Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních

Komfortu současných aut se prakticky nekladou meze, v případě jejich efektivního odhlučnění ale existují přinejmenším dva podstatné limity - cena a hmotnost. Řešení Nissanu má recept na obojí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních

2.10.2020 | Mirek Mazal

Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních

/

Foto: Nissan

Komfortu současných aut se prakticky nekladou meze, v případě jejich efektivního odhlučnění ale existují přinejmenším dva podstatné limity - cena a hmotnost. Řešení Nissanu má recept na obojí.

Zvuková izolace kabiny auta hraje ve vnímání komfortu jízdy zásadní roli. Důkladné odhlučnění je poznávacím znakem prémiových automobilů, u kterých se ale tradičně odráží ve dvou nepříjemných aspektech. Jednak jde o cenu, kterou logicky navyšuje, aby ale něco hluk odkudkoli tlumilo, musí to být tradičně hutné a tedy i těžké. Důkladné odizolování kabiny tak citelně zvyšuje hmotnost celého vozu, u velkých luxusních aut klidně o stovky kilogramů.

To je nežádoucí už u aut se spalovacími motory, u nichž lze ale hmotnost ještě celkem snadno kompenzovat výkonem. Citelně větší problém je to u elektromobilů, kde je nutné kvůli limitům akumulátorů s energií více hospodařit, neboť těžká auta mají příliš malý dojezd. Navíc výrobci bojují s tím, že hluk od kol není maskován motorem a výfukem, takže hluk z čehokoli coby nejnepříjemnější projev aut je obtěžující ještě více.

Proto technici z Nissanu začali už na konci minulé dekády pracovat na materiálu, který bude účinnější a zároveň citelně lehčí, než ty současné. Výsledkem jejich práce je struktura, kterou nazývají akustický meta-materiál a která má být poprvé nasazena v další generaci jeho elektrických aut.

Japonský vynález je v principu jednoduché řešení, které se skládá z mřížové struktury a plastového filmu. Ten limituje vibrace, aby omezil přenos zvuku v širokém kmitočtovém pásmu (500 až 1200 hertzů), který vytváří zvuky ze silnice a od motoru. Nekomplikované složení tlumících vrstev slibuje dokonce nižší výrobní náklady než u dnes používaných materiálů. Jeho výhodou je i potlačení nadměrného zatížení vozu - aby meta-materiál zaručil stejnou úroveň odhlučnění, může být až o 75 % lehčí než současná řešení. Popř. dokáže vůz odhlučnit ještě podstatně lépe s hmotnostní úsporou v řádu desítek procent.

Jak jsme již naznačili, Nissan na této novince pracuje od roku 2008 a technici museli postupně vyvinout vlastní postup testování účinku materiálů, aby se vůbec dobrali k výsledku. Automobilka dále upřesňuje, že s ním bude nutné pracovat ve velkých objemech, aby se produkce ekonomicky vyplatila, přesto nevylučuje jeho použití už v elektrickém SUV Aryia. Menší revoluce je tedy možná blíže, než se zdá.


Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 1 - Nissan akusticky meta material foto 04Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 2 - Nissan akusticky meta material foto 05Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 3 - Nissan akusticky meta material foto 06Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 4 - Nissan akusticky meta material foto 07Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 5 - Nissan akusticky meta material foto 08Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 6 - Nissan akusticky meta material foto 09Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 7 - Nissan akusticky meta material foto 10Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 8 - Nissan akusticky meta material foto 11Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních - 9 - Nissan akusticky meta material foto 12
Nissan vyvinul lehký izolační materiál, který zbaví auta nežádoucích hluků všeho druhu za nižších nákladů a hmotnosti. Vyvíjel jej 12 let. Foto: Nissan

Zdroj: Nissan

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.