Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Může opravdu olej vydržet mazat i přes 30 tisíc km? A nebýt měněn každoročně?
28.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejsou zase tak dávno doby, kdy bylo nutné měnit olej v motoru každých 10 či 15 tisíc km. Dnes má vydržet i trojnásobek, opravdu to zvládne?
Kdy ideálně měnit motorový olej? Pokud byste tuto otázku položili před deseti lety, nejspíše by vám každý odpověděl, že každoročně, případně i několikrát ročně, a to vždy po najetí nanejvýš 10 tisíc kilometrů. Jenže vývoj šlape kupředu mílovými kroky a mnozí výrobci aut i olejů dnes slibují mnohonásobně víc. Třicet tisíc kilometrů není problémem, stejně jako několikaletý provoz. Máte ale v takovou chvíli skutečně zajištěnou ochranu motoru před vážným poškozením?
Podle mnohých odborníků nikoliv, a to bez ohledu na to, zda jde o olej minerální, plně syntetický nebo polosyntetický. Životnost oleje neprodlužuje ani výkonová specifikace. Vše závisí hlavně na typu pohonné jednotky (tedy zda jde o benzinový motor či turbodiesel), stejně jako na způsobu provozu. Pokud častěji absolvujete dlouhé trasy po dálnicích, můžete poměrně jistě počítat s výměnou oleje až po nějakých 20 000 km, aniž by vám cokoliv hrozilo. Teoreticky to má zohlednit sám vůz s pružně nastavenými servisními intervaly, z vlastní praxe ale víme, že si o nový olej „řekne” v dosti podobný moment u auta, které jezdí téměř bez výjimky dlouhé trasy, i u vozu, který je používán prakticky jen ve městě.
Znovu je ovšem třeba dodat, že životnost oleje ovlivňuje také typ motoru. V případě dieselů se do oleje dostávají saze, které díky velikosti (jde o desetinu mikrometru) nezachytí olejový filtr. U benzinových motorů se pro změnu pracuje s vyšší teplotou, které má vliv na rychlejší chemickou degradaci oleje. Stran toho výrobci stále častěji nabízejí malé přeplňované agregáty s vysokým litrový výkonem, které taktéž životnost oleje snižují rychleji.
O další degradaci se starají biopaliva a bioložky přidávané do benzinu i motorové nafty, stran toho má na životnost vliv i původ pohonné jednotky. Dle mechaniků mají častější problémy evropské agregáty, kde výrobci prosazují právě prodloužené servisní intervaly. Pokud na toto vábení skočíte, měli byste dle odborníků alespoň jednou za rok vyměnit olejový filtr.
Pokud se filtr zanese, nepropouští olej v dostatečné míře. Tedy alespoň u studeného motoru. Než se tedy pohonná jednotka zahřeje a olej vlivem tepla zřídne, je nedostatečně mazána. Riziko poškození je zde tedy větší, stejně jako za předpokladu, že si nenecháte olej vypustit klasicky spodem, ale přikročíte k odsávání. V té chvíli zůstává ve voze i pár deci starého, nečistého oleje.
Proč o tom ale hovoříme? Zejména kvůli nové řadě olejů Mobil 1 Annual Protection, které se začaly prodávat v zámoří ve viskózních stupních 0W-20, 5W-20 a 5W-30. Výrobce slibuje životnost 20 tisíc mil, tedy 32 tisíc kilometrů. To pro Evropana nepředstavuje nic až tak ohromujícího, servisní intervaly mezi 20 a 30 tisíci km tu většina automobilek nabízí už léta a podobně dlouho se vedou debaty o tom, zda je to tak dobře. V Americe jde o novinku a okolo olejů s tak dlouhou udávanou životností se rozhořela nemalá debata.
Novince se tak rozhodl podívat na zoubek náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, sám bývalý motorář. Ten kvůli tomu strávil několik dní v továrně EMRE v Paulsboro, díky čemuž se i my můžeme podívat na celý proces vývoje nového oleje. Ten začíná u návrhu vlastností, jeho namíchání ze základních olejů a aditiv. Pak je olej podroben laboratorním testům, jejichž výsledek rozhodne, zda se vrátí na míchací stůl či může jít dále do nákladných testů v reálném světě.
Odhalení zákoutí vývojového i testovacího procesu ze strany Mobil 1 je jistě obdivuhodné, většina výrobců čehokoli si podobná místa pečlivě střeží. Firma tak jistě činí s cílem rozptýlit výše zmíněné obavy, ty ale i po nahlédnutí pod pokličku zůstávají.
Přesto je třeba říci, že výrobci olejů nepřijdou jen s tím, že jejich olej vydrží déle než jiný a čekají, co se stane. Největší alchymií jsou zde aditiva, která pomáhají oleji odolat postupné degradaci a zachovat si původní vlastnosti co možná nejdéle.
Některá se starají o zachování stabilní viskozity (tedy zejména aby se olejová vrstva nestávala příliš tenkou), další zabraňují oxidaci, jiná vytváří tenkou vrstvu na nejvíce namáhaných kovových komponentech, aby nedocházelo k jejich opotřebení a tedy ani přimíchávání jejich částí do oleje. Dále jsou tu taková, která zabraňují zpěnění oleje v určitých náročných situacích, jiná, která předchází přimíchávání zmíněných sazí do oleje a nechybí ani detergenty, které olej dokonce aktivně čistí.
Cílem vývoje je zjistit, jaké množství a kombinaci těchto aditiv zvolit, aby olej ještě mazal (protože to pořád musí být hlavně olej...) a efekt jednoho nepotíral efekt jiného. K tomu slouží zejména laboratorní testy s konkrétními komponenty, které simulují určitou zátěž po určitý čas. A pokud jsou vývojáři s výsledkem spokojeni, přejdou nejprve k testům na celém motoru na dynamometru a později i v reálných autech a ve skutečném provozu.
V rámci těchto testů vozy najedou 120 000 mil (193 tis. km). Každých pět tisíc mil (8 tis. km) přitom dochází ke kontrole všech komponentů, po oněch dvaceti tisících mílích (32 tis. km) je pak olej vyměněn. Všechny automobily tedy absolvují šest výměnných fází a zkoumá se při tom, zda ten či onen díl motoru není nadměrně opotřebováván. Jsou-li i tyto testy úspěšné, mohou pokračovat prakticky donekonečna.
Testem tak prošel i jeden Chevroletu Silverado, který celkově najel půl milionu mil (804,5 tis. km), přičemž pokaždé byl opakován stejný - tedy výše popsaný - postup. Pokud by technici objevili nějaké výraznější opotřebení jednotlivých komponentů nebo hrozbu výrazného zanesení či zadření motoru, celý program by zastavili. To se ale nestalo, proto jsou zmíněné oleje v tuto chvíli v prodeji.
Všechno tohle můžete do detailu vidět obrazem na snímcích a videu níže a nelze říci, že by to nebylo přesvědčivé. Je zjevné, že oleje mající vydržet kvalitně mazat i více jak 30 tisíc km bez výměny nevznikly lusknutím prstu a stojí za nimi pečlivý vývoj špičkových techniků. My přesto máme dále pocit, že šetřit zrovna na tomto je zbytečné riziko, které může kvůli pár tisícikorunám vážně ublížit vůbec nejcennější části auta, tedy motoru.
Žádný vývoj totiž nikdy nemůže nasimulovat pestrost způsobů využití jednoho každého konkrétního vozu a pokud máte jen trochu pocit, že váš způsob použití není úplně typický, dřívější výměnou oleje není co zkazit. Tak u Mobil 1, Castrolu, Mogulu kohokoli vyvinuli olej schopný dobře mazat déle. Prima, když jej ale vyměníte jednou za rok nebo 15 tisíc km, pořád bude riziko jeho degradace za únosnou mez nižší, než když to bude 30 tisíc km a dva roky.
Nebo máte jiný názor? Podělte se s námi v diskuzi, jak často měníte olej vy. My se v redakci i u moderních aut skutečně držíme limitu 10 až 15 tisíc km a jednoho roku v závislosti na tom, kdo jaký vůz jak využívá...
Jason Fenske strávil dva dny v továrně společnosti Mobil 1, aby zjistil, zda olej skutečně dokáže chránit motor až po 32 tisíc kilometrů. Argumenty výrobce nejsou slabé, my bychom přesto zůstali u dřívějších výměn
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada včera 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
před 8 hodinami - Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
před 10 hodinami - Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před 11 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
včera - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.20. 18:31 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB