Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje manuální převodovka? Názorné ukázky odhalí tajemství
29.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(videa) Převodovky jsou složité věci, i ty manuální. Jak to, že lehkým pohybem měníme rychlost auta?
Většina z nás má ve svých autech manuální převodovku. Důvodů může být spousta, ať už protože je člověk nadšenec a baví ho řadit sám a mít díky spojkovému pedálu nad autem co nejlepší kontrolu, nebo protože jsou manuály ve spoustě aut lepší než automatické či automatizované převodovky. A protože jsou také lehčí, obvykle efektivnější a v neposlední řadě levnější.
Jenže pro spoustu lidí, včetně petrolheadů, je převodovka „ta krabice”, ve které jsou nějaké převody a tím to pro ně končí. Vpravdě, rozebírání a servisu převodovek se nevěnuje ani zdaleka každý automechanik, protože je to prostě příliš složité. Pokud tedy patříte k těm, kteří nevědí, jak fungují synchrony a k čemu v převodovce vůbec jsou, dobrou ilustraci poskytne přiložené video Learn Engineering ilustrující, jak převodovka ve skutečnosti funguje.
Jistě, začíná to pohybem řadicí páky a končí pohybem vozu, ale mezi tím proběhne v převodovce spousta změn, různě se pohnou různé součástky, které nějakým způsobem upraví rychlost výstupní hřídele, napojené na diferenciál, poloosy a konečně kola. Rychlost motoru zůstává stále stejná, ta je vidět na otáčkoměru na přístojové desce, zatímco rychlost auta se mění - právě díky převodovce.
Videa můžeme nabídnout dvě, to první má asi šest minut, druhé okolo čtyřiadvaceti. Obě v podstatě ukazují to stejné, jen trochu jinou perspektivou - zatímco první je spíše schematické, na tom druhém se můžeme podívat na reálné vnitřnosti reálné převodovky. V obou případech to je převodovka u vozu s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy a v obou případech jsou dopředné rychlosti plně synchronizovány.
Videa neopomíjejí ani zpátečku, jejíž funkce může být spoustě lidem také záhadou. Motor se najednou samozřejmě nezačne točit opačným směrem, nýbrž jedno ozubené kolo navíc stojí za tím, že auto couvá, místo aby jelo dopředu. Zastáváte-li tedy názor, že člověk by se měl každý den dozvědět něco nového, tohle je zrovna vynikající příležitost.










Funkce manuální převodovky může být pro mnohé záhadou. Tohle video ji krásně osvětlí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva