McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč?

(+ video) Mechanické samosvorné diferenciály jsou u sporťáků normou a pokud chybí, je to důvod k otázkám. Proč tedy chybí u hypersportu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč?

9.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Mechanické samosvorné diferenciály jsou u sporťáků normou a pokud chybí, je to důvod k otázkám. Proč tedy chybí u hypersportu?

U silných aut se zadním náhonem by člověk tak nějak automaticky očekával samosvorný diferenciál nebo vektorování točivého momentu. Když navíc ona silná zadokolka stojí desítky milionů korun, je diferenciál schopný vektorování točivého momentu samozřejmý, nebo by aspoň měl být. Takovou technologii mají auta i za milion, milion a půl a má ji třeba také Alfa Romeo Giulia QV, třebaže zrovna u ní nefunguje vždy dokonale.

Jen ta levnější auta mají diferenciál obyčejný, otevřený a pokud mají dynamické ambice, simulují samosvor pomocí brzd. To je třeba případ Škody Octavia RS, ovšem jen té základní. Verze RS 230, brzy RS 245 už má samosvorný dieferenciál mechanický, třebaže elektronicky řízený.

U auta jako je McLaren P1, rozhodně velmi silné a také velmi drahé zadokolky, by něco takového člověk čekal automaticky, jenže P1 samosvor a ani vektorování točivého momentu nemá, jak si všiml náš přítel Jason Fenske. Jak vám sám popíše níže, mezi jeho zadními koly, na která proudí přes devět stovek koní, je obyčejný otevřený diferenciál - úplně ten samý typ diferenciálu jako v jakémkoli obyčejném autě. Jistě, je to levnější, ale čekali byste u takhle drahého a schopného auta, že by někdo šetřil na diferenciálu? Na tomhle autě se nešetřilo na ničem.

Otevřený diferenciál má tu nevýhodu, že na obě kola vždycky přenáší stejné množství výkonu. Když je např. v zatáčce jedno kolo odlehčené, stačí mu méně výkonu, než se začne protáčet, ale na druhé kolo jde úplně stejný výkon, mnohem menší, než jaký by kolo bylo schopné přenést na asfalt. V krajních případech, když je třeba jedno kolo na ledu a druhé na asfaltu, to znamená, že se vůz nepohne z místa, protože síla, která stačí na protáčení kola na ledu, nestačí na to, aby prostřednictvím kola na asfaltu vůz rozjela.

McLaren P1 používá k ovládání toku síly elektroniku a brzdy, stejně jako Octavia RS. V zatáčce přibrzdí vnitřní, odlehčené kolo takovým způsobem, aby vyrovnal maximum síly, které je schopné přenést vnější, zatížené kolo. Supluje tak samosvor a takovýhle systém funguje, o tom není pochyb. Jenže způsobuje zahřívání brzd a v okamžiku, kdy se přehřejí, musí být odstaven.

Proč McLaren nepoužil poctivý samosvorný diferenciál, nám uniká, stejně jako Jasonovi. Může to souviset s technologií, kterou McLaren nazývá „Brake Steer” - zatáčení pomocí brzd. Na nájezdu do zatáčky přibrzdí vnitřní zadní kolo víc než vnější, což přitáhne příď auta k apexu. I to je ovšem něco, co dnes používá kde kdo, McLaren si ovšem mohl říci, že když už má tohle, může brzdy rovnou použít i místo samosvoru. Důvod? S jistotou vám to nepovíme, ale sázíme na úsporu hmotnosti - P1 používá brzdy, které tento systém stejně „neutaví” a proč mít na palubě byť jen gram hmotnosti navíc...


McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 1 - mclaren p1 diferencial ee
„Samosvorný diferenciál” je v McLarenu P1 imitován stejným způsobem, jako třeba u Škody Octavia RS. Je to překvapivě primitivní řešení

McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 2 - McLaren P1 service naked 02McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 3 - McLaren P1 service naked 03McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 4 - McLaren P1 service naked 04McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 5 - McLaren P1 service naked 05McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 6 - McLaren P1 service naked 06McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 7 - McLaren P1 service naked 07McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 8 - McLaren P1 service naked 08McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 9 - McLaren P1 service naked 09McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 10 - McLaren P1 service naked 10McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 11 - McLaren P1 service naked 11McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 12 - McLaren P1 service naked 12McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 13 - McLaren P1 service naked 13McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 14 - McLaren P1 service naked 14McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 15 - McLaren P1 service naked 15McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 16 - McLaren P1 service naked 16McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 17 - McLaren P1 service naked 17McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 18 - McLaren P1 service naked 18McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 19 - McLaren P1 service naked 19McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 20 - McLaren P1 service naked 20McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 21 - McLaren P1 service naked 21McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 22 - McLaren P1 service naked 22McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 23 - McLaren P1 service naked 23McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 24 - McLaren P1 service naked 24McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 25 - McLaren P1 service naked 25McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 26 - McLaren P1 service naked 26McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč? - 27 - McLaren P1 service naked 27
V těchto útrobách McLarenu P1 se překvapivě neskry

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.