Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru?
8.8.2019 | Mirek Mazal
V posledních letech jsme svědky neustálého zvyšování litrových výkonů motorů, přes 320 koní na litr je ale pořád extrém, zvlášť v rámci nastavených pravidel. Japonci používají několik cest.
Japonská Honda používá v závodním seriálu IndyCar šestiválcový přeplňovaný motor o objemu 2,2 litru. To není nic neobvyklého, relativně skromný agregát ze sebe ale dostává přibližně 522 kW čili 710 koní výkonu. Pro srovnání - silniční Civic Type R poslední generace produkuje 235 kW (320 koní) z dvoulitrového čtyřválce taktéž s turbem a nejsilnější produkční motor současnosti je „jen” o 102 koní výš. Proto je otázkou, kde se berou další stovky kobyl.
Na to odpovídá náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který porovnal pohonné jednotky Civicu a IndyCaru. Na cestě ke zjištění konkrétních řešení je potřeba předpokládat několik faktorů. Z konkurenčních důvodů nevíme přesný výkon závodního motoru formule, ale kvalifikovaný odhad je zmíněných 710 koní při maximálních 12 tisících otáčkách za minutu.
S tímto vědomím Jason z vrtání a zdvihů vypočítal rychlosti pohybů pístů obou srovnávaných jednotek. IndyCar ale povoluje maximální vrtání 95 mm, což odpovídá zdvihu 51,7 mm a rychlosti pístu 74,5 km/h. Sériový řadový čtyřválec K20C1 má spalovací komoru o rozměrech 56 x 85,9 mm, rychlost pístů u něj dosahuje 72,1 km/h. V tomto ohledu se tedy motory neliší, řešení spalovacích komor jsou však zásadně jiná.
Dalším parametrem ovliňujícím špičkový výkon je tlakováni turbodmychadla. Formule je vždy nastavena podle určitého okruhu a zvolené soutěžní taktiky. Týmoví mechanici mohou na hraně použít tlak až 23,9 PSI. Standardní Civic Type R má nejvíce 23,2 PSI při vrcholu 6 500 otáček za minutu.
Postupným zkoumáním našel Jason mnoho drobných odlišností, ale nejvýznamnější roli hraje rozdíl v dosahovaných otáčkách podpořený používaným palivem. Všichni účastníci série IndyCar tankují E85, což je směs s 85% podílem alkoholu a 15 % benzínu. Více než stooktanová pohonná hmota umožňuje inženýrům Hondy použít časný zápal a hlavně vyšší kompresní poměr ve srovnání se stlačením 9,8:1 v motoru, na který výrobce musí držet několikaletou záruku.
Výsledkem je tak dramatický rozdíl ve výkonu na litr objemu, a to i když vezmeme v potaz odlišné otáčky. V6 se 710 koňmi dává 322,7 plnokrevníků jednoho litru objemu agregátu a i pokud budeme uvažovat jmenovité otáčky motoru Civicu, dostaneme se 171 koní na litr. Čistě na litr objemu pak dává „jen” 155 koní. Ve světě silničních aut to stačí na titul jednoho z nejsilnějších dvoulitrů, mezi závodními auty by tento agregát paběrkoval.












Jason Fenske ukázal rozdíly mezi dvěma zdánlivě podobnými motory Honda. Nejsou až tak zásadní, rozdíl ve výsledném výkonu ale zásadní je
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 4 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 10 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejčtenější články
Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025Policie vyhmátla řidiče Audi RS4 s důmyslným zařízením na skrývání registrační značky, James Bond by se od něj mohl učit
12.2.2025Šéf výrobce elektromobilů říká, že budoucností jsou auta s dojezdem 290 km. Zjevně nepochopil vůbec nic
13.2.2025Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 14:34 - jerry
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.