Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor V12 v LaFerrari používá proměnlivé sání zakázané v F1. Jak funguje?
30.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Proměnlivá délka sání není nová a z hlediska šíře využití zase ani výjimečná technologie. U Ferrari ale funguje trochu jinak, jako kdysi v F1.
Italská část „Svaté trojice” hybridních hypersportů, LaFerrari, bude asi navždy autem snů, podobně jako Enzo, F50 nebo F40. Jednou z velmi zajímavých součástí je pochopitelně motor, LaFerrari má totiž jako jediné z tohoto tria atmosférický dvanáctiválec. McLarenu i Porsche musí stačit válců osm, britský stroj navíc sází na přeplňování.
Dvanáctiválec v LaFerrari má objem 6 262 ccm a dostal se tak na náš seznam 10 nejobjemnějších motorů osobních aut. Dnes se ale podívejme na jeho sání, které má plynule variabilní délku. Tato technologie byla původně používána ve Formuli 1, pak ale byla postavena „mimo zákon”. A tak jsme dnes svědky ne zase tak ojedinělého paradoxu - v silničních autech se objevuje pokročilejší technika než v F1, kde konstruktérům svázaly ruce pravidla FIA. K čemu je toto konkrétní řešení, vysvětluje Jason Fenske na videu níže.
Manipulace s délkou sání není novinka, jenže většinou se v sání otvírají a zavírají různé klapky a délka sacích kanálů se mění skokově. V motoru LaFerrari tomu tak není - elektromotorky můžou měnit délku sacích kanálů plynule. Rozsah v milimetrech neznáme, ale na videu se můžeme podívat na graf, který ukazuje, jak dlouhé jsou sací kanály v procentech s tím, že 100 % je maximální délka.
Rozdílná délka sání je u atmosférických motorů podstatná kvůli tomu, že při nízkých otáčkách je vhodné mít tenké a dlouhé vedení nasávaného vzduchu k sacím ventilům, ale při vyšších otáčkách je lepší kratší, ale širší potrubí. Proměnlivá délka sání umožní nastavení motoru tak, že pásmo otáček s maximálním točivým momentem je širší.
Ve zkratce - motoru se dobře dýchá ve všech otáčkách. Rozepíšeme-li se o tom složitěji, klíčové jsou vlny vyššího tlaku vzduchu v sacích kanálech. Nasávaný vzduch se nahromadí napřed u zavřeného sacího ventilu, kde se tak vytvoří vyšší tlak. Tahle vlna tlaku pak cestuje zpátky do sání, kde se odrazí a míří zpět k sacímu ventilu.
Klíčové je navrhnout sání tak dlouhé, aby se ventil otevřel přesně ve chvíli, kdy je u něj vlna vyššího tlaku vzduchu. Do válce se tak dostane o trochu víc vzduchu, než je jeho objem, a efekt je podobný jako u přeplňování. Je samozřejmě velmi mírný, nesrovnatelný s turbem nebo kompresorem, ale když normální přeplňování nechcete použít, takhle můžete dostat z motoru o pár koní navíc.
Samozřejmě ale s rostoucími otáčkami roste rychlost pohybu oné vlny vyššího tlaku vzduchu, takže v ideálním stavu je třeba plynulé proměnlivosti délky sacích kanálů. Přesně to nabízí LaFerrari a take díky tomu může jeho dvanáctiválec nabídnout 800 koní a 700 Nm z objemu 6 262 ccm. A to je opravdu působivý poměr, na silniční auto zcela jednoznačně...

Takhle předvádí fungování systému Jason Fenske
Přímo Ferrari k pohonu LaFerrari poskytlo vesměs jen obecně pojaté obrázky
Přesnou podobu systému proměnlivé délky sání si Ferrari střeží, tohle schéma aspoň ukáže, kde tento systém hledat - těsně před sacími ventily. Na obrázku vpravo vidíme i jednotlivé součásti sacího potrubí, které se s pomocí elektromotorů
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, ATD Sportscars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 4 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
U Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
před 57 minutamiČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosuli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
před 2 hodinamiMuž si nevědomky koupil zpátky své vlastní auto, které mu o pár měsíců dřív ukradli, nikdo teď neví, co si s tím počít
před 3 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 4 hodinamiŠéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha