Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky

Ani Mercedesu bohužel není downsizing cizí, zná ale i jiné cesty. SLK 55 AMG si udrží objemný atmosféricky plněný osmiválec, o němž víme ještě více.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky

22.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ani Mercedesu bohužel není downsizing cizí, zná ale i jiné cesty. SLK 55 AMG si udrží objemný atmosféricky plněný osmiválec, o němž víme ještě více.

Dlouho se spekulovalo o tom, že nový Mercedes SLK AMG dostane přeplňovaný šestiválec, nakonec se tak ale díky bohu nestalo. Již včera jsme vám jako jedni z prvních přinesli o novém osmiválcovém agregátu podrobné informace, svůj základ ale měly v uniknuvších materiálech Mercedesu, které nebyly zcela kompletní. Nyní je tedy musíme doplnit ještě pár dalších snímků a zajímavých informací o tomto motoru, který se zdá být skoro perfektní zbraní v boji proti bruselským regulacím.

Jak již bylo řečeno, tento agregát si ponechává svůj objem bezmála 5,5 litru, ze kterého v případě atmosférického plnění dostává obstojných 422 koní. Je to o plných 62 koní více než dosud, přičemž kombinovaná normovaná spotřeba paliva klesla o neskutečných 3,5 litru na stejně obtížně uvěřitelných 8,5 litru na 100 km. Teď možná čekáte nějaké to „ale”, vtip v tomto případě ovšem je, že zde žádné „ale” není. Tedy krom toho, že za 8,5 litru s tímto motorem nikdo jezdit nebude, ale o to tu vůbec nejde.

Jde jen o hru na nízké papírové emise, kterou dnes hraje každý výrobce. Drtivá většina ale fidlá na laciné housle z turbodmychadel, což je řešení vedoucí k podobnému cíli, nikoli však bez ztrát. Mercedes u motoru 5,5 V8 vsadil na mnohem sofistikovanější nástroj, který mu též dovoluje dosáhnout velmi nízké normované spotřeby při nízké zátěži a přitom ponechat motoru jeho charakter a efektivitu při zátěži vysoké. Jmenuje se odpojování válců.

Nejde o nic nového a převratného, přesto je této cestě v poslední době zcela upírána pozornost, ač dokáže také zajistit lepší výsledky v testu normované spotřeby a přitom neubližovat výsledkům skutečným, což turbo u motorů sportovních vozů bez diskuze činí. Již od včera víme, že nový motor Mercedesu této cesty využívá, nyní navíc známe nejen zmíněný výsledek z testu normované spotřeby (který je na objemný osmiválec úžasný), ale i to, jak celý systém funguje.

Nejprve trocha marketingu: AMG mu říká Cylinder Management a aktivován může být ručně tlačítkem systému nazvaným Controlled Efficiency. Pokud tohoto tlačítka využijete, motor odpojí čtyři ze svých osmi válců a v rozmezí 800 a 3 600 otáček, i když pořád vyprodukuje výkon pramenící až z 230 Nm točivého momentu (tedy síly odpovídající přibližně 2,5litrovému atmosféricky plněného motoru). Vše můžete vrátit zpět stiskem stejného tlačítka, popř. se motor sám přepne do režimu plného fungování po překročení stanoveného rozmezí otáček. Odpočívající válce dokážou přidat písty k dílu opět během 0,3 sekundy, což by při jízdě mohlo být prakticky neznatelné.

Receptem navíc není jen odpojování válců, svou roli v celém procesu hraje také variabilní výfukový systém. V nízkých otáčkách v režimu běhu na čtyři válce totiž uzavírá klapky tlumičů a postupně je otevírá s růstem otáček. Pokud překročíte hranici 2 000 ot./min, otevřou se z 15 %, s dalším růstem dovolí otevření z 30 a později až 50 procent. Při překročení hranice 3 600 ot./min nebo po přidání plného plynu se zažehnou zbylé čtyři válce a klapky otevřou zcela.

I když emise CO2 odpovídající spotřebě 8,5 litru benzinu na 100 km činí stále dosti vysokých 199 g/km (tedy vysokých pro Brusel, jinak nikomu neubližují...), je to nejlepší možný výsledek, jakého je reálné u motoru o výkonu 422 koní dosáhnout.

Nebudeme zastírat, že se nám řešení Mercedesu tuze líbí, neboť pravděpodobně spojí vysokou papírovou i skutečnou efektivitu a nic neubere z charakteru a ovladatelnosti motoru - vlk se zkrátka nažere a koza přitom zůstane celá.

O tom, jak bude s tímto motorem fungovat celé nové SLK AMG se dozvíme více co nevidět, Mercedes ho plánuje odhalit již za dva měsíce ve Frankfurtu.


Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 1 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 01Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 2 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 02Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 3 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 03Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 4 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 04Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 5 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 05Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 6 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 06Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 7 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 07Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 8 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 08Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 9 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 09Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky - 10 - Mercedes SLK 55 AMG 2012 motor vsechny 10
Motor nového Mercedesu SLK 55 AMG na všech uvolněných snímcích

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše