Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 %
14.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Termální účinnost dosahující 50 procent byla dosud pro konstruktéry pístových benzinových motorů jen snem. Němci říkají, že jej prvně přetvořili v realitu.
Díky představení silniční Formule 1 Mercedesu bylo poněkud zapomenuto na skutečné monoposty. Jejich motory se ovšem rozburácí již zítřejším dnem, kdy začínají tréninky na Velkou cenu Singapuru. Favoritem je opětovně Mercedes, přestože samotná trať by měla lépe svědčit Ferrari. Italská stáj je ostatně po dlouhé době jediným skutečným konkurentem třícípé hvězdy, nicméně ta nyní zveřejnila, že má v rukávu nový trumf.
Technikům stáje v Brixworthu se aktuálně podařilo pokořit významný milník, na motorové brzdě byla totiž změřena nejnovější inkarnace motoru Mercedes-AMG F1 M08 EQ Power+. Tedy té pohonné jednotky, jenž roztáčí zadní kola letošního monopostu. Agregát se přitom pyšní termální účinností vyšší než 50 procent, je tedy nejefektivnější v celé historii benzinových spalovacích motorů. Agregát se tím navíc přiblížil dieselovým jednotkám zámořských lodí.
Jde navíc o značný posun oproti motoru původní specifikace PU106A Hybrid, s nímž Mercedes nastupoval do sezóny 2014. Termální účinnost této pohonné jednotky se přitom pohybovala na 44 procentech, výkon pak činil 760 až 850 koní. Postupnou evolucí ovšem rostl až na loňských cca 1 000 koní. Letos by pak agregát měl být ještě silnější, právě s ohledem na větší efektivitu.
Jakkoliv tedy na moderní motory F1 padá nemalá kritika, zejména kvůli špatnému zvukovému doprovodu, z ryze technického pohledu jsou to malé zázraky. Kupříkladu atmosférické osmiválce totiž s termální účinností končily na 29 procentech, navíc byly méně výkonné. Nynější motory jsou výkonově na úrovni desetiválců, nicméně jejich spotřeba paliva činila 194 kilogramů na hodinu.
Nyní je průtok paliva pravidly omezen na 100 kg/h, o to působivější vývoj Mercedesu je. Při snížení spotřeby na polovinu se jim totiž povedlo dosáhnout stejného výkonu, jaký k Formulím 1 patřil před dlouhými lety. Automobilka, respektive její závodní stáj, pak dodává, že vůbec poprvé je u jakéhokoliv hybridu produkce výkonu vyšší než mrhání energií.
My se pak jen můžeme vrátit na začátek a dodat, že termální účinnost Mercedesu-AMG Project One dosahuje 40 procent. V rámci produkčních aut je tedy jedna z nejvyšších na světě. Z globálního pohledu se ovšem třícípá hvězda musí ještě snažit - kupříkladu plynové turbíny totiž dosahují více než 60procentní termální účinnosti. To ale pochopitelně není pístový benzinový motor a už vůbec ne něco, co bychom běžně vídali v autech...




Mercedes dostal termální účinnost motoru Formule 1 na více než 50 procent
Stávající monopost je tak rázem stejně výkonný jako vozy s atmosférickým desetiválcem, ovšem při poloviční spotřebě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole - Sprint Race Bulega 07:00
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
Nejnovější články
Putinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před hodinouElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 3 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 4 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva