Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama
4.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová generace rotačního motoru má sání umístěné vespod, vyústění výfuku najdeme nahoře u turbodmychadla. Přinést to má více koní a nižší emise.
O nové generaci japonského sporťáku poháněného rotačním motorem se zmiňujeme prakticky již od chvíle, kdy Mazda vyrobila finální sérii čtyřdveřového kupé RX-8. To muselo kvůli vysokým emisím do nezaslouženého důchodu, přičemž automobilka po celou tu dobu pracuje na novém ústrojí, jež by dokázalo vyhovět i budoucím přísnějším emisním normám. Počátky těchto snah se datují již k roku 2007, kdy byla představena koncepční jednotka 16X se dvěma rotačními komorami o objemu 0,8 l.
V mezičase Mazda vyvinula i jednorotorovou jednotku s malým objemem, která by posloužila jako tzv. range extender pro plug-in hybridní vozidla. Ani ona se však nedočkala sériové výroby. V loňském roce Mazda ale představila studii nového kupé RX 2020 Vision. V jejích útrobách se přitom nacházela zcela nová pohonná jednotka, o které nám toho ovšem značka mnoho neprozradila - tedy vyjma názvu SkyActiv-R.
Nově tu ovšem máme žádost o ochrannou známku, která byla 24. března podána na americký patentový úřad a jež nám nový Wankel popisuje mnohem lépe. Podstatným rozdílem je to, že vyústění výfuku najdeme na vrchní části motoru, zatímco sání je naopak vespod. Ve srovnání s dosavadními rotačními motory jde tak o konfiguraci obrácenou vzhůru nohama, což je právě ono slibované řešení, jenž by mělo pomoci se snížením emisí.
Vyústění výfuku ve svrchní části sebou přineslo zkrácení výfukového potrubí, tím i jeho odporu. Výfukové plyny se dostanou k turbodmychadlu,jež bude taktéž usazeno v horní části motoru, dříve a s větším tlakem. Na druhou stranu usazení sání na spodku motoru sebou přináší protažení celého sacího traktu, což umožňuje zástavbu celků potřebných pro přeplňování.
V tomto ohledu bude rotačnímu motoru napomáhat i homogenní plnění spalovací komory HCCI, které je známo hlavně u dieselů. O zavedení tohoto systému do benzinového Wankelu se mluvilo již dříve, pozdější informace však jeho příchod spíše vyvracely. Nyní se ovšem zdá být jistotou, neboť Mazda si jej nechala patentovat týden před žádostí o ochrannou známku na nový rotační motor, tedy 17. března.
Aktuálně sice již není zmíněno, jaký výkon přesně můžeme očekávat a zda si k němu Mazda dopomůže jedním či více turby, nicméně dle spekulací by nám 1,6litrová pohonná jednotka měla nabídnout výkon více než 400 koní. Ten by navíc neměl být konfrontován s vysokou hmotností, neboť nové řešení rotačního motoru má přinést nižší nároky na váhu a prostor.
Abychom si tedy vše shrnuli, můžeme zmínit, že Mazda skutečně pracuje na nové generaci Wankelu. Zatím sice nevíme, kdy bude odhalen a zda dorazí rovnou s produkčním kupé, nicméně půjde o výkonnější a hlavně radikálněji stylizovanou jednotku než dosud. Jejími dalšími výhodami pak budou nízká hmotnost, kompaktnější rozměry a především emise, jež nenarazí na stále přísnější normy.
Mazda si nechala patentovat novou radikální koncepci Wankelova motoru
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 9 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva