Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Magna chce udělat z tlačítek historickou relikvii, ovládání auta zajistí její Touchskin
21.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Magna chce vytvořit mezi řidičem a autem intimnější vztah. Ovládání uživatelského rozhraní má zajistit dotykový středový tunel.
Kanadsko-rakouská společnost Magna a její oddělení zaměřené na interakci vozu s řidičem se vzhlédlo v mobilních telefonech, tabletech a přístrojích využívajících aktivní dotykovou plochu obecně známou jako touchpad.
Tento způsob ovládání některých funkcí vozu posádkou není úplně nový. Nejvyšší modelové řady Audi využívají touchpad třeba k zadávání cíle v navigaci, přičemž systém rozpoznává kromě jiného i písmo psané prstem. A chce to s ním dotáhnout ještě dál. Miniaturní plošku v ingolstadtských vozech ovšem nelze s návrhem Magny srovnávat.
Její inženýři pracují v rámci projektu Intelligent Surface Technology (technologie inteligentní povrchové úpravy) na konceptu nazvaném Touchskin, což bychom mohli volně přeložit jako „dotyková kůže”. Jejich představa je taková, že onou „kůží“ bude potažena velká část středového tunelu a zcela nahradí všechna tlačítka a ovladače.
Logika ovládání není nepodobná tomu, co znají a používají uživatelé iPadu nebo „chytrých“ telefonů. Podle Magny jde o mnohem přirozenější způsob interakce než ten, který používáme dnes.
Třeba startování může být provedeno jednoduchým „zmáčknutím“ povrchu a nastavování teploty klimatizace si lze představit jako prostý posun prstu po povrchu. Tím samým způsobem bude možné například nastavovat vnější zpětná zrcátka buď na středovém tunelu, nebo na obdobném povrchu v přední části loketní opěrky ve dveřích.
Magna předpokládá, že toto řešení dramaticky změní vzhled interiérů aut, zpřehlední jejich ovládací prvky a velmi snadno je přizpůsobí individuálním požadavkům majitele. Firma dále tvrdí, že řidič se bude moci nerušeně soustředit na řízení. Dnešní dotykové obrazovky totiž vyžadují prakticky stejnou pozornost jako tlačítka, která nahrazuje, v případě konceptu Touchskin ale bude možné obrazně řečeno sáhnout kamkoli.
Povrch ale nebude určen pouze k ovládání. Magnetická rezonance z něj udělá také bezdrátovou nabíječku pro mobilní telefony a tzv. Qi vysílač bude fungovat rovněž jako komunikační prostředí s automobilem podobně, jako to umí bluetooth. Magna kromě toho tvrdí, že tento přenos informací je mnohem bezpečnější a odolnější vůči „nabourání” jako zmiňovaný modrý zub.
Posledním přínosem technologie Touchskin má být speciální samoopravitelný povlak, který zacelí případné škrábance.
A kdy můžeme s technikou připomínající ovládací panely vesmírné lodi Enterprise počítat v praxi. Magna tvrdí, že velmi brzy. První aplikace se objeví sériových automobilech již v roce 2014.
Pokud Magna prosadí svůj nový koncept Touchskin, tlačítka a ovladače by mohly být minulostí
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 11 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
včera - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.25. 23:45 - abgx1
- Detektory policejních radarů 11.25. 22:33 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus