Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje olejový systém motoru auta? A o co všechno se stará?
25.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že spalovací motor nemůže fungovat bez oleje, ví snad každý. Celý systém s ním pracující ale není tak triviální a jeho úkolem není pouze mazat.
Tak jako je pro tělo člověka životně důležitá krev, je pro přežití spalovacího motoru v autě motorový olej. Je to věc, bez které žádný takový agregát nemůže fungovat a péče o ní by mělo být tím nejzákladnější, co i ten nejvíce nezaujatý „uživatel automobilu” se svým vozem bude dělat.
Hlavní účely oleje jsou v podstatě tři. Jednak snižuje tření v motoru, což znamená menší spotřebu paliva a větší výkon. Jednak zamezuje opotřebení kovových ploch právě tím, že brání kontaktu kovu na kov; se snižováním tření tento druhý bod úzce souvisí. A jednak olej očišťuje motor od usazenin, váže je na sebe a odevzdává je v olejovém filtru. Zejména kvůli tomuto třetímu účelu, který ale není na první pohled patrný, je nutné olej i s filtrem pravidelně měnit.
Jak to může v extrému vypadat, když olej dlouho neměníte, ukázaly unikátní fotografie na jaře loňského roku. Unikátní proto, že jsme se měli možnost podívat na motor, ve kterém majitel 134 tisíc kilometrů (!) nevyměnil olej. I to bylo ukázkou, že měnit olej je nutnost. Pokud ovšem tápete, jak funguje olejový systém v motoru, povíme vám to.
Pomoci vám s tím může i video našeho přítele Jasona Fenskeho z kanálu Engineering Explained na Youtube, kde vysvětluje různé součásti olejového systému motoru. Nákres ukazuje jeden z nejběžnějších motorů na světě - řadový čtyřválec s rozvodem OHC a mokrou olejovou vanou. Princip je ale stejný i u W16 v útrobách Veyronu i u čehokoliv se suchou vanou.
Základem je v tomto případě olejová vana, která je úplně vespod motoru a kde se olej hromadí. Odtud ho nasává sací trubka do olejového čerpadla, které je většinou poháněno rozvodovým řemenem nebo řetězem. Olej prochází filtrem, kde se čistí zejména od případného kovového prachu, a potrubím je veden na různá místa v motoru.
Prvním je kliková hřídel, kde je olej pumpován mezi ojnici a klikovou hřídel a také mezi klikovou hřídel a její uložení. V těchto místech nejsou kuličková ložiska a olejový film je tu naprosto nutný pro zamezení tření kovu o kov. Dále je olej tryskami stříkán na spodní strany pístů a na stěny válců, které pomáhá chladit, pomáhá pístním kroužkům v těsnění a samozřejmě všechno maže. A konečně je olej veden do hlavy válců k vačkové hřídeli a ventilům.
Ve vedení má olej patřičný tlak; některá auta mají na přístrojovém štítu tlakoměr oleje, na kterém je tlak vidět. Většina ale bohužel má jen červenou kontrolku mazání, která se rozsvítí, poklesne-li tlak oleje pod kriticky nízkou hodnotu. V takovém případě je nutno okamžitě vypnout motor, protože hrozí jeho poškození.
Stejně jako je potřeba olej pravidelně měnit, podobně je potřeba pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Olej je při běhu motoru postupně spotřebováván, někteří výrobci tvrdí, že to může být až litr na 1000 km, a tím ubývá. A netýká se to jen ojetin, olej je třeba kontrolovat i u nových aut.
Pochopitelně, v různých autech nabírá tento systém nabírat trochu odlišných podob, kdy např. u závodních strojů či okruhově zaměřených silničních aut může být použita tzv. suchá kliková skříň. Ona pochopitelně není suchá, kliková hřídel musí být mazána i zde, prostor pod ní ale neslouží jako zásobárna oleje - ten je „skladován” mimo motor, odkud je teprve do systému nasáván. Důvod je prostý - přílišné odstředivé síly by hladinu oleje mohly dostat až do kontaktu s klikovou hřídelí, která by jej doslova našlehala a způsobila by velmi rychlé selhání celého motoru.
To už jsou ale drobné nuance, princip fungování celého systému je vždy stejný.
Olejový systém je pro motor velmi důležitý
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včera - Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025 - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nejnovější články
- Putinova limuzína válí. Loni oslovila celých 9,6 zákazníků za měsíc, a to většina ani nemohla říct ne
před hodinou - Rýsuje se nový král ztráty hodnoty. Majiteli má prodělat přes 6 milionů Kč za jediný rok a 10 tisíc km
před 2 hodinami - Mercedes prosí zákazníky, aby dealery zbavili nechtěných elektrických modelů. Slevy jsou tak vysoké, že stačí na další nové auto
před 4 hodinami - Porsche přiznalo hloubku svých problémů, šokované trhy poslaly cenu akcí na nejnižší hodnotu v historii
před 5 hodinami - K mání je skoro nepoužitý luxusní osobní tank s motorem W12 původně za víc jak 14 milionů. Dnes může být váš pomalu za drobné
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.08. 11:43 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.08. 11:41 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.06. 13:04 - VS*