Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje spojka? Tato jednoduchá animace odhalí všechna tajemství
3.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Z pohledu řidiče je to prosté - šlápnete na pedál, přeřadíte a pedál zase pustíte. Pod vámi se ale v tu chvíli odehrává koncert pružin a kotoučů.
Nejspíše každý ví, že auto vybavené manuální převodovkou má spojku (některá mají dokonce dvě), která je potřeba k rozjezdu nebo častěji k přeřazení z jednoho rychlostního stupně na druhý. Z pohledu řidiče vozu vše funguje takto: levou nohou sešlápne pedál spojky, následně zařadí odlišný stupeň a poté pedál zase vyšlápne. Tím je přeřazení hotové a auto pokračuje v jízdě. Co se však v tu chvíli odehrává v „zákulisí“? To prozradí nová videoanimace.
Než se přitom dostaneme k jednotlivým krokům, jež jsou během řazení učiněny, musíme nejprve popsat základní princip fungování hnacího ústrojí. Základem je samozřejmě práce motoru, kterou lze odebírat na výstupní hřídeli, což je obvykle konec klikové hřídele. Použitelnost motoru je omezena pásmem dostupných otáček, proto na něj vždy navazuje převodovka, která za změny momentu a otáček přenáší výkon motoru dále. Převodovka by samozřejmě mohla být jednostupňová, jenže pak by nám mnoho užitku nepřinesla.
Proto potřebujeme spojku, jejíž primární a vlastně jedinou funkcí je odpojení motoru od převodovky. Její konstrukce je docela jednoduchá. Základem jsou disky s třecími plochami, které jsou pružinou tlačeny proti sobě. V autech se obvykle používá tzv. talířová pružina, na jejíž střed prostřednictvím hydraulického systému zatlačíte ve chvíli stisknutí spojkového pedálu. Tehdy zmizí tlak a dochází k prokluzu spojky, což umožní změnu převodu v převodovce.
Video ukazuje také na rozjezd do kopce bez pomoci ruční brzdy, což spočívá v částečném vyšlápnutí spojky, která v danou chvíli funguje jako brzda. Tu skutečnou můžete tedy pustit a místo ní sešlápnout plynový pedál. Nicméně tento způsob stání v kopci, tzv. na spojce zrovna nedoporučujeme - dochází k jejímu nadměrnému opotřebení a tuto praktiku jsme uváděli i mezi věcmi, které byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou.
S vyhlazením povrchu spojky totiž přestává fungovat a omezuje se množství točivého momentu, které je schopna přenést. Pokud se ovšem vůči spojce budete chovat ohleduplně, může vám vydržet po celou životnost automobilu. Záleží samozřejmě na materiálu i skutečnosti, zda již nejsou příliš uvolněné vinuté pružiny na vnitřku spojky, které celou její činnost zjemňují...
Tato jednoduchá animace vám velmi přesně osvětlí, jak funguje spojka u automobilu s manuálním řazením
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejčtenější články
- Exploze kamionu převážejícího vodík paralyzovala síť jeho čerpacích stanic v Německu, ukazuje úskalí tohoto řešení
29.10.2024 - Party Porsche v Číně skončila. Automobilka po propadu prodejů nevěří v obrat a zavírá dealerství
29.10.2024 - Někdo najel s nezničitelným kombíkem Mercedesu během pár let 817 tisíc km, vypadá pořád jako nový
29.10.2024 - Hybridizace dalšího uctívaného Porsche 911 bude hlavně dárek pro stávající majitele, poznají tzv. Ferrari efekt
29.10.2024 - Cadillac do detailu ukázal svůj luxusní obytný vůz budoucnosti, vypadá jako z jiného světa
29.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva