Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes chce vlastní elektrické turbo, využít přitom může znalostí z Formule 1
8.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kompletní závodní technika na běžné silnice přenesena pochopitelně být nemůže, některé komponenty však šanci na rozšíření mají.
V letošní sezóně Formule 1 nenajdeme úspěšnější tým než Mercedes-Benz. Stříbrné šípy totiž s výjimkou kanadské Grand Prix opanovaly všechny velké ceny, přičemž takový Nico Rosberg se ještě před závodem na Silverstone mohl chlubit opravdu působivou bilancí - každý dosavadní podnik buď vyhrál, nebo v něm skončil druhý. Tip na letošního mistra světa vám tu ovšem dávat nechceme, stejně jako nebudeme pátrat, jak moc vlastně letošní pravidla ovlivnilo někdejší prohlášení značky, že ze seriálu odejde, pokud nedojde k downsizingu pohonných jednotek. Místo toho se zadíváme na technologie, které by divize silničních vozů chtěla převzít právě od úspěšného týmu F1.
Šéf oddělení pohonných jednotek AMG Jochen Martin Schmid uvedl, že on a jeho kolegové se pravidelně scházejí s lidmi z Formule 1 a probírají plány, jak přenést poslední technické novinky z monopostů na běžné produkční vozy. Celé řešení zahrnující 1,6litrový šestiválec a změť drátů a cívek se ovšem na veřejné silnice nepodívá, neboť generuje maximální výkon pouze ve velmi úzkém pásmu otáček. To je navíc umístěno velmi vysoko, kvůli čemuž by těžší standardní automobily v nízkých otáčkách trpěly jistou dýchavičností.
Jednotlivé komponenty by se ovšem adopce dočkat mohly. Schmidt přitom dodává, že jeho tým není omezen pravidly či zákazem dalšího vývoje a v určitých oblastech by tak nakonec silniční technika mohla tu závodní i překonat. Řeč je především o inovativním způsobu přeplňování, které používá k roztáčení dmychadla elektromotor namísto výfukových plynů. Díky tomu je totiž mnohem rychleji dosaženo plnícího tlaku, čímž je do značné míryeliminována „turbo díra“. Celý proces spalování paliva lze navíc lépe kontrolovat a tak dosahovat nižší spotřeby.
To samozřejmě není nic nového, s podobnou technologií totiž koketuje také BMW, Audi a kdo ví, kdo ještě. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku navíc nedávno představila koncept RS5 TDI, který je elektro-přeplňováním vybaven a daný systém by ráda viděla v produkčních vozech během příštích dvou let. Třícípá hvězda však ve srovnání s tím prozatím jen zvažuje, zda se implantace daného systému do jejích silničních vozů vyplatí. Pokud tedy nakonec dá e-turbu zelenou, pak jej zřejmě uvidíme na veřejných vozovkách až za delší dobu.






Mercedes-Benz je pro letošek nejúspěšnějším týmem Formule 1. Není proto divu, že silniční oddělení chce čerpat know-how od svých kolegů ze závodní divize
Zdroj: Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
22.1.2025Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva