Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
McLaren 720S má 15 sacích otvorů, i když je nedává znát. Tady jsou všechny z nich
14.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na první pohled se zdá, že designéři McLarenu 720S o sacích otvorech ani neslyšeli. Na ten druhý ale zjistíte, že o nich ví více než ostatní.
Uplynul pouhý týden od chvíle, kdy nás ohromil nový McLaren 720S. Ten jako mnoho dalších debutoval na letošním autosalonu v Ženevě, kde se kromě základní varianty představila i speciální verze od MSO. V obležení fanoušků byla samozřejmě obě kupé, koneckonců britská automobilka prozatím nepředstavuje nový model každý pátek, a tak je podobná premiéra vždy malým svátkem. Do budoucna se to sice má změnit, nyní se ovšem značka stále ještě drží zažitých pořádků.
Neplatí to jen o kadenci debutů, ale také o frázi „Form follows function“ neboli „Forma následuje funkci“. Tomuto přístupu jsou Britové oddáni již od chvíle, kdy Bruce McLaren vůbec poprvé spatřil volant. Na novém modelu 720S je to více než patrné, ostatně každá křivka, každý záhyb, každý prolis, vše má své opodstatnění. Je tu sice rudě podsvícený motorový prostor, který lze považovat za nesmysl, to je ale pověstná výjimka potvrzující docela jiné pravidlo.
Jelikož naše fascinace jak daným přístupem, tak i samotným vozem neutuchá, rozhodli jsme se jej prozkoumat ještě jednou. A to do opravdu nejmenšího detailu. Přitom jsme našli možná větší počet ventilačních otvorů, než byste do čistého designu řekli. Právě ten byl cílem autorů, kteří chtěli dosáhnout uhlazeného vzhledu pečlivě skrývajícího ohromné množství svalové hmoty v nitru vozu.
Auto ale musí nějak „živit” svůj motor a chladit svůj temperament, takže tu rozličné otvory pro vstup vzduchu musí být vidět. A není jich málo - jen na přídi jsou čtyři, dalších jedenáct je rozeseto po zbytku vozu. V následujících odstavcích si probereme všechny, stejně jako důvody, proč tu vlastně jsou.
Začneme na přídi, které jsme se věnovali už v článku o zmiňovaném rudém podsvícení motorového prostoru. Šéfdesignér značky Rob Melville dodal vozu speciální čelní světla, jejichž součástí je právě první dvojice ventilačních otvorů, která na první pohled není vidět. Ta - stejně jako další dvojice ve spodní části nárazníku - přivádí vzduch k nízkoteplotním chladičům, jež jsou součástí chladicího systému čtyřlitrové pohonné jednotky.



Aktuálně jsme tedy na čtyřech otvorech, další dva najdeme na kapotě. Slouží ke snižování tlaku pod ní, přičemž zároveň upravují obtékání vzduchu okolo vozu. Jejich vyústění najdeme před spodním okrajem čelního okna, odkud je vzduch sveden podél boků směrem k sacím otvorům usazeným vedle zadního bočního okna. Ty jsou při pohledu z profilu prakticky neviditelné.
Další sací otvory jsou umístěny v prazích. Stejně jako ty vrchní (Britové obě tyto dvojice nazývají „žábrami“) zásobují vzduchem vysokoteplotní chladiče. Jejich rozdělením byl snížen tlak na jednotlivé vstupy, což napomáhá efektivitě. Započítáním čtyřech bočních otvorů se dostáváme na kulatou desítku.
Přesunout se můžeme na záď, která hostí zbývající pětici. Tři otvory jsou zřejmé na první pohled, zvláště pak ten centrální usazený přímo na pohonné jednotce. Ten největší uprostřed provětrává motorový prostor a chladí koncový tlumič výfuku. Dva vedle něj spolu s otvory pod zadními světly. Jimi je nasáván vzduch do motoru.
Jak jsme tedy uvedli výše, nový McLaren 720S je opravdu propracovaný do nejmenšího detailu. A de facto musí být, neboť jeho design je vážně čistý, což poněkud kontrastuje s přeplňovanou jednotkou, pro kterou je příval čerstvého vzduchu nutností. Jinak by nemohla produkovat 720 koní, s nimi kupé zvládne stovku pod 3 sekundy a maximálku přes 320 km/h.
Nežili bychom ale v době digitální, kdyby internet záhy po debutu britské novinky nezaplavili vizualizace vzhledu, který by byl „normálnější“. Na jedné z nich zmizely vstupy vzduchu umístěné v čelních světlech a místo toho přibily dva monstrózní boční otvory. McLaren 720S se tak mnohem více podobá zbytku portfolia, přičemž je možná pohlednější, ale už ne tak zajímavý, originální, svůj.
Závěrem tu máme jednu perličku. Existuje verze této novinky, kterou si může pořídit každý. Vychází na pouhých 39,99 GBP (cca 1 233 Kč). Je ale třeba počítat s měřítkem 1:32, neboť jde o model určený pro autodráhy. Firma Scalextric během vývoje reálného vozu několikráte navštívila Woking, aby přišla s věrným ztvárněním všech detailů - a to i přesto, že většina z nich není u modelu funkčních. Pro většinu z nás to bohužel zůstane jediný 720S, který si budeme moci pořídit...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
V této podobě se McLaren 720S představil na autosalonu v Ženevě...
...takto by jej ovšem rádi viděli někteří fanoušci
A v měřítku 1:32 si britskou novinku může pořídit skutečně každý
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 7 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 7 minutamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva