Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru?

V posledních letech jsme svědky neustálého zvyšování litrových výkonů motorů, přes 320 koní na litr je ale pořád extrém, zvlášť v rámci nastavených pravidel. Japonci používají několik cest.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru?

8.8.2019 | Mirek Mazal

Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V posledních letech jsme svědky neustálého zvyšování litrových výkonů motorů, přes 320 koní na litr je ale pořád extrém, zvlášť v rámci nastavených pravidel. Japonci používají několik cest.

Japonská Honda používá v závodním seriálu IndyCar šestiválcový přeplňovaný motor o objemu 2,2 litru. To není nic neobvyklého, relativně skromný agregát ze sebe ale dostává přibližně 522 kW čili 710 koní výkonu. Pro srovnání - silniční Civic Type R poslední generace produkuje 235 kW (320 koní) z dvoulitrového čtyřválce taktéž s turbem a nejsilnější produkční motor současnosti je „jen” o 102 koní výš. Proto je otázkou, kde se berou další stovky kobyl.

Na to odpovídá náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který porovnal pohonné jednotky Civicu a IndyCaru. Na cestě ke zjištění konkrétních řešení je potřeba předpokládat několik faktorů. Z konkurenčních důvodů nevíme přesný výkon závodního motoru formule, ale kvalifikovaný odhad je zmíněných 710 koní při maximálních 12 tisících otáčkách za minutu.

S tímto vědomím Jason z vrtání a zdvihů vypočítal rychlosti pohybů pístů obou srovnávaných jednotek. IndyCar ale povoluje maximální vrtání 95 mm, což odpovídá zdvihu 51,7 mm a rychlosti pístu 74,5 km/h. Sériový řadový čtyřválec K20C1 má spalovací komoru o rozměrech 56 x 85,9 mm, rychlost pístů u něj dosahuje 72,1 km/h. V tomto ohledu se tedy motory neliší, řešení spalovacích komor jsou však zásadně jiná.

Dalším parametrem ovliňujícím špičkový výkon je tlakováni turbodmychadla. Formule je vždy nastavena podle určitého okruhu a zvolené soutěžní taktiky. Týmoví mechanici mohou na hraně použít tlak až 23,9 PSI. Standardní Civic Type R má nejvíce 23,2 PSI při vrcholu 6 500 otáček za minutu.

Postupným zkoumáním našel Jason mnoho drobných odlišností, ale nejvýznamnější roli hraje rozdíl v dosahovaných otáčkách podpořený používaným palivem. Všichni účastníci série IndyCar tankují E85, což je směs s 85% podílem alkoholu a 15 % benzínu. Více než stooktanová pohonná hmota umožňuje inženýrům Hondy použít časný zápal a hlavně vyšší kompresní poměr ve srovnání se stlačením 9,8:1 v motoru, na který výrobce musí držet několikaletou záruku.

Výsledkem je tak dramatický rozdíl ve výkonu na litr objemu, a to i když vezmeme v potaz odlišné otáčky. V6 se 710 koňmi dává 322,7 plnokrevníků jednoho litru objemu agregátu a i pokud budeme uvažovat jmenovité otáčky motoru Civicu, dostaneme se 171 koní na litr. Čistě na litr objemu pak dává „jen” 155 koní. Ve světě silničních aut to stačí na titul jednoho z nejsilnějších dvoulitrů, mezi závodními auty by tento agregát paběrkoval.


Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 1 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 01Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 2 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 02Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 3 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 03Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 4 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 04Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 5 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 05Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 6 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 06Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 7 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 07Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 8 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 08Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 9 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 09Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 10 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 10Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 11 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 11Jak Honda dokáže vydolovat přes 700 koní z motoru o objemu jen 2,2 litru? - 12 - Rozdil mezi zavodnim a civilnim motorem Honda 12
Jason Fenske ukázal rozdíly mezi dvěma zdánlivě podobnými motory Honda. Nejsou až tak zásadní, rozdíl ve výsledném výkonu ale zásadní je

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.