluchého. Na silnice jej však nepustila.
Přesně to hodlá Dahm změnit, pracovat proto začal na vlastním agregátu. A jak dokládá nové video, pohonná jednotka již ožila. Premiéra speciální Mazdy RX-7 na tuningové show SEMA, jenž odstartuje za necelý měsíc, je tak daleko reálnější. Na její odhalení jsme přitom nadmíru zvědavi, a to nejen kvůli motoru, jehož základ vyšel na 1,4 milionu korun celková cena se s dalšími investicemi vyšplhala daleko za hranici 2 milionů Kč. Stejně zajímavá je i nová koncepce vozu, který již nepočítá pouze s jednou poháněnou nápravou.
Více si řekneme za přibližně tři týdny, zvědavi jsme hlavně na potvrzení výkonu - tedy pokud na to dojde. Momentálně totiž Dahm naznačuje, že čtyřrotor by mohl produkovat klidně i 3 000 koní. Není tedy překvapivé, že přenášet je bude dopředu i dozadu, neboť dvojici pneumatik by posílená jednotka nejspíše usmažila na místě. Ostatně plameny šlehá již nyní, a to ani nedošlo na odhalování jejího plného potenciálu.









Rob Dahm se konečně dočkal prvního nastartování svého čtyřrotoru. Plně představit jej hodlá za necelý měsíc na tuningové show SEMA pod kapotou upravené Mazdy RX-7
Zdroj: Rob Dahm@Youtube
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025Obrat Alfy Romeo byl dokonán, oba její nejzajímavější modely se vrátí se spalovacími motory pod kapotami
20.3.2025Výkonné elektrické SUV po svolávací akci samo zrychluje, i když sundáte nohu z plynu. Nejde o vtip, zachycují to videa
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins