Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kde se bere umělý zvuk motoru v autech Škody, VW či Seatu? Dá se ho zcela zbavit
10.9.2018 | Petr Miler
Umělý zvuk motoru není v dnešních autech ničím výjimečným, koncern VW jej ale generuje dosti specifickým a také specificky odstranitelným zařízením.
V dnešních autech je toho falešného spousta. K ničemu nesloužící výdechy nepřekvapí dávno, ty měla i jinak „čistá” M3 E46, podobné je to s imitacemi difuzorů některých sportovních verzí. Nevítanými novinkami posledních let jsou hlavně falešné výfuky a další věc, o kterou jsme už nejednou otřeli - falešné zvuky motorů.
Tuto věc technicky realizovat několika způsoby. Ještě na přelomu dekády to byly hlavně trubky vedoucí z motorového prostoru do kabiny, které zesilovaly skutečný zvuk pohonné jednotky. Už to bylo podivné, ale šlo ještě o celkem přirozené přiblížení jinak skutečného zvuku motoru. Řada automobilek dnes ale raději používá rádio a reproduktory, což je už vesměs elektronická cesta a i když má též zintenzivňovat skutečný zvuk motoru, je to pravda jen zčásti. Fakt, že si můžete do M135i nahrát zvuk V12 od Rolls-Royce, naznačí mnohé a poslechněte si „zvuk nového Focusu RS” s vypnutým motorem - to je vážně smutný part.
Koncern Volkswagen na to jde ale ještě jinak. Ačkoli se občas také mluví o tom, že zvuk motoru jde u ostřejších verzích modelů jednotlivých značek koncernu z reproduktorů, není to pravda. VW Group používá věc, která se jmenuje Soundaktor. Není to překlep, opravdu má takhle divné jméno. Je to vynález, který různě zesiluje a upravuje zvuk motoru pro posádku, ovšem nepoužívá k tomu trubek, reproduktorů ani klapek ve výfuku. A zvenčí jeho funkci neuslyšíte.
Škoda Octavia RS je u nás zřejmě nejznámější „obětí” Soundaktoru. Úplně stejné řešení ale najdete v kde čem od Audi, Seatu a pochopitelně i samotného VW
Co je to Soundaktor?
Jak stojí i výše, není to reproduktor. Dal by se označit za jakýsi vibrátor, protože vytváří vibrace, které to přenáší do čelního skla a právě ty jsou v kabině slyšet. Posádka má i proto pocit, že vychází zepředu, od motoru - a zepředu to skutečně jde, jen ne od motoru, ale od skla, resp. od prostoru pod ním.
Soundaktor je umístěn pod plastovým krytem pod čelním sklem. Vedou k němu dva kabely, kterými řídící jednotka ovládá sílu vibrací, a tedy intenzitu zvuku v interiéru. V různých jízdních režimech je tento zvuk různě silný, což v pozdějších provedeních znamená, že si v módu Individual můžete nastavit jeho intenzitu. Naštěstí.
V nastavení jde umělý zvuk trochu měnit, zde jej vidíme jako jednu z položek menu u Octavie RS
Problémem ale je, že úplné vypnutí obvykle není možné. I když si nastavíte „zvuk motoru” na jakoukoli z dostupných úrovní, pořád jej slyšíte. V různých modelech VW to znamená různý problém, každá ze značek si úrovně nastavuje po svém, leckomu se ale může příčit v jakémkoli módu. A řidiči, který nemá rád falešné věci a který chce pracovat s mechanikou svého auta a nikoliv s elektronickým čímkoliv, bude tahle věc asi pořádně pít krev. Naštěstí existují relativně snadné způsoby, jak se jí zbavit.
Zde je Soundaktor umístěný právě u Octavie RS
1. Elektronická cesta k vypnutí
Možností vypnutí je několik. Je to elektronicky ovládaná součástka, takže nejjednodušší volbou je nechat to vypnout v autorizovaném servise. To ale bude většinou za peníze a ne vždy k tomu servis svolí, protože to není úplně standardní procedura. Možné by to ale být mělo, i kdybyste neměli v servisu známého, pokud to či ono dealerství aspoň trochu ctí zásadu „náš zákazník, náš pán”.
Existují také další diagnostické přístroje, které umí ovládat všechny systémy vozu přes konektor OBDII. Takovýmto způsobem je možné kromě vypnutí Soundaktoru si také nechat zapnout rozsvěcování mlhovek do zatáček a další funkce, jejichž dostupnost je podmíněna pouze elektronicky.
2. Mechanická cesta k vypnutí
Další možností je mechanická cesta. Její nevýhodou je, že si musíte ušpinit ruce a že potřebujete nějakou tu zručnost. Výhodou ovšem je, že se dozvíte něco o svém autě a že to je alespoň z hlediska vydaných peněz zadarmo a vypnutí je stoprocentní. Je to poměrně jednoduchý úkon, který nevyžaduje rozebírání půlky auta, což je také dobrá zpráva.
Jak stojí i výše, Soundaktor je umístěn pod předním sklem. Tedy otevřeme kapotu a odstraníme plastový kryt pod předním sklem. Zde budou určité rozdíly mezi jednotlivými modely koncernu VW, fotky níže ukazují postup na Golfu GTI a video hovoří o Golfech R, ale princip je stále stejný.
Kryt je držen několika klipy zespoda, které je potřeba napřed vytáhnout. Co není potřeba dělat, aspoň u Golfu, je odmontovávat stěrače. U Octavie RS to také není nutné, ale když je odšroubujete, budete mít pak na práci mnohem více místa. Je to také nutné, když chcete Soundaktor úplně vymontovat. Má-li plastový kryt dva díly, stačí odstranit tu část, přes kterou neprocházejí stěrače. Pokud je díl jeden, je nutné buď stěrače sundat, nebo kryt jen nadzvednout a protáhnout ruku skrz tenčí škvíru.
Zcela vymontovávat Soundaktor není potřeba, stačí odpojit konektor. Pokud máte obavy z vlhkosti, je možné také přecvaknout kabely, zaizolovat konce na obou stranách a plastovým upínacím páskem je někam připevnit, aby se v prostoru volně nepohyboval. Je ale vhodné kabely přerušit tak, aby se v případě potřeby (auto jednou prodáte a Soundaktor může mít své fanoušky...) daly znovu připojit.
Informace majitelů hovoří o tom, že se u Octavií RS objevují ve vyšších otáčkách nepatřičné vibrace, pramenící právě od Soundaktoru, který se uvolnil nebo je s ním jiný problém. Zní to prý jako když reproduktor nezvládá basy nebo je poškozen a tím tuplem se to nedá poslouchat. V takovém případě může být jedinou pomocí Soundaktor odmontovat.
Takto lze Soundaktor odstavit u VW Golf
3. Instalace hardwarového vypínače
Protože je Soundaktor elektronické zařízení a protože k elektronice musí vést kabel, je další možností prostě instalace vypínače. Je potřeba opět najít kabely a na jeden z nich umístit vypínač, který se dá koupit za pár korun v obchodech s elektromateriálem. Můžete si ho pak zavést do interiéru nebo nechat v motorovém prostoru, kabely jdou v autě natáhnout téměř libovolně.
Tohle řešení má tu výhodu, že si můžete Soundaktor zapínat a vypínat dle potřeby. Pokud se vám umělý zvuk vašeho auta líbí, ale jen chvíli, pak vás začne otravovat, může to být nejlepší řešení - pro projížďky po oblíbené okresce si ho zapnete, pro stakilometrovou cestu ho vypnete. A nebo naopak, dle chuti.
Vnitřnosti Soundaktoru
Není také od věci se téhle věci podívat na zoubek. Pokud to budete chtít udělat sami, je třeba vytáhnout a pak také při otevírání zničit, protože není rozebíratelná. Někteří to ale udělali za nás, takže se můžeme můžeme i bez devastace tohoto svérázného zařízení podívat na fotkách, co je uvnitř.
Úplné rozebrání na prvočástice nevidíme, je to ale zjevně primitivní zařízení, vypadá to na soustavu elektromagnetů. Poslední fotka pak ukazuje, kam tahle věc patří, ale možná to uvidíte jinak. Pak si můžete druhý Soundaktor koupit jako náhradní díl a doma se s ním mazlit, to už ale na žádné fotce ani videu nespatříte...
Uvnitř Soundaktoru jsou elektromagnety
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 8 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
před 2 hodinami - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 4 hodinami - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před 5 hodinami - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 7 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva