Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen

Mazda uvádí na trh nový motor SkyActiv-G 1,3, který je moderní interpretací benzínového motoru klasické koncepce. Co nabídne?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen

19.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mazda uvádí na trh nový motor SkyActiv-G 1,3, který je moderní interpretací benzínového motoru klasické koncepce. Co nabídne?

V záplavě zpráv o downsizingu kombinovaném s přeplňováním každého příznivce atmosféricky plněných benzínových motorů potěší informace o příchodu nové jednotky z řady SkyActiv-G. Tak Mazda nazývá soubor technologií směřujících ke zvýšení efektivity spalovacích motorů.

O plánech na uvedení motoru SkyActiv-G 1.3 Mazda informovala již dříve, podrobnější informace ale uvolnila až v souvislosti s jeho příchodem na japonský trh, kde se objeví pod kapotou inovované Mazdy 2. Objevuje se u něj celá řada zajímavých technických řešení. Nejvýznamnější je aplikace vysokého kompresního poměru 14:1 zkombinovaného s elektronicky kontrolovaným systémem duálního sekvenčního časování ventilů S-VT. Motor pracuje v Millerově cyklu, kdy jsou sací ventily uzavírány s velkým zpožděním, což vede ke zkrácení doby komprese. Naopak expanze je relativně prodloužena. Dodám, že motor má nadčtvercové spalovací komory (vrtání x zdvih 71 x 82 mm) a znalcům již bude jasné, že se se motor bude nejlépe cítit ve vysokém zatížení při nízkých otáčkách.

Tip: Přečtěte si, proč je výhodné jezdit právě v tomto režimu.

Z dalších vylepšení je třeba zmínit víceotvorové vstřikovače, pístní kroužky s povrchovou úpravou snižující tření a dutiny v pístech, jejichž tvar byl optimalizován s ohledem na zabránění klepání. Maximální výkon nového motoru není nijak závratný, při objemu 1 298 cm3 vrcholí na 62 kW při 5 400 1/min, točivý moment má maximum 112 N.m při 4 000 1/min. To ale nejsou jeho hlavní devizy. Dle výrobce umí být velmi úsporný.

Na japonském trhu bude v Mazdě Demiu spřažen s automatickou převodovkou CVT a systémem start-stop, u Mazdy zvaným i-stop, a podle japonského testu spotřeby „10-15 Mode”, který, nutno uznat, je ještě optimističtější než eurotesty, s ním malá Mazda kombinovaně jezdí za 3,3 l/100 km.

Nějakou dobu bude trvat, než se tento motor dostane na náš trh, kde by naštěstí měl být k dispozici i s manuální převodovkou. Jistě vám pak přineseme vlastní zkušenosti, zatím si můžete přečíst, jak jezdí Mazda 2 1,5 GTA.


Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 1 - Mazda 2 2011 01Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 2 - Mazda 2 2011 02Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 3 - Mazda 2 2011 03Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 4 - Mazda 2 2011 04Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 5 - Mazda 2 2011 05Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 6 - Mazda 2 2011 06Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 7 - Mazda 2 2011 07Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 8 - Mazda 2 2011 08Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 9 - Mazda 2 2011 09Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 10 - Mazda 2 2011 10Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 11 - Mazda 2 2011 11Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 12 - Mazda 2 2011 12Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 13 - Mazda 2 2011 14Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 14 - Mazda 2 2011 15Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 15 - Mazda 2 2011 16Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 16 - Mazda 2 2011 17Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 17 - Mazda 2 2011 18Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 18 - Mazda 2 2011 19Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen - 19 - Mazda 2 2011 13
Faceliftovaná Mazda 2 bude prvním vozem, který nový motor okusí

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.