Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Magna chce udělat z tlačítek historickou relikvii, ovládání auta zajistí její Touchskin
21.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Magna chce vytvořit mezi řidičem a autem intimnější vztah. Ovládání uživatelského rozhraní má zajistit dotykový středový tunel.
Kanadsko-rakouská společnost Magna a její oddělení zaměřené na interakci vozu s řidičem se vzhlédlo v mobilních telefonech, tabletech a přístrojích využívajících aktivní dotykovou plochu obecně známou jako touchpad.
Tento způsob ovládání některých funkcí vozu posádkou není úplně nový. Nejvyšší modelové řady Audi využívají touchpad třeba k zadávání cíle v navigaci, přičemž systém rozpoznává kromě jiného i písmo psané prstem. A chce to s ním dotáhnout ještě dál. Miniaturní plošku v ingolstadtských vozech ovšem nelze s návrhem Magny srovnávat.
Její inženýři pracují v rámci projektu Intelligent Surface Technology (technologie inteligentní povrchové úpravy) na konceptu nazvaném Touchskin, což bychom mohli volně přeložit jako „dotyková kůže”. Jejich představa je taková, že onou „kůží“ bude potažena velká část středového tunelu a zcela nahradí všechna tlačítka a ovladače.
Logika ovládání není nepodobná tomu, co znají a používají uživatelé iPadu nebo „chytrých“ telefonů. Podle Magny jde o mnohem přirozenější způsob interakce než ten, který používáme dnes.
Třeba startování může být provedeno jednoduchým „zmáčknutím“ povrchu a nastavování teploty klimatizace si lze představit jako prostý posun prstu po povrchu. Tím samým způsobem bude možné například nastavovat vnější zpětná zrcátka buď na středovém tunelu, nebo na obdobném povrchu v přední části loketní opěrky ve dveřích.
Magna předpokládá, že toto řešení dramaticky změní vzhled interiérů aut, zpřehlední jejich ovládací prvky a velmi snadno je přizpůsobí individuálním požadavkům majitele. Firma dále tvrdí, že řidič se bude moci nerušeně soustředit na řízení. Dnešní dotykové obrazovky totiž vyžadují prakticky stejnou pozornost jako tlačítka, která nahrazuje, v případě konceptu Touchskin ale bude možné obrazně řečeno sáhnout kamkoli.
Povrch ale nebude určen pouze k ovládání. Magnetická rezonance z něj udělá také bezdrátovou nabíječku pro mobilní telefony a tzv. Qi vysílač bude fungovat rovněž jako komunikační prostředí s automobilem podobně, jako to umí bluetooth. Magna kromě toho tvrdí, že tento přenos informací je mnohem bezpečnější a odolnější vůči „nabourání” jako zmiňovaný modrý zub.
Posledním přínosem technologie Touchskin má být speciální samoopravitelný povlak, který zacelí případné škrábance.
A kdy můžeme s technikou připomínající ovládací panely vesmírné lodi Enterprise počítat v praxi. Magna tvrdí, že velmi brzy. První aplikace se objeví sériových automobilech již v roce 2014.

Pokud Magna prosadí svůj nový koncept Touchskin, tlačítka a ovladače by mohly být minulostí
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před hodinouChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před hodinouNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 2 hodinamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva