Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes Intelligent Hybrid: chytré využití hybridu vychází i ze světa F1
18.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová technologie mapuje terén do až 7kilometrové vzdálenosti. Na základě topografie pak zvládne omezit spalovací motor a raději využívá elektřiny.
Asi již nemusíme zmiňovat, že současná doba klade na první místo především snižování spotřeby resp. emisí CO2. To je v obecné rovině záslužný čin, cesta, kterou k jeho dosažení zvolila Evropská unie, je však přinejmenším kontroverzní, ne-li zcela nevhodná. A aby toho nebylo málo, pak zákonodárci alespoň jednou ročně přijdou s nějakým pořádným klackem, který je třeba rozjetým automobilkám hodit pod nohy. Že jde mnohdy o naprosto zbytečné plýtvání financí, je asi jasné, ale ne všechna řešení vytvořená pod tímto tlakem automobilkami jsou jen projevem oportunistické snahy vejít se s co nejmenšími náklady do šablon nastavených pravidel.
Proč takový úvod? To je vcelku prosté. Dané snahy totiž nesouvisí jen s veřejnými silnicemi, ale také s královskou motoristickou disciplínou. Formule 1 totiž od letošního roku přepřáhla na nová pravidla, která jí nadělila nové pohonné jednotky. Slovo „motor“ se přitom již nepoužívá, neboť o spalovací agregát jde sice po stránce výkonu v první řadě, dvoje další housle ovšem hraje elektřina.
I to je jistě známá věc, stejně jako asi nemusíme nějak zvlášť zdůrazňovat, že s letošní sezónou se prozatím nejlépe popasoval Mercedes-Benz, který vyhrál všechny tři úvodní závody a má nakročeno k zisku prvního poháru konstruktérů od svého návratu. Mimo to ovšem německá značka hodlá zúročit snahy, které s hybridizací Formule 1 souvisí.
Ze závodních drah tedy na běžné vozovky zamířil systém Intelligent Hybrid, který ke své činnosti používá data navigace. Na jejich základě totiž dokáže efektivněji pracovat s rekuperací brzdné a kinetické energie. Zároveň má přitom pracovat tak nenápadně, že si jeho činnosti řidič nepovšimne, což platí zejména o brzdách.
U většiny hybridů totiž platí, že jakmile dojde k dobití baterií, začne se brzdový pedál chovat odlišně. V případě Mercedesu ovšem nová technologie vydá hnacímu ústrojí příkaz, aby do hry více zapojil elektromotor a tak „vysál“ energii z baterií. Tím pádem je účinek brzd konzistentnější, zatímco spalovací jednotka šetří palivo.
Souběžně s tím zároveň dochází k efektivnějšímu využití elektřiny. Pokud totiž navigace kupříkladu zjistí, že v následujících metrech dojde ke klesání, vydá pokyn centrální řídicí jednotce CPC (Central Powertrain Controller), aby šetřila benzin či naftu a spolehla se spíše na elektrickou energii. Počítá totiž s tím, že spíše než na plyn budete šlapat na brzdu.
Z výše zmíněného samozřejmě vyplývá, že k největším úsporám paliva bude docházet v hornatém terénu. Zajímavé ovšem je, že technika funguje nejen při aktivování navigace, ale i při její nečinnosti. V té chvíli systém vychází z odhadu chování řidiče, kdy kupříkladu na dálničním úseku bez sjezdů vyhodnotí, že pojedete i nadále rovně.
Mimo to bere systém Intelligent Hybrid v potaz také aktuální hmotnost vozu či vaše předchozí manévry. Operovat přitom dokáže na vzdálenost až sedmi kilometrů, díky čemuž se můžete pohybovat jakkoliv nelegálním tempem, a přesto danou elektroniku nezmatete.
Vyzkoušet si to ostatně můžete sami, novou technologií jsou totiž vybaveny všechny hybridní verze nové třídy S. Mimo to pak systém Intelligent Hybrid bude využívat také třída C, jakmile její modely s alternativním pohonem dorazí do prodeje.
Nová technologie Intelligent Hybrid je již k mání, a to u modelů S 300 a S 400. Na příchod Mercedesu S 500 Plug-In Hybrid se teprve čeká
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024 - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva