Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž
18.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Premiéra prototypu ještě neznamená dostupnost běžným smrtelníkům. Slibná budoucnost motoru bez vaček je ale zase blíž.
Při představení hotového motoru bez vaček a rozvodů v dubnu letošního roku jsme věděli o tom, že jeho testování bude probíhat v Qorosu Qamfree 3. Na pekingském autosalonu se tehdy ukázal hotový motor a vedle něj vůz, ve kterém měl pracovat. Jenže pod kapotu mu vidět nebylo.
Jestli tam byl, nebo ne, dnes nechme stranou, tehdy kapotu nikdo otevřít nechtěl. Dnes otevřena byla a Qoros Qamfree 3 nechal pod slupku nahlédnout návštěvníky autosalonu v čínském městě Kanton. Parametry motorů zůstávají stejné - objem 1,6 litru, čtyři válce, jedno turbodmychadlo, šestnáct individuálně a zcela nezávisle ovládaných ventilů. Výsledky jsou pozoruhodné - 230 koní a 320 Nm. Také spotřeba prý má být o 15 % nižší oproti srovnatelné šestnáctistovce.
„Technologie FreeValve si vyžádala dlouholetý vývoj a testování, ale výsledky jsou velmi uspokojující,” říká Urban Carlson, šéf švédské firmy FreeValve AB spadající pod Koenigsegg. „Tento motor s předpokladem produkce nabízí Qorosu značné úspory v emisích, nákladech i hmotnosti. Majitelům aut přináší téměř padesátiprocentní zvýšení výkonu i točivého momentu a zároveň snížení spotřeby,” neopomněl svůj výrobek vychválit.
Všimněte si ale slov „motor s předpokladem produkce”. To, na co se díváme, stále není produkční Qoros s motorem FreeValve či terminologií Qorosu „Qamfree”, je to pořád ještě prototyp. Je ale blíže sériové výrobě, jak říká i Christian von Koenigsegg, šéf automobilky Koenigsegg, která s vývojem FreeValve začala, a předseda představenstva Freevalve AB. „Tenhle krok blíže k masové produkci technologie FreeValve je také první krůček k výraznému snížení emisí CO2,” uvedl v Kantonu.
Představený vůz je první pojízdný prototyp auta s motorem FreeValve s produkční budoucností. Qoros se nyní ve spolupráci s FreeValve AB pustí do testování a dolaďování těchto nových motorů, jak se dočteme v tiskové zprávě firmy FreeValve.
Kdy se této technologie dočkáme na silnici, je stále brzy předpovídat. Je ale skutečně lákavá, jak jsme vám nedávno předestřeli v článku, který se mu podrobně věnoval. Pro spalovací motory může znamenat skutečně velkou vzpruhu, přináší značné zvýšení provozní efektivity.



První skutečně funkční prototyp Qorosu se ukázal v Kantonu
FreeValve znamená vyšší výkon, nižší spotřebu, menší a lehčí hlavu válců a nekonečnou variabilitu časování ventilů
Loni se ukázal v Číně jen samotný motor, auto jím bylo osazeno jen naoko
Zdroj: FreeValve
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 9 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 13:32 - pavproch
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB