Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Klíčová alternativa bateriových elektromobilů má do tří let zlevnit na polovinu, pro řadu výrobců by to byla rána
14.6.2023 | Petr Prokopec
Některé automobilky vsadily na bateriové elektromobily v podstatě všechno a s žádnou jinou alternativou v tuto chvíli nepočítají. Ale co když přijde? V poslední době poněkud upozaďované palivové články stále tlačí vpřed Toyota.
Jsou pohonem budoucnosti spalovací vozy, elektromobily nebo ještě něco jiného? To je otázka, na kterou se bez křišťálové koule nedá rozumně odpovědět, politici a mnohé automobilky se ale tváří, že ji mají. Jedni poroučí větru a dešti a druzí se rádi nechají nalákat myšlenkou jasně nalajnované budoucnosti. Jdou tak za jediným cílem, tedy stoprocentním přechodem na bateriovou elektromobilitu, která se nám jako jediné řešení pro všechny a všechno zajídá.
O to více si ceníme automobilek, které nesází vše na jednu kartu a dále vyvíjí i jiná řešení. Mezi takové patří i Toyota, která stále počítá i se spalovacími a hybridními vozy. Bateriové elektromobily jí také nejsou cizí, na rozdíl od většiny ostatních se ale výrazně věnuje i technologii palivových článků, tedy v podstatě jinak „živenými” elektrickými auty. A právě v této oblasti hlásí značný posun. Značka totiž nově uvedla, že příští inovativní generace palivových článků dorazí v roce 2026. Jejich výhodou přitom nemá být pouze navýšení dojezdu o 20 procent, ale zejména snížení ceny celé technologie o výrazných 50 procent.
Z detailů je patrné, že hned 37procentní redukce připadá na pokrok v technologiích, navýšení objemu produkovaných aut a lokalizaci výroby. Mnohem zajímavější je nicméně myšlenka standardizovaných nádrží na vodík, která by vedla k 25procentnímu snížení nákladů. Toyota by přišla vyrukovala s jedním tvarem a velikostí, jenž by odpovídal menším osobním autům. U těch větších či u nákladních by pak následně došlo k propojení několika nádrží dohromady.
Automobilka zároveň dodala, že si plně uvědomuje, jak moc drahý dnes vodík je. Proto se hodlá zaměřit i na jeho výrobu, která kupříkladu v Thajsku bude využívat místní bioodpad. Ekologický přínos palivových článků tedy bude nemalý. I proto Japonci předpokládají, že mezi roky 2025 a 2030 dramaticky vzroste poptávka a celá branže bude každoročně generovat obrat ve výši 33 miliard Eur (cca 787 mld. Kč). Jeho značná část by přitom logicky měla skončit v kase Toyoty.
Je to stále klíčová alternativa bateriových elektromobilů, na kterou většina konkurenčních značek kašle. Pokud ji Toyota zvládne zlevnit, může s ní snadno bodovat a uštědřit konkurenci pořádnou ránu. Doplňovat energii do palivových článků je totiž stejně snadné jako do spalovacích aut - prostě během pár minut „něco” dotankujete. Jen to něco je v tomto případě zkapalněný vodík. Něčemu takovému se bateriové elektromobily nikdy nevyrovnají, jakkoli i palivové články mají své nedostatky.






Druhá generace modelu Mirai sice již zvládá okouzlit vzhledem, její technologie však oslnivá až tak moc není. Japonci však slibují, že již během dvou let dosáhnou výrazného snížení ceny, a to u aut i samotného paliva. Může to být průlomové. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 8 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 10 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 11 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
