Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama

Nová generace rotačního motoru má sání umístěné vespod, vyústění výfuku najdeme nahoře u turbodmychadla. Přinést to má více koní a nižší emise.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama

4.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová generace rotačního motoru má sání umístěné vespod, vyústění výfuku najdeme nahoře u turbodmychadla. Přinést to má více koní a nižší emise.

O nové generaci japonského sporťáku poháněného rotačním motorem se zmiňujeme prakticky již od chvíle, kdy Mazda vyrobila finální sérii čtyřdveřového kupé RX-8. To muselo kvůli vysokým emisím do nezaslouženého důchodu, přičemž automobilka po celou tu dobu pracuje na novém ústrojí, jež by dokázalo vyhovět i budoucím přísnějším emisním normám. Počátky těchto snah se datují již k roku 2007, kdy byla představena koncepční jednotka 16X se dvěma rotačními komorami o objemu 0,8 l.

V mezičase Mazda vyvinula i jednorotorovou jednotku s malým objemem, která by posloužila jako tzv. range extender pro plug-in hybridní vozidla. Ani ona se však nedočkala sériové výroby. V loňském roce Mazda ale představila studii nového kupé RX 2020 Vision. V jejích útrobách se přitom nacházela zcela nová pohonná jednotka, o které nám toho ovšem značka mnoho neprozradila - tedy vyjma názvu SkyActiv-R.

Nově tu ovšem máme žádost o ochrannou známku, která byla 24. března podána na americký patentový úřad a jež nám nový Wankel popisuje mnohem lépe. Podstatným rozdílem je to, že vyústění výfuku najdeme na vrchní části motoru, zatímco sání je naopak vespod. Ve srovnání s dosavadními rotačními motory jde tak o konfiguraci obrácenou vzhůru nohama, což je právě ono slibované řešení, jenž by mělo pomoci se snížením emisí.

Vyústění výfuku ve svrchní části sebou přineslo zkrácení výfukového potrubí, tím i jeho odporu. Výfukové plyny se dostanou k turbodmychadlu,jež bude taktéž usazeno v horní části motoru, dříve a s větším tlakem. Na druhou stranu usazení sání na spodku motoru sebou přináší protažení celého sacího traktu, což umožňuje zástavbu celků potřebných pro přeplňování.

V tomto ohledu bude rotačnímu motoru napomáhat i homogenní plnění spalovací komory HCCI, které je známo hlavně u dieselů. O zavedení tohoto systému do benzinového Wankelu se mluvilo již dříve, pozdější informace však jeho příchod spíše vyvracely. Nyní se ovšem zdá být jistotou, neboť Mazda si jej nechala patentovat týden před žádostí o ochrannou známku na nový rotační motor, tedy 17. března.

Aktuálně sice již není zmíněno, jaký výkon přesně můžeme očekávat a zda si k němu Mazda dopomůže jedním či více turby, nicméně dle spekulací by nám 1,6litrová pohonná jednotka měla nabídnout výkon více než 400 koní. Ten by navíc neměl být konfrontován s vysokou hmotností, neboť nové řešení rotačního motoru má přinést nižší nároky na váhu a prostor.

Abychom si tedy vše shrnuli, můžeme zmínit, že Mazda skutečně pracuje na nové generaci Wankelu. Zatím sice nevíme, kdy bude odhalen a zda dorazí rovnou s produkčním kupé, nicméně půjde o výkonnější a hlavně radikálněji stylizovanou jednotku než dosud. Jejími dalšími výhodami pak budou nízká hmotnost, kompaktnější rozměry a především emise, jež nenarazí na stále přísnější normy.


Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 1 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 01Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 2 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 02Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 3 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 03Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 4 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 04Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 5 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 05Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 6 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 06Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 7 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 07Mazda si patentovala revoluční Wankel, oproti standardu jej obrátila vzhůru nohama - 8 - Mazda Wankel SkyActiv-R patent 08
Mazda si nechala patentovat novou radikální koncepci Wankelova motoru

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.