Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod
29.11.2023 | Petr Prokopec
Na tomto poli se žádná velká inovace dávno neodehrála, a tak se Korejci o jednu takovou pokouší. Nový systém se obejde bez hnací hřídele a má zlepšit kvalitu jízdy, ovladatelnost a v nepatrné míře i dojezd elektrických aut.
U vozu se spalovacím motorem je základní princip jeho fungování vcelku pevně dán. Pohonná jednotka vyprodukuje nějaký výkon a ten je následně přenášen přes převodovku hnací hřídelí do nábojů kol, čímž dochází k jejich roztáčení a následnému rozpohybování celého auta. Podobné je to pak vlastně i v případě elektromobilů, jakkoli v jejich případě došlo či může dojít na jistý posun. Pohonné jednotky totiž mohou trůnit nejen uprostřed předního či zadního pomocného rámu, ale také přímo v kolech. V té chvíli je ale problémem neodpružená hmotnost, která negativním způsobem ovlivňuje ovladatelnost a kvalitu jízdy.
Výrobci kvůli tomu upřednostňují řešení, kdy elektromotory posunují ze středu vozu blíže ke kolům jen částečně. To ovšem znamená, že zapotřebí je stále hnací hřídel. A jelikož ta musí reagovat v závislosti na povrchu reagovat na vertikální posun kola, dochází často k jisté ztrátě výkonu. A pochopitelně také k nežádoucímu opotřebení, jenž nakonec vede k výměně hřídele. Životnost pak činí zhruba 200 tisíc kilometrů, lišit se ale pochopitelně může dle vozu a značky.
Korejci nicméně zkouší léty prověřené řešením nahradit novým zvaným Uni Wheel. Jeho podstatou je přesunutí redukčního soukolí do náboje kol, kde se dokonce může pohybovat nahoru a dolů. Díky tomu není ona hnací hřídel zapotřebí, souběžně s tím pak Hyundai mohlo i zmenšit velikost elektromotorů. Ty byly ještě více přesunuty ze středu vozu směrem ke kolům, což vyústilo ve větší prostor pro posádku. Korejci s ním zároveň mohou i lépe nakládat, ze stejných dílů tak mohou vyrábět různá auta.
Usazení elektromotorů do každého rohu má navíc vliv na bezpečnost i dynamiku, neboť v zatáčkách může každé kolo reagovat nezávisle. Pokud se navíc řešení Uni Wheel zkombinuje se vzduchovým podvozkem, lze využít zmiňovaného pohybu redukce ke zlepšení aerodynamiky (posun směrem dolů) či k navýšení světlé výšky (posun nahoru). Dle Korejců systém může mít pouhé čtyři palce v průměru, osadit jím tedy lze různá mobilní zařízení, ne nutně jen klasická osobní auta. U nich se pak v případě disků kol počítá s až 25palcovým průměrem.
Automobilka již měla otestovat výdrž systému a prozatím měla dosáhnout pozitivních výsledků. Uni Wheel si pak patentovala nejen ve své domovině, ale také ve Státech a Evropě. Kdy a zda vůbec jej použije v sérii, je zatím otázkou. Je totiž třeba si uvědomit, že silnice nejsou vždy suché a jemné. Redukce v kolech tak bude muset být dokonale utěsněna, jinak se dovnitř dostane vlhkost a nečistoty, což pochopitelně nepovede k pozitivům a sociálním jistotám. Spíše k velmi drahým opravám.
Tak jako tak ale jde o zajímavou inovaci, která si zaslouží pozornost i další vývoj . Zmenšením motorů a odstraněním řady dílů totiž dochází na snížení hmotnosti, což znovu vede k lepší kvalitě jízdy a samozřejmě také k navýšení dojezdu. Půjde sice jen o jednotky kilometrů, každý posun tímto směrem se ale počítá. Zvláště pokud si politici ve finále prosadí svou a většina lidí nebude moci po roce 2035 nic jiného než elektromobil koupit.
Korejci ukázali nové řešení pohonu kol aut, systém Uni Wheel totiž vynechává hnací hřídel díky redukci přímo v kolech. To automobilce umožní mj. navýšit vnitřní prostor jejích budoucích elektrických aut. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Klání zatracovaného spalovacího BMW s protežovaným elektrickým bratrem naprosto ovládla klasika, stačilo přidat jedinou zatáčku
včera - Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
20.9.2024 - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
19.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pole position v IDM na Hockenheimu pro Mikhalchika, 20. König včera 21:47
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 16:00
- Zkrácený závod WorldSBK vyhrál Petrucci včera 14:51
- Supersporty vyhrál Huertas, 8. Vostatek včera 14:35
- Pole Position pro Caneta, 12. Salač včera 14:00
Nejnovější články
- BMW asi vážně pochopilo, že se vzhledem posledních novinek šláplo vedle, šéf po čistce v týmu designérů slibuje velké změny
před hodinou - Auto roku 1988 si můžete i dnes koupit ve stavu nového vozu, naprosto výjimečný kus není ani drahý
včera - Motorář upravil 10 let starý VW s jednotkou TDI na spalování syntetické nafty, rázem strčí do kapsy i ekologické novinky
včera - Klání zatracovaného spalovacího BMW s protežovaným elektrickým bratrem naprosto ovládla klasika, stačilo přidat jedinou zatáčku
včera - Vynálezce jedněch z nejlepších radarových detektorů na světě tento týden náhle zemřel
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva