Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda chystá další generaci spalovacích motorů, efektivitou předčí i elektromobily
30.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco většina automobilového světa míří jinam, Mazda zůstává věrná atmosférickým spalovacím motorům. A zůstane jim věrná i nadále.
Mazda již nějakou chvíli jde proti proudu. Zatímco prakticky všichni ostatní výrobci přepřáhli na přeplňované motory a investují enormní sumy do implementace elektropohonů, japonská automobilka zůstává především u atmosférických motorů. Jak je přitom patrné z analýz americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA, bez jejíž certifikace se žádná značka neobejde, kroky Mazdy vedou správným směrem. Opakovaně je v rámci reálné spotřeby vyhlašována jako nejúspornější automobilka.
Nyní značka dala najevo, že ve zvolené strategii hodlá pokračovat. V plánu je tedy vývoj nové generace spalovacích motorů označovaných SkyActiv-3, jež se celkovou účinností mají dostat na úroveň elektromobilů. Pokud vám to přijde jako nereálné, musíte si uvědomit, že byť se u samotných elektromotorů účinnost pohybuje okolo 90 procent, zde se mluví o celkové účinnosti zahrnující všechny procesy od výrobu energie do auta po vykonání mechanické práce při jeho pohybu.
Mazda v případě elektrických aut počítá s kompletním procesem od výroby elektřiny, v případě vozů se spalovacími motory pak se vším od těžby ropy a její rafinaci. Nejde tedy o srovnávání hrušek s jablky, ale reálnou snahu o dosažení co nejvyšší celkové efektivity.
Že na vítězství spalovacích motorů touto optikou Mazda cílí, potvrdil to Mitsuo Hitomi, šéf divize pohonných jednotek. Dle něj se motory SkyActiv-3 stanou prioritou ihned poté, co automobilka dokončí vývoj jednotky SkyActiv-X, kterou lze ideálně popsat jako „diesel na benzin“. Přitom uvedl, že „pokud Mazda navýší termální účinnost třetí generace motorů SkyActiv o zhruba 27 procent, dostane se na 56 % a tedy na úroveň elektromobilů“.
Jednalo by se o vskutku zásadní mezník ve vývoji spalovacích motorů, neboť třeba nový 2,5litrový motor Toyoty zvaný Dynamic Force má v ryze benzinové verzi termální účinnost 40 procent. Pokud je pak spřažen s elektromotorem, může počítat s posunem na 41 %. Šestapadesátiprocentní termální účinnost je tedy opravdu impozantní, zvláště když si uvědomíme, že onen agregát SkyActiv-X využívající kromě svíčky i metodu vznícení tlakem dosahuje 44 %.
Mazda zároveň věří, že s daným nárůstem půjde ruku v ruce pokles emisí, který by měl dosáhnout až 25 procent. Pokud by tedy přišlo na měření emisní stopy v rámci celého životního cyklu vozu, jenž startuje již těžbou nerostů potřebných k výrobě, pak by se vozy značky opět měly dostat na úroveň elektromobilů. Tedy alespoň v rámci světového energetického mixu, takoví Norové to se svými vodními elektrárnami mohou vidět jinak.
Zdá se tedy, že spalovací jednotky skutečně hned tak nevyhynou. Nicméně otázkou je, kdy Mazda přivede motory SkyActiv-3 na trh, protože Hitomi nezmínil žádné konkrétní datum. Pokud navíc vzpomeneme na loňskou prezentaci značky, jež se týkala plánů na nejbližší tři roky, pak zde zmínka o třetí generaci pohonných jednotek chyběla. S druhou generací turbodieselů SkyActiv-D se ovšem počítá od příštího roku, stejně jako s plug-in hybridem.
Letos má Mazda v plánu začít prodávat mild hybrid a ryzí elektromobil, ani elektrifikaci se tedy značka nebrání. Respektive s ohledem na stále přísnější emisní limity se jí ani bránit nemůže. Jakkoliv v Americe značka platí za nejúspornější, v Evropě je v potaz brána spíše laboratorní než skutečná spotřeba, a proto je třeba Bruselu dělat ústupky. Elektrickou podporu budou totiž potřebovat i ony chystané motory SkyActiv-3, bez ní cílové účinnosti dosáhnout nemohou.
Nejdříve nás ale čeká příchod motoru SkyActiv-X, který by se nejprve měl objevit pod kapotou Mazdy 3, než se rozšíří napříč celým portfoliem. Jelikož přitom značka počítá i s jeho implementací pod kapotu dvojky, zdá se, že jednotka bude naladěna na několik výkonů, neboť stávajících 193 koní by asi bylo na maličký hatchback přílišné sousto. Ačkoliv nadšení řidiči by si jistě nestěžovali...









Stávající generace motorů SkyActiv zjevně dosahuje termální účinnosti okolo 30 procent. Mazda by však chtěla dosáhnout neskutečných 56 %
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Smutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
3.3.2025Nekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
3.3.2025K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
3.3.2025EU je definitivně k smíchu. Její „úleva” automobilovému průmyslu je ještě trapnější, než kohokoli soudného napadlo
4.3.2025VW představil svou obdobu nejlevnější Škody. A to před pěti léty říkal, že s takovými auty končí
4.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 21:32 - Stepan
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.02. 17:25 - pavproch
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB