Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony
17.10.2019 | Petr Prokopec
Ďábelský stroj syčí a plive oheň jako zběsilý, o prázdnou show se ale v žádném případě nejedná. Motor známého nadšence Roba Dahma má disponovat výkonem až 3 000 koní.
Wankelův rotační motor bude zřejmě už navždy spojen s Mazdou, a to přesto, že japonská automobilka jej nevymyslela, nepoužila jako první a dnes už ho nějaký ten pátek nenabízí. Je přitom otázkou, zda se příští rok dočkáme návratu, pokud však ano, tradiční fanoušci rotačního motoru v jásot propukat nebudou. Dá se totiž předpokládat, že na trh nedorazí sportovně koncipovaný agregát, nýbrž spíše ekologická jednotka. Očekávat tedy můžeme hybridní ústrojí, kde Wankel převezme pouze roli výrobníku energie, místo aby se staral o samotné roztáčení kol.
Nepůjde o jedinou změnu vůči minulosti, další novinkou by měla být skutečnost, že půjde o agregát pouze s jedním rotorem a tedy jen s jednou komorou. Bleskurychlé sprinty tedy opravdu nebudou na programu dne, místo toho Mazda zjevně naprosto vše podřídila dosažení co nejnižší spotřeby a emisí. Nicméně příští rok je ještě daleko a je možné, že veškeré dosavadní informace nemají až tak úplně reálný základ. Dočkat se tedy můžeme i dvourotorové jednotky.
Ještě letos nás ovšem čeká premiéra trochu jiné rotační jednotky, a sice čtyřrotorového Wankelu. Za tím stojí americký nadšenec Rob Dahm, který je mezi fanoušky netradičního agregátu nadmíru známou osobou. Wankelem totiž osazuje řadu aut, jenž továrnu opouštěly s tradičními „písťáky“. Souběžně s tím dochází i na ladění pohonných jednotek, jenž následně i přes svůj mizivý objem produkují výkony šplhající i přes tisíc koní.
Dosud Dahm pracoval hlavně s továrními ústrojím, jakkoliv modifikovanými. Nicméně stále šlo o dvourotorové nebo třírotorové agregáty. Jeho sen však vždy bylo ústrojí, které pohánělo Mazdu 787B. Tedy až do loňského roku jediný japonský vůz, který kdy vyhrál 24 hodin Le Mans. Značka však pod jeho kapotu nainstalovala čtyřrotor, jehož zvuk dokázal dostat do kolen i hluchého. Na silnice jej však nepustila.
Přesně to hodlá Dahm změnit, pracovat proto začal na vlastním agregátu. A jak dokládá nové video, pohonná jednotka již ožila. Premiéra speciální Mazdy RX-7 na tuningové show SEMA, jenž odstartuje za necelý měsíc, je tak daleko reálnější. Na její odhalení jsme přitom nadmíru zvědavi, a to nejen kvůli motoru, jehož základ vyšel na 1,4 milionu korun celková cena se s dalšími investicemi vyšplhala daleko za hranici 2 milionů Kč. Stejně zajímavá je i nová koncepce vozu, který již nepočítá pouze s jednou poháněnou nápravou.
Více si řekneme za přibližně tři týdny, zvědavi jsme hlavně na potvrzení výkonu - tedy pokud na to dojde. Momentálně totiž Dahm naznačuje, že čtyřrotor by mohl produkovat klidně i 3 000 koní. Není tedy překvapivé, že přenášet je bude dopředu i dozadu, neboť dvojici pneumatik by posílená jednotka nejspíše usmažila na místě. Ostatně plameny šlehá již nyní, a to ani nedošlo na odhalování jejího plného potenciálu.
Rob Dahm se konečně dočkal prvního nastartování svého čtyřrotoru. Plně představit jej hodlá za necelý měsíc na tuningové show SEMA pod kapotou upravené Mazdy RX-7
Zdroj: Rob Dahm@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 3 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 5 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 6 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 8 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva