Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak moc se zahřívá výfuk a motor v běhu? Překvapivě málo, ale nesahali bychom
13.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výfukové plyny mají vysoké stovky a znovu se ohřívají v katalyzátoru, výfuk ale tak vysokých teplot nedosahuje. A o motoru to platí dvojnásob.
Výfukové plyny musí být po odchodu z motoru velmi horké, však před několika milisekundami byly plamenem ve spalovací komoře. A všichni, kteří někdy pracovali pod kapotou svého auta, vědí, že o svody se lze poměrně snadno spálit. Jak horké ale skutečně je výfukové potrubí? A jaké teploty dosáhne samotný motor, který všechny ty plameny krotí ještě v momentě, kdy nejsou jen odpadním teplem?
Přesně tyto otázky si položil náš přítel Jason Fenske a skutečnost přesně změřil pomocí termokamery, kterou se díval na spodek své Hondy S2000 po studeném startu. Je vidět, že svody se po startu zahřívají docela rychle, ovšem katalyzátoru to trvá trochu déle. Nejpomaleji se pochopitelně zahřívá trubka za katalyzátorem, zejména chvíli po startu. Je zjevné, že katalyzátor absorbuje velké množství tepla z výfukových plynů.
Katalyzátor se při správné funkci docela silně zahřívá, což tady nevidíme přímo kvůli neodstraněnému tepelnému štítu, vidíme ale druhou lambda sondu v katalyzátoru - a ta bude později nejteplejším místem v záběru s hodnotami okolo 180 °C. Teplota uvnitř katalyzátoru je samozřejmě ještě mnohem větší - aby v katalyzátoru probíhaly správné chemické reakce, musí být teplota v něm přes 400 °C, alespoň u benzínového motoru.
Na dalších záběrech vidíme, že koncové tlumiče nejsou příliš teplé ve srovnání se zbytkem výfukového systému. Také, že při vytočení motoru se rychle stávají nejteplejšími dostupnými místy kolena svodů, to je pochopitelné. Jejich vnější teplota dosáhne více než 200 °C, ale při jízdě to jistě bude vypadat jinak - na motor kladeny jsou větší nároky a v těchto místech, hned za motorem budou výfuky extrémně horké. Ve zbytku výfuku už to ale tak dramatické není a zejména jejich konce zůstávají překvapivě „chladné”.
Pokud jste tedy čekali vysoké stovky stupňů Celsia, mýlili jste se, opravdu vysokých teplot dosáhne výfuk jen krátce za motorem, navíc musí být motor pořádně zatížen. A ani motor nedosahuje mimořádně vysokých teplot, ostatně ani nemůže, přestal by fungovat, takže musí být ochlazován do mezí, v nichž dokáže fungovat olej, v nichž se teplota chladící kapaliny drží pod borem varu. Vidíme tak hodnotu 150 °C přímo na motoru a něco mezi 100 a 130 stupni v motorovém prostoru.
Pochopitelně, to jsou stále vysoká čísla a nic nemění na zásadě nesahat na výfuk či motor v běhu či krátce po něm. Teploty vnějšku výfukového systému ani motoru ale nejsou zas tak extrémní, jak by si leckdo mohl myslet...



Motor a části výfuku pohledem běžné kamery
A totéž pohledem termokamery. Svody se zahřívají docela rychle, koncové tlumiče ale příliš horké nejsou...
...a motor se drží tam, kde musí. Přesto bychom sahali jinam.
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
dnesDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Sbohem, třícípá hvězdo. Mercedes právě odpravil sám sebe novým CLA, je to nevzhledné, lacině působící 2,1tunové zklamání
14.3.2025VW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
14.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025Škoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
14.3.2025Ruský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
14.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva