Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor 12,3 V16 quad turbo je nový vrchol, s výkonem 4 578 koní zničí i Bugatti
8.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+videa) Šestnáctiválcovému motoru Devel Sixteen bylo naměřeno 4 578 k jen proto, že už víc nezvládla brzda.
Před dvěma lety jsme poprvé informovali o novém supersportu Devel Sixteen, který měl založit zcela novou kategorii superaut. S výkonem 5 000 koní by totiž dalece překonal vše, co dnes známe a také avizovaná maximální rychlost 560 km/h byla z říše fantazie. Málokdo věřil, že je neznámá firma něčeho takového schopna a i když pozdější videa ukázala, že Devel Sixteen je skutečně schopen pohybu, na tisíce koní pod kapotou nevypadal.
Zdálo se tedy, že původní velkoústá prohlášení nebudou naplněna. Nicméně nyní by zejména takové Bugatti mělo zpozornět, neboť její chystaný nejlepší supersport planety by brzy snadno mohl být tím druhým vzadu. Renomovaná americká firma Steve Morris Engines se totiž ozvala s oznámením, že dokončila práci na pohonné jednotce tohoto stroje. A je to vážně ďáblovo dílo.
Výrobce extrémních motorů, známý hlavně příznivcům amerických čtvrtmílových sprintů, strávil vývojem zcela nového šestnáctiválcového agregátu dva roky, přičemž jen jeho stavba zabrala více než dva tisíce hodin práce. Nejde přitom o spojení dvou vidlicových osmiválců, nýbrž o zcela nový agregát stavěný od začátku jako šestnáctiválec. Má zdvihový objem 12,3 litru, čtyři turba a generuje výkon přes 5 000 koní. Při svém určení se tak má jednat o nejsilnější motor všech dob pro produkční osobní auto, nejsilnější motor všech dob provozovaný na obyčejný benzin a první a jediný motor V16 quad turbo pro produkční osobní auto (Bugatti užívá koncepci W16).
Vyvinut byl tak, aby jako základní palivo zvládlo spálit 93oktanový benzín, nicméně oněch proklamovaných 5 000 koní bude pohonná jednotka produkovat při naplnění nádrží závodním 117oktanovým palivem VP C16. Bez něj generuje výkonu méně, ale o tom si povíme za chvíli.
Otázkou totiž nyní zůstává, zda vůbec bude k dispozici zařízení, které by vůbec dokázalo extrémní výkon a sílu motoru zdokumentovat. Firma Steve Morris Engines totiž před nedávnem usadila agregát na svou opravdu velkorysou motorovou brzdu, aby nakonec naměřila „pouze“ 4 578 koní v 6 900 otáčkách a 4 786 Nm točivého momentu při 6 600 ot./min. Šestnáctiválec přitom v té chvíli spaloval víceoktanové palivo a jeho čtyři 81milimetrová turba byla nastavena na tlak 36 psi.
Při pohonu na 93oktanový benzín v kombinaci s tlakem 20 psi bylo pohonné jednotce naměřeno 3 044 koní v 6 900 otáčkách a 3 274 Nm při 6 400 ot./min., rozdíl mezi použitým palivem je tedy značný. Zajímavější je ovšem důvod, kvůli kterému nebyl dosažen deklarovaný výkon přes 5 000 koní. Motorová brzda zkrátka nebyla schopna změřit více než 4 578 koní, nic jiného za tím nevězí.
Nyní nám nezbývá nic jiného, než se těšit na usazení produkční pohonné jednotky do samotného supersportu a na následné testy. Jsme přitom opravdu zvědavi, zda se neznámé automobilce podaří dosáhnout tempa, o kterém budou majitelé Chironu pouze snít. Tím nám ale informační studnice pro dnešek vysychá, což ovšem nevadí. Více než o slova tu jde aktuálně o nové záběry, které si dosytosti vychutnejte, už motor Develu je bláznivé dílo...
Motor Develu Sixteen je po dvou letech vývoje konečně plně funkční. A stojí za to
Motorářské porno v podání dalších pohonných jednotek vyvinutých firmou Steve Morris Engines
Už samotné auto vypadalo na pohled poněkud nevěrohodně, jeho autoři ale své záměry očividně myslí vážně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 18:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 18:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch