Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche
3.5.2021 | Petr Prokopec
Je to neobvyklé řešení, které jsme dosud mohli najít jen v mnohem dražších autech. V tomto případě se ale dostalo do stále docela obyčejného kompaktu značky Hyundai.
Na Hyundai i30 N prší chvála ze všech stran. Není to až tak překvapivé, neboť Korejcům se jejich vůbec první hot hatch povedl a i výkonem 280 koní vytřel zrak mnohým konkurentům. Zpočátku navíc přeplňovaný benzinový dvoulitr párovali pouze s šestistupňovým manuálem, což dále umocňovalo zapojení řidiče imponovalo nadšencům. Nyní je však i30 N k dispozici také s dvouspojkovým automatem, který cenu navyšuje o tučných 50 tisíc korun. To opravdu nejsou malé peníze, načež je otázkou, zda za ně dostanete více hodnoty.
Převodovku N DCT vyrábí pod kódovým označením D8F48W dceřiná společnost Hyundai Transys, která jí uzpůsobila výkonnějším motorům. Automat tak dokáže zvládnout 480 Nm točivého momentu, přičemž stejně jako většina převodovek tohoto typu počítá s jednou spojkou a jednou hřídelí pro liché rychlosti a druhou pro sudé. Rozdíl oproti ostatním dvouspojkám od Hyundai nicméně spočívá v tom, že obě spojky se koupou v olejové lázni a má osm převodových stupňů.
Něco podobného je u dvouspojkových automatů velmi výjimečné - i takové Bugatti Chiron používá pouze sedm stupňů, stejně jako většina ostatních aut. Masověji se osmikvalty se dvěma p objevuje hlavně v útrobách nových Porsche, což je podobnost, za kterou se Hyundai zlobit jistě nebude.
Převodovka se dočkala hned dvou olejových pump, kdy první lubrikuje jednotlivá soukolí, zatímco druhá je určena mechanismu měnícímu rychlostní stupně. Obě jsou přitom elektrické, takže neodčerpávají výkon motoru a zároveň mohou pracovat zcela nezávisle podle aktuální potřeby. Automobilka kromě toho přišla se speciálními režimy, kdy při použití toho jménem N Power Shift v momentě, kdy řidič mačká plynový pedál na 90 a více procent, výfuk „vystřelí” i při řazení nahoru.
Nejde o jediný unikátní mód, další je nazván N Grin Shift a poskytuje řidiči na 20 sekund plný výkon motoru při akceleraci. Nicméně abyste jej mohli použít opakovaně, jde vždy třeba mezi jednotlivými pokusy 40sekundová přestávka. V případě režimu N Track Sense Shift je pak možné počítat s jistou formou umělé inteligence, neboť systém kupříkladu při jízdě z kopce používá k brzdění motor, aby nedošlo ke zbytečnému zahřívání brzd. Na okruhu pak pro změnu umožňuje větší vytáčení.
Argumenty pro dvouspojkovou převodovku tedy existují, přičemž zařadit mezi ně můžeme také pádla pod volantem. Snad nejpodstatnější je ovšem jízdní dynamika. Hyundai i30 N totiž loni posílilo o pět koní, což zlepšilo jeho čas akcelerace na stovku o dvě desetiny. Varianta s manuálem tak nyní na dosažení stovky potřebuje jen 5,9 sekundy, automatické provedení je však na tom ještě lépe a vystačí si pouze s 5,6 sekundami. To je poměrně velký skok, třebaže nadšenci možná řeknou, že řazení zvládnou rychleji a v komplikovaných podmínkách ostré jízdy na okruhu to může být ještě docela jiná písnička.
![Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 1 - Hyundai i30 N 2021 automat 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 2 - Hyundai i30 N 2021 automat 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 3 - Hyundai i30 N 2021 automat 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 4 - Hyundai i30 N 2021 automat 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Hyundai i30 N je nové k dispozici s 280 koňmi místo původních 275. O ty se přitom může postarat nejen standardní šestistupňový manuál, ale rovněž i nový automat N DCT, s nímž je spárována o 50 tisíc korun vyšší cena a o tři desetiny sekundy lepší dynamika. Není to ovšem to jediné, čím láká. Foto: Hyundai
Zdroje: Autocar, Hyundai
Bleskovky
Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
před 3 hodinamiMajitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
včeraLamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025
Nejnovější články
Šéf divize M přiznal, že BMW udělalo s novou M5 velkou chybu, vzalo si z ní ale úplně špatné poučení
před 2 hodinamiLevná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
před 3 hodinamiSbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
před 5 hodinamiSoučasný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
včeraDnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.15. 09:57 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 02.15. 09:36 - PepaSFI
- BMW Divize 02.14. 18:44 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 02.14. 18:10 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 02.14. 16:19 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.12. 09:12 - Předseda
- Politický koutek 02.12. 07:01 - Jaggie
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB